1

Onderwerp: Vraagje hoogte kapsel

Hier even een vraagje van een beginnende taarten bakster.
Ik heb met de mix van de webshop een kapsel gebakken.
330 gr mix, 6 eieren (1tje meer dan aangegeven omdat mijn vorige kapsel niet zo hoog kwamen) 33 ml water.
In een (appeltaart) vorm van 26 cm.  Mijn kapsel is nu een kleine 6 cm hoog geworden. Net tot de rand van de vorm. Is dit de normale hoogte of kan je hem ook hoger krijgen?

Heb overigens de boven/onder warmte van mijn oven gebruikt. Op 140 gr begonnen en om de 8 min steeds 15 gr omhoog.
Gebruikte hiervoor de hetelucht stand maar dan werden ze wel hoog, maar zakte halverwege de baktijd weer in. (gebeurde nu ook enigzins)
Ik heb gemixt met een gewone hand mixer met tubo stand voor 10 min en daarna nog 2 min op de langzaamste stand.

Ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven of wat tips.

Groetjes Mirella

2

Re: Vraagje hoogte kapsel

Als je een hoog kapsel wilt zul je

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

3 Laatst bewerkt door mirella (16-04-2008 21:27)

Wat vreemd, op de workshop die ik heb gevolgd werd juist gezegt, steeds na 8 min de tempratuur om hoog. Heb de beschrijving er nog eens op nageslagen.
Inmiddels heb ik nog het een en ander gebakken. Heb nu geen extra ei gebruikt. Maar heb gemixt met de slagroomgarde van de staafmixer en moet zeggen dat mijn beslag nu luchtiger werd. En de kapsels (meerdere kleintjes) zijn een stuk beter gerezen dan degene van vanmiddag.
Ook heb ik de tempratuur op 170 gr constant gehouden.
Dus voortaan maar mixen met de staafmixer. en op constante temp, houden.

In iedergeval bedankt voor het meedenken.

Groetjes Mirella

4

mirella schreef:

Wat vreemd, op de workshop die ik heb gevolgd werd juist gezegt, steeds na 8 min de tempratuur om hoog. Heb de beschrijving er nog eens op nageslagen.

Carin is volgens mij de enige die met aflopende temperatuur bakt. Het merendeel bakt met oplopende temperatuur. Ik begin op 140 en ga na 12 min over op 155 en dan weer na 12 min op 165. En dat gaat bij mij altijd goed.

5

ik gebruik die hoeveel heid mix voor een taartje van 22 cm, misschien heb je te weinig beslag voor die grootte? meet eens af hoeveel water je in dat bakblik kwijt kunt tot aan de rand. voor elke 500 ml water inhoud gebruik je 1 ei en de bijbehorende hoeveelheden mix en water.

kijk ook eens op www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.

6

Ik doe ook eigenlijk altijd een rand van bakpapier in mijn vorm. Dan vullen tot net onder de rand van je bakblik. Hierdoor heb ik altijd extra hoge kapsels.
Met de aangegeevn hoeveelheid mix ed, in een vorm van 20 of 24cm.