1

Onderwerp: Uitrollen fondant

Hoi dames,

ff een vraagje...heb vandaag mijn 4e taartje gemaakt (vanavond maak ik hem af haha) maar ik blijf iedere keer tegen dit probleem aanlopen:

Ik rol de fondant uit, maar toch kom ik te kort als ik hem over de taart ga leggen !!!

Ik gebruik een rond 24 en pak daarvoor 500 gr. rolfondant. Ik hou er ook zat van over, alleen het lukt me niet zodanig te rollen dat mijn hele taart er goed onder zit !

Zijn hier nog tips voor ?

Greetz,

Marianne

2

Re: Uitrollen fondant

Dit komt mij heel bekend voor..! Ik weeg nu mijn fondant niet meer. Ik pak gewoon een stuk, rol het uit tot een groot (rond) vlak en leg dan de springvorm erop om te kijken of het past of niet. Zo niet dan pak ik meer fondant erbij.
Als ik de springvorm erop leg, let ik daarbij op hoe hoog mijn biscuit is en of er dan genoeg ruimte van de rand is. Ik hou zo vaak veel over, maar dat heb ik liever dan dat het net niet past. Hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd zo hihi.

Groetjes Raffika

3

Ik heb geleerd om de doorsnede te nemen van de taart + 2x de hoogte, dus als je een taart van 24 cm hebt en 8 hoog dan moet het fondant minstens 40 cm breed zijn aan alle kanten. Liever nog groter dan heb je nog wat speling.
Zie ook:

http://nl.youtube.com/watch?v=We26gwKS_tw

4

Als je genoeg hebt, en genoeg over hebt, dan rol je niet goed rond uit (maar ovaal of grillig zeg maar, snappie?)
Probeer eerst een ovaal te maken, dan een kwarslag draaien, en weer rond rollen. Als je ergens een uitstulpsel krijgt ;) dan duw ik die een beetje terug (weer dikker) en dan rol ik dat weer naar ergens waar het nodig is.
Als je een mooie ronde lap hebt (voor ronde taarten), dan heb je niet veel over en ergens anders te kort.
Maar mij lukt het ook niet altijd hoor (ik meet wel altijd even het kortste gedeelte van de lap met de roller en bij de taart, of ik houd hem erboven (de taart) dan zie je of je genoeg ruimte bij de randen hebt)

Mijn website: Presentaart

5

Hoi dames,

thx voor het meedenken...vind het rond rollen moeilijk haha...worden meestal ovale lappen bij mij !

Greetz,

Marianne

6

citroen schreef:

Hoi dames,

thx voor het meedenken...vind het rond rollen moeilijk haha...worden meestal ovale lappen bij mij !

Greetz,

Marianne

Uiteraard wel regelmatig de lap een kwart slag draaien :-)

En als niets anders werkt, glazuren we het met chocolade...

7

Oh, maar ziedis, dat ziet er simpel uit ! :D ;)

Men zegt wel: "Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?".