1

Onderwerp: Help: hoeveel mix in Ikea bol 28 cm???

Hallo,
Ik wil vrijdag m'n allereerste taart gaan bakken, en dan ook nog eens meteen een barbietaart voor m'n dochter die zaterdag 2 wordt. Bij Ikea heb ik zo'n metalen schaal gekocht van 28 cm doorsnede. Hoeveel biscuitmix heb ik daarvoor nodig en hoe ziet het bakschema eruit (elektrische oven)? Heeft iemand deze schaal wel eens gebruikt? Ik betwijfel of ik de binnenkant gaar krijg zonder dat de buitenkant zwart is. Hij lijkt zo groot. Maar goed, ik ben nooit verder gekomen dan cake bakken met behulp van een pak Honig mix.

Voor de bekleding heb ik 500 gr. marsepein, is dat voldoende? Ik wil de taart met een laagje aardbeienjam en een laagje aarbeienmousse gaan vullen. Zijn er nog dingen waar ik op moet letten?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen........

2 Laatst bewerkt door tom poes (28-04-2008 12:17)

Re: Help: hoeveel mix in Ikea bol 28 cm???

Je moet even de inhoud van de bol meten door 'm vol met water te gieten (tot de rand) en dat moet je qua hoeveelheden vergelijken met een schema voor 'normale bakvormen'. Dat vind je bijvoorbeeld hier http://www.deleukstetaartenshop.nl/maat … vormen.pdf
Ook voor de baktijd zou ik van dit schema uitgaan, maar dan de oven iets lager zetten na 2/3 van de tijd en die tijd zowie zo ook een minuut of 10 langer denk ik... Met de baktijd van een wondermold zit je wel goed denk ik.
Gewoon goed kijken in de oven, als er kleine barstjes aan de bovenkant komen dan is 'ie wel gaar.
Succes!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

3

Beboter de vorm goed!!
En leg eventueel met reepjes bakpapier een kruis in de vorm,
zodat je de cake er makkelijker uit kan halen.
Succes ermee!

4 Laatst bewerkt door kiwi (29-04-2008 09:08)

Is dat die allergrootste van de Ikea? Dat wordt dan een beste taart!

Ik doe altijd een dikke (goed schoongeboende) spijker in het midden van de schaal. Dat geleidt de warmte en zo wordt de binnenkant ook gaar.

Spijker kun je na het bakker gewoon uit je kapsel halen.