1

Onderwerp: hulp gevraagd: vierkante bakvorm en combi oven

het is nu de 2e keer dat ik een taart heb gemaakt in 4 kante vorm op de gewone ovenstand in de combimagnetron.
nu is het al voor de 2 e keer ook dat hij aan de kant waar de ovenwarmte vandaan komt (achter in via soort ventilator) veel lager is dan aan de voorkant (glazen deurtje).het scheelt bijna 2 cm!!! ik plaats het rooster net ff iets onder het midden in de oven. hoe komt dit? en is dit te voorkomen. ik had hem 60 minuten gegeven voor 31x31 cm 12 eieren. bij 180 graden. hij was erg donker dus volgende keer maar 160 graden doen (er tussenin heeft de oven niet) en dan iets langer misschien. ik heb nu 1 cm van de zijkanten afgesneden, want deze waren heel erg donker, eronder zat gewoon goede cake (biscuit van de webshop)
tips idee

kijk ook eens op www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.

2 Laatst bewerkt door Danielle1985 (15-04-2008 11:33)

Re: hulp gevraagd: vierkante bakvorm en combi oven

Hoi!
Ikzelf heb ook een combimagnetron en ik begin altijd bij 140 graden en zo oplopend naar 180 graden..
Misschien kan je hem eerst 20 minuten op 140 graden doen, dan 20 minuten op 160 graden en dan 20 minuten op 180 graden..
Misschien wordt ie dan wel overal even hoog en misschien ook niet zo donker..
Hoop dat het je gaat lukken.. laat je het even weten?
Succes!!

3

Ik heb ook een combi maar met een draaipleateau (ummmmm zoiets!) en heb er geen last van.
Ik kan alleen mn ovenstand niet tussendoor laten oplopen. Moet m eerst uitzetten en dan weer voorverwarmen van bv 140 naar 160 en dan weer uit en naar 180. Doe ik maar niet.

petrabennes schreef:

Ik heb ook een combi maar met een draaipleateau (ummmmm zoiets!) en heb er geen last van.
Ik kan alleen mn ovenstand niet tussendoor laten oplopen. Moet m eerst uitzetten en dan weer voorverwarmen van bv 140 naar 160 en dan weer uit en naar 180. Doe ik maar niet.

Ik kan met mijn oven ook de ovenstand niet laten oplopen tussendoor.. dus als ie klaar is zet ik hem snel weer op 160 graden, zonder voor te verwamren.. gaat prima!

5

nou, gaan we volgende keer (morgen misschien) proberen
dank je wel voor het antwoord

kijk ook eens op www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.

Laat je even weten hoe het is afgelopen? Succes!

7

uiteraard!!! is wel zo leuk toch? ;)

8

@petra, ik kan hem officieel ook niet laten oplopen, maar als ik hem eerst voorverwarm naar 140 graden kan het wel, voorverwarmen doet hij samen met gril. maar als ik eerst de tijd instel en dan zo de temp. dan gaat hij tijdens het bakken verwarmen en gaat de voorverwarmfuntie (met gril dus) niet aan, maar gaat het geleidelijker. ehm hoop ik dan . we zullen het morgen zien, of misschien maak ik vanmiddag wel nieuwe... ik kan het niet uitstaan, is voor een opdracht voor donderdag namelijk.

9

nou, ik heb het nog maar eens geprobeerd met oplopende temp. en hij is nu niet scheef meer, helaas ook niet zo hoog. maar daar gaan we de volgende keer wel weer naar kijken, ik had nu ook iets minder mix gemaakt (de hoeveelheid van 1 ei, dat had ik de vorige keer extra gedaan) ik had mix weg moeten gooien omdat ik werd onderbroken door een garde die doorgedraaid was :( en niet heel veel eieren meer...