1 Laatst bewerkt door Patty77 (23-03-2008 16:04)

Onderwerp: muffinbeslag gebruiken voor een cake???

Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje. Is het mogelijk om van je muffinbeslag een cake te bakken ipv muffins?

Ik wil het graag proberen, maar durf het nog niet.
Heeft er iemand ervaring mee??

Groetjes,
Patty

2

Re: muffinbeslag gebruiken voor een cake???

Dat wil ik ook wel weten, dus ik kijk/lees even mee...

'If you can dream it, you can do it' (Walt Disney)

3

Ik denk dat het moet kunnen want toen ik laatst een cakerecept vroeg...kreeg ik t recept waar je gewoon muffins van maak...of cupcakes dan...

dus dat moet echt gaan denk ik.....

ik ga t morgen namelijk proberen...

Mijn blog is te vinden op: http://villaperlesukker.no/

4

Hmmm ben benieuwd.
Laat je het weten als het is gelukt en hoe het smaakt en eruit ziet en..... :)

Kortom, ik ben heel erg benieuwd :)

5

Als je van gewoon taartdeeg muffins kan maken moet het andersom toch ook lukken? Moet alleen uit kijken met temperatuur en baktijd

voor inspiratie kijk op www.kakeboksen.no

6

Dat is waar. Het beslag gaat nu in een grotere hoeveelheid in een grotere vorm.
Dus moet je idd opletten met de baktijd en temp.

Ik ga het denk ik gewoon uitproberen. Ik heb alles in huis, dus waarom niet...

Maar niet vandaag hoor. Ben veels te moe.

Morgen misschien :)

7

Lady_Sharon schreef:

Als je van gewoon taartdeeg muffins kan maken moet het andersom toch ook lukken? Moet alleen uit kijken met temperatuur en baktijd

Maar dat kan dus niet, iets wat volgens een biscuit-/cakerecept wordt bereid verandert niet in een muffin :lol:
Met cupcakes kan dit wel omdat je in feite gewoon een cakebeslag gebruikt.
Overigens denk ik dat het op zich wel kan, muffinbeslag in een grotere bakvorm.
Ik zou dan wel na ongeveer 2/3 van de baktijd de temperatuur iets lager zetten zodat het goed gaar kan worden.

Blackadder: "They do say that verbal insults hurt more than physical pain. They are, of course, wrong, as you will soon discover when I stick this toasting fork into your head."

8

Ben ook erg benieuwd naar het resultaat. En muffins zijn inderdaad niet hetzelfde als cupcakes. Heel ander beslag!! Dus Patty, ik hoop dat je geen cupcake-beslag bedoelt. (Want dan worden we er nog niet wijzer van ;) :lol: )

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

9

Nee hoor, ik bedoel echt muffinbeslag :)

10

Nu ben ik heel nieuwsgierig... wat is er zo anders met muffins beslag dan met ander deeg?

voor inspiratie kijk op www.kakeboksen.no

11

Muffins zijn veel minder vet dan cakejes! Dus beter voor de lijn ook :) Een ander groot verschil (vind ik dan) is dat je ze vers moet eten, omdat ze snel droog worden (vast omdat ze zo weinig vet bevatten ;) )

Bovendien is de bereidingswijze anders. Er wordt meestal olie of gesmolten boter gebruikt, weinig ei en geen mixer.

Voorbeeld:

Cranberrymuffins

400 g zelfrijzend bakmeel
150 gr poedersuiker
100 gr pecannoten
1 tl geraspte citroenschil
1 ei
2,5 dl melk
90 gr gesmolten boter
170 gr cranberrycompote

Voor 12 stuks. Verwarm de oven voor op 210 graden. Zeef het meel, voeg suiker, noten en citroenrasp toe. Meng het ei, de melk en de boter. Voeg dit mengsel in

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

12

Wat Jozien zegt klopt helemaal!
Verder kan je muffins hartig maken, ook daarvoor zijn heel veel lekkere recepten te vinden.

Blackadder: "They do say that verbal insults hurt more than physical pain. They are, of course, wrong, as you will soon discover when I stick this toasting fork into your head."

13

Anne Brith schreef:

Ik denk dat het moet kunnen want toen ik laatst een cakerecept vroeg...kreeg ik t recept waar je gewoon muffins van maak...of cupcakes dan...

dus dat moet echt gaan denk ik.....

ik ga t morgen namelijk proberen...

En ....... is het nog gelukt????
Ik ben heel erg benieuwd :)

ik gebruik regelmatig muffin beslag om een cake van te bakken als basis voor mijn taart heb dan de mix van de shop of van planet cake en op de mix van planet cake staat dat je de tijd moet verlengen en de temperatuur moet verlagen ik dacht uit mijn hoofd dat het was 175 graden en 60 minuten en dan kan je dus gewoon van muffinbeslag een cake bakken

bij mij werkt het goed  gebruik het regelmatig en ik vind de smaak persoonlijk lekkerder dan biscuit maar dat blijft persoonlijk he

Groetjes frutseltje
http://www.fantasia-cakes.nl

15

Heee, dan ga ik het binnenkort ook uitproberen.

Ik ben benieuwd. Ik zal jullie het resultaat zeker niet onthouden :)

16

Hoi allemaal,
Even een update.

Ik heb inmiddels mijn muffintaart gemaakt!

Ik heb gewoon een mix van Dr. Oetker gebruikt, want ik wist niet zeker als het zou lukken. Ik had geen zin om mijn ingredienten eraan te verspillen :)

Nou het is heel goed gelukt. Moest ong 1 uur en  10 min in de oven bij 200 graden.
Hij was wel erg bol geworden, maar ik denk dat dat komt omdat ik een vorm heb van 24 cm en ik had 2 pakken beslag gemaakt. Dus voor 24 muffins.
Ik heb gewoon de bolling weggesneden en aan mijn hubby gegeven :)

Ik kon hem 2x doorsnijden. Heb het gevuld met 1 laag oreokoekjescreme en 1 laag wittechocoladepinacoladekokosbotercreme :) Zo dat is een mond vol :)
Heb het vandaag meegenomen naar mijn werk en hij was binnen een halfuurtje op :)

Mijn collega's zijn erg blij met een bakkende collega in hun midden :)

Dus voor degenen die het nog niet geprobeerd hebben, gewoon doen. Hij is heel erg lekker en hij was ook lekker luchtig.

ik denk alleen niet dat ik het met fondant of marsepein zou bekleden. Veels te machtig.

Ok, groetjes,

Patty