1

Onderwerp: fondant

Ligt het nou aan mij of is fondant veel kwetsbaarder dan marcepein?

Ging vandaag een kraamtaartje maken,alles ging mis!!
Bovenkant ziet er nu trouwens wel heel strak uit maar de zijkant niet.Soort van scheurtjes,zal later foto showen.

Iemand tips?

En wat is het voordeel van marcepein met fondant mengen?

2

Re: fondant

Ligt heel erg aan het soort fondant dat je gebruikt en inderdaad ook aan jezelf :)
Ik bedoen niet dat het ALLEEN aan jou ligt hoor :lol: er zijn twee soorten mensen de een vindt fondant prettiger werken en de ander marsepein...Oja er is ook een groep die zweren bij marsefond.

Nou ja, het is gewoon uitproberen voor je denk ik.

Succes Nicole

3 Laatst bewerkt door saskiahuisman (26-04-2008 19:55)

Hoi Ilse,

Ik heb ook wat tips voor je: fondant is veel elastischer dan marsepein, ik werk liever met marsepein om deze reden omdat het steviger is. Daarnaast vind ik marsepein ook lekkerder.
Met fondant moet je daarnaast ook erg oppassen als je water gebruikt: liever geen water gebruiken: hiervan gaat de fondant smelten.
Eventueel kun je ook aan je fondant een flinke theelepel tylose toevoegen, zodat je fondant wat steviger wordt, dit kan trouwens ook met marsepein.
Als je fondant (of marsepein) en tylose mengt en een nachtje in de koelkast laat staan, kun je er de volgende dag leuke dingen mee maken, zoals bijv. een mooie krulstrik op je taart.

Succes,
Groet Saskia
www.maakeentaart.nl

4 Laatst bewerkt door Ilseb (26-04-2008 20:35)

bedankt voor jullie reacties!

Ik ben denk ik ook een marsepeintyp :-) voor zover je dat al kan zeggen na 4 taarten. Ben blij dat het niet alleen aan mij ligt,haha

Maar heb nu 2 witte taarten gemaakt en dat gaat niet lukken met marsepein.

Dus tylose helpt wel om het wat steviger te maken.

en wat is de reden om fondant met marsepein te mengen?

groetjes,Iris

5

Dan heb je de voordelen van beide: smaak, stevigheid, lichte kleur.

Ik ben trouwens pro-rolfondant :P maar voor beginners raad ik dan weer marsepein aan. Er zijn trouwens zoveelv erschillende soorten rolfondant ondertussen, dat het ook een kwestie kan zijn van de juiste rolfondant voor je eigen wensen en voorkeuren vinden.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

6

Ok,maar als je marsepein met fondant mixt wordt het nooit spierwit toch,lijkt me?

De komende 2 "projecten" worden in ieder geval van marsepein.

Ik gebruik de fondant van de webshop trouwens.

Bedankt voor je reactie!

Hoi Ilse,

Er bestaat ook witte kleurstof die je voor je taarten kunt gebruiken.
Dit wordt bijv. gebruikt voor bruidstaarten (hoe kan het ook anders!).
Op deze site wordt het merk Wilton genoemd.
Maar volgens mij bestaan er ook andere merken.
Dus dat kun je ook nog met je marsepein mengen. (als je googelt op witte kleurstof, kom je vanzelf op een aantal merken).
Ik heb ook wel eens fondant met marsepein gemengd, maar vind het resultaat niet zo lekker, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Succes
Groet Saskia
www.maakeentaart.nl

Ik geef workshops in Almere en omgeving of op locatie

8

Badankt Saskia!
In de webshop verkopen ze volgens mij geen wit?
Zal nog eens kijken,dan ga ik dat in het vervolg gebruiken.Wordt het dan echt spierwit?

Groetjes

9

http://www.deleukstetaartenshop.nl/prod … cts_id=705

Werkt goed hoor! Ik doe dan 2/3 marsepein en 1/3 witte fondant, zodat het al wat lichter wordt en dan nog die kleurstof erdoor en dan is het echt wit!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

10

Welke fondant van de webshop gebruik je? Want daar is Ballina, RegalIce, PettinIce (Bakels) en Icecraft te koop. Als je bijvoorbeeld IceCraft gebruikt, dat werkt - vind ik dan - niet zo lekker in combinatie met marsepein. RegalIce en PettinIce wel.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

11

Oh,jammer Yvonne,zie je berichtje nu pas,heb net een bestlling weg gedaan.Heb de kleur ivoor besteld,kon geen wit vinden,nouja,er komt vast wel weer een nieuwe bestelling :-)

DAt zag ik later ook idd,ik heb regalice

Bedankt weer!!

12

Als je even belt met de shop Ilse dan kunnen ze het er misschien nog bij doen en ivoor ruilen voor wit, ze zijn zo flexibel als een draaideur bij de shop :lol: ...
En ik vind de combi icecraft / marsepein prima gaan hoor!

Tot taarts, Yvonne

13

hoi allemaal.
wat zijn jullie goed bezig, ik heel wat minder, veel vragen, hoe kom je aan een kilo poedersuiker, ik heb zelf suiker gemaalt maar dat is geen sucses, krijg de fondant niet goed, te brokkelerig, waar kopen jullie je spullen allemaal, en wat is tylose, sorry ben een beginner.help ik wil zo graag goede fondant maken.
lieve groeten therese.

14

Poedersuiker moet je gewoon kopen in van die bussen, of als dat lukt bij bijv. de Makro in een 5 kilo zak.
Tylose is een middeltje dat maakt dat fondant / marsepein steviger wordt en niet meer inzakt. Je hebt het nodig bij geboetseerde dingen of bijvoorbeeld van die mooie strikken.
Onze taartspullen kopen we voor het grootste deel bij de webshop, zie in de linker balk! Geweldig bedrijf, ze hebben alles (en als je denkt dat je alles hebt, dan hebben zij weer nieuwe dingen :lol: ). Helaas zijn er weinig gewone winkels waar je taartspullen kunt kopen. Maar met wat inventief, alternatief materiaal gebruik, heb je ook weer niet alles direct nodig hoor ;) !
Succes!

Tot taarts, Yvonne

15

Hoi Yvonne,

Ik koop hem bij de volgende bestelling,want wat je zegt,je bent toch nooit uitbesteld,haha.Ik ben net begonnen en heb al meerdere keren gezegd,dit is de laatste :-)

Ik heb pas poedersuiker in een zak gekocht, 2 1/2 kilo. Woon vlak bij rotterdam en daar zit toevallig een winkel.

fijne dag!