1 Laatst bewerkt door Daantje2076 (02-05-2008 15:15)

Onderwerp: Biscuitdeeg vraagje

Ik heb vanmiddag mijn taart gebakken, maar heb het vermoeden dat er iets verkeerd is gegaan.

Heb een deeg gemaakt van 180 gram suiker, 6 eieren en een beetje zout en na het mixen 180 gram bloem toegevoegd.

Dit in een licht ingevette bakvorm gedaan waar ik bakpapier onderin heb gedaan en al na een paar minuten in de oven op 180 graden was de bovenkant donkerbruin en de bovenkant ging helemaal bol staan.

Geen mooie vorm zo dus.

Toch is het een hele mooie taart geworden, qua structuur en smaak dan.... en nadat ik de zwarte bovenkant er af heb gesneden, maar goed, das dus niet helemaal de bedoeling.

Nu las ik in een ander topic iets over een kuiltje in het deeg en het deeg wat naar de zijkant verdelen en er daarna bakpapier overheen leggen.

Is dat dan de manier om een mooie gelijkmatige taart te krijgen?

Tevens simpele ideetjes gevraagd voor de vulling, ik zat zelf aan iets van limoenbavarois of lemoncurd of zo te denken.

Heb hier in de buurt alleen maar een simpele supermarkt met een heel klein bak aanbod en helaas is er geen tijd om nog wat in de wbeshop te bestellen voor deze taart aangezien ik hem morgen al klaar wilde hebben voor mijn vaders verjaardag (kleine verrassing, ik zou eigenlijk een appeltaart bakken).

Kortom, hellup.....

groetjes Daantje

2

Re: Biscuitdeeg vraagje

Bolle bovenkant afsnijden is prima hoor. Dat doen er veel. Wat je ook kan doen is meteen na het bakken uit de vorm storten en ondersteboven af laten koelen. Dan komt je onderkant dus boven. En die is meestal wel mooi plat. Als het na een paar minuten al donker was is het wel vreemd ja. Heb je je oven eerst voorverwarmd? Heb je misschien alleen bovenwarmte gebruikt?

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

Hoi Daantje, (naamgenootje? :))
Ikzelf gebruik altijd mix van de webshop voor mijn taarten, dus daarin kan ik je helaas niet echt helpen.
Veel mensen bakken hier met oplopende temperaturen. Zelf doe ik dat ook..
Ik bak hem eerst 15 minuten op 140 graden, dan 15 minuten op 160 graden en daarna 15 minuten op 180 graden. Het licht een beetje aan hoe groot de vorm is.. als deze wat kleiner is doe hem niet 15 maar 10 minuten.
Misschien voorkomt dit dat je volgende keer een zwarte bovenkant hebt..

Het kuiltje zou je inderdaad kunnen voorkomen door het beslag naar de zijkanten uit te smeren.. Ik weet niet of je er bakpapier op moet leggen, denk het eigenlijk niet..

Limoenbavarois of lemoncurd is inderdaad een lekkere vulling. Wat ik een hele makkelijke vulling vind en ikzelf erg gek op ben is banketbakkersroom met manderijntjes en abrikozenjam of lemoncurd.. En banketbakkersroom kan je gewoon van Dr. Oetker nemen en manderijntjes uit blik..

Hoop dat je hier iets aan hebt!
Succes ermee!

4

Hmmmm, dat laatste met die mandarijntjes klinkt errug lekker.

In elk geval alvast bedankt voor de tips, ik ga zo eerst nog even naar de winkel, kijken wat ik krijgen kan hier en dan na het eten strax nog even een nieuw kapsel bakken, begrijp tenminste dat eht hier kapsel wordt genoemd ipv taart hihihi.
Denk dat ik sowieso delen van de eerste taart wel kan gebruiken aangezien de smaak en structuur wel mooi was, dan voor nood maar een extra laag maken...alhoewel voor nood?
Gewoon extra lekker dus...

groetjes Daantje

Ben benieuwd! Succes!