1

Onderwerp: mokkacreme

Hallo,,

Het is alweer een poosje geleden dat ik hier wat gepost heb, maar nu heb ik het volgende deprimerende verhaal meegemaakt.

Mijn vriendin was jarig geweest, en ze vroeg of ik wel een taart ging bakken voor als ze haar verjaardag deed... Ik deed alsof ik het nog niet wist, want je zegt natuurlijk niet wat je gaat geven. Maar ik wist het allang... :D Aangezien ze van shoppen, kleding, mode, enzovoort houdt, dacht ik, ik maak een taart met wat kledingstukken erop, en op de zijkant namen van haar favo winkels. Nu moest ik alleen nog op een ondoorzichtige manier vragen wat ze lekker vond als vulling. Dus hier en daar wat geinformeerd, en het bleek dat ze mokka het lekkerst vond. Dus heb ik een "eenvoudig" recept van internet af gehaald. (niet hier van de site) Volgens mij kwam het er op neer dat je 250 gram (room)boter cremeachtig moest kloppen, vervolgens 150 gram gezeefde poedersuiker erdoor moest doen, en tenslotte 4 eetlepels sterke koffie. Ik vond de smaak persoonlijk nog wat flauw, dus heb ik er nog wat sterkere koffie doorgedaan. Op zich vond ik het wel een lekker smaakje, maar niet zoals je het in de winkel koopt natuurlijk. Ik had alleen de mokkacreme als vulling, met gewone cake. (wat overigens super lekker uit de oven kwam) Ik was er al ruim 3 uur mee bezig geweest, en had besloten het de middag voor de verjaardag af te maken, ik had nog 2 uur en moest nog decoreren. Leuke broek, rokje, jurk, topje en shirt erop gemaakt. En toen was het al tijd. Alles snel, snel, en ik moest op de fiets omdat het maar 5 minuutjes van me vandaan was, dus de taart verpakt en voorzichtig in een grote boodschappentas gedaan, in de hoop dat alles er nog aan zat als ik aankwam. Dat viel gelukkig mee, alleen het randje onderaan was een beetje scheef. Maargoed, iedereen die er was vond het mooi.. En de paar foutjes die er waren zagen ze gelukkig niet. Vraag ik na het weekend hoe het heeft gesmaakt, krijg ik als antwoord: "Ja, ik werd misselijk van dat bruine spul dat er tussen zat." .... "maar de cake was wel heel lekker hoor!" Toen mocht ik mn kin van de vloer oprapen... Ik vond zelf de creme wel lekker, niet echt helemaal mokka, maar toch... Pff, ik hou hier een trauma aan over....

Groetjes Marianne
Creativity is inventing, experimenting, growing, taking risks, breaking rules, making mistakes, and... having fun!

2

Re: mokkacreme

Wat????? En bedankt maar weer............. Ah joh laat ze kletsen; je hebt een hartstikke lekkere mokkacreme gemaakt, ik maak hem zelf ook altijd van de botercreme van hier (botercreme plus geloof ik; met de BBR erdoor) en dan 1 of 2 stickjes oplos-espresso in een lepel water erdoorheen en die smaakt heerlijk, iedereen is er altijd erg lyrisch over! Dus waarom madam er misselijk van werd????? Te gulzig geweest of zo??
Joh, gooi je trauma weer snel weg, voor haar gewoon niet meer bakken!
Groetjes Wendy

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

3 Laatst bewerkt door Sansan (18-04-2008 14:44)

Sluit ik me bij aan; dat je iets niet lekker vindt, dat kan, maar een beetje tactvoller melden mag wel... Zeker als het een cadeautje is.

4

Wat heb je toch een nare mensen,klein beetje takt zou geen kwaad kunnen.
Meid trek het je niet aan zeg gewoon langs je neus weg jammer van die 4 uur dat ik er aan gewerkt heb.
Maar misschien kan ik nog wat toe voegen aan je mokka recept.Ik heb dit gekregen van een banket bakker.
Mokka maak je van sterke koffie en eventueel met een schepje buisman. Dit kun je verwerken in de creme of in de glazuur,
De basis is sterke koffie met een beetje buisman. (buisman goed in de hete koffie op
oplossen. Buisman is een oud middel om koffie nog een wat sterkere smaak te geven werd vroeger heel veel gebruikt.
Is nog steeds te verkrijgen en staat in de supermarkt bij de koffie in een klein rond blikje. Succes.

groetjes van Ann

5

@nanan

Ik heb de koffie gemaakt van nescafe cafe rood oploskoffie. En dan 5 theelepels en een minischeutje water. Ik heb buisman ook zien staan, ik werk als vakkenvulster in onze plaatselijke supermarkt, en ik pak altijd de koffie in duzzz...:P Ga dat de volgende keer erbij proberen...

Groetjes Marianne
Creativity is inventing, experimenting, growing, taking risks, breaking rules, making mistakes, and... having fun!

6

Ben je er al een klein beetje overheen, en heb je haar nog gesproken?
Ik ga die mokkacreme ook proberen voor op de cupcakes en zal je vertellen hoe de smaak was.
xx

groetjes van Ann

7

Jemig wat een vriendelijke manier om het te zeggen zeg. Niet dus. Oke we hebben niet allemaal dezelfde smaak maar pff lekker tactvol.

Meid geen trauma van krijgen want dat is een taart toch ook weer niet waard.

Ik maar het met nescafe gold. Hmmmm heerlijk.

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

8

Nou dat doe je nog een maar niet heus!
Laat je niet gek maken!!!

Ik heb laatst mokka creme gemaakt met poeder voor capuchino (of hoe je dat ook schrijft)uit zo een pot was ook echt heel erg lekker!

Groetjes Charissa Kom eens een kijkje nemen in onze winkel in Arnhem!!
Website: www.droomtaarten.nl

9

nou, ik ben er al wel overheen hoor! dankzij jullie steun. :D Ik ga gewoon nog veel meer uitproberen met vullingen, want tot nu toe is het enige echt lekkere gewoon banketbakkersroom met jam :P

Groetjes Marianne