1 Laatst bewerkt door Tinkelbel (10-04-2008 18:55)

Onderwerp: rolfondant zelf maken?

Wat is jullie ervaring?
Kopen jullie de rolfondant zo of maken jullie hem zelf?

Ik vind hier namelijk geen enkele winkel in de buurt die het verkoopt, vele maalderijen kennen het nog niet eens :s
Dus dacht ik, dan maar zelf maken...
Is het de moeite? En is er veel verschil?

Het kleuren gebeurd dan ook met een paar druppeltjes kleurstof veronderstel ik?

Als er iemand een goed winkeltje weet in de buurt dan mag ze het me altijd meedelen hoor.
(belgische limburg)
Ik haal meestal mijn spulletjes in een maalderij in zonhoven, maar hun keuzes en producten zijn heel beperkt.

Groetjes!
xxx

2

Re: rolfondant zelf maken?

hoi,

Je hebt in Beek (Nederlands Limburg) het Suiker Atelier liggen. Ik weet niet of dat te ver voor je is?
Ik heb zelf een tijdje mmf gemaakt maar tegenwoordig koop ik hem steeds. (heb net een lading van 10 kg binnen via de hebshop :)

3

Hee Nathalie mag ik (off topic) eens vragen, waarom ben je gestopt met het zelf maken van de MMF? Ik ben zelf natuurlijk pas een beginner maar ik vind het maken van MMF zo gemakkelijk en goedkoop! Is het gekochte spul beter/lekkerder/mooier?

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

4

En zo zie ik meteen dat mijn vraag verkeerd staat :s
Sorry :o

Bedankt voor de antwoorden.
Maar wat betekend mmf???

xxx

5

Marsmellow fondant betekent dat.

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

6

kokkie schreef:

Hee Nathalie mag ik (off topic) eens vragen, waarom ben je gestopt met het zelf maken van de MMF? Ik ben zelf natuurlijk pas een beginner maar ik vind het maken van MMF zo gemakkelijk en goedkoop! Is het gekochte spul beter/lekkerder/mooier?

Het ging me toch teveel tijd kosten. Ook vind ik fondant makkelijker te verwerken. En het was me al een paar keer niet gelukt zoals ik hoopte. Dus vandaar het omschakelen naar het gekochte spul.

MMF: marshmellowfondant. (ik zal hem verplaatsen ;))

7

Dank je wel Nathalie ;)

Ik heb uiteindelijk toch rolfondant kunnen bestellen in een winkeltje hier in de buurt. Het was 24euro voor 5kg. Aangezien ik er niets van ken, wat vinden jullie van de prijs??
Het was witte, dus ik ga ze moeten kleuren met kleurstof. Is dat een beetje doenbaar?

En dat zelf maken, is dat ook te doen? Of heb je dan meer het risico dat je hem niet zo gaaf krijgt?

Pfff, zoveel vragen weer, ik voel me echt wel een klein mormel tussen al die kunstwerken hier :o
xxx

8

O, dat is een hele goede prijs hoor! :) Ik heb zelf wel mmf gemaakt, maar dat was niet zo'n succes... ik vond het erg taai worden en na een kwartier staan rollen was het eindelijk iets van 3 mm dik... :| Toen heb ik een keer fondant geprobeerd te maken met suikerstroop, glycerine, gelatine enzo, maar dat vind ik ook niet ideaal... het breekt bij mij erg snel. Vandaar dat ik voor de kant-en-klare fondant ga! :)

9

Als je even in de webshop van hier kijkt, aan de zijkant onder het kopje webshop,
dan kan je prijzen vergelijken, maar ik denk dat je wel gewoon betaald hebt..

Zelf maken ga ik volgende week een keertje doen,
lijkt me wel leuk, en natuurlijk goedkoper.

het kleuren gaat met de kleurstof goed, met fondant moet je alleen wat meer erdoor doen, want je krijgt anders pastelkleuren, ook mooi, maar als je echt donkerder wilt, moet je toch wat meer toevoegen, logisch natuurlijk!

Je kan ook via de zoekfunctie je trefwoord intoetsen,
en ook nog kan je selecteren in welk topic er dan gezocht moet worden,
dus bijvoorbeeld: fondant en dan laten zoeken in bekleden,
dan moet je er wel wat over vinden..en anders de kopjes langs gaan,
of daar je vraag bij staat!

Succes ermee!!

10 Laatst bewerkt door kokkie (13-04-2008 18:17)

Nathalie schreef:

Het ging me toch teveel tijd kosten. Ook vind ik fondant makkelijker te verwerken. En het was me al een paar keer niet gelukt zoals ik hoopte. Dus vandaar het omschakelen naar het gekochte spul.

Aha.... Ik was effe benieuwd. Tot nu toe is het bij mij altijd goed gelukt, de MMF en ik vind het heel prettig werken. Maar dan misschien toch eens gekochte fondant proberen.....

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

11

Zelf fondant maken is nog best een hoop werk, vind ik eigenlijk. Marshmellowfondant gaat dan een stuk sneller en makkelijker, en werkt eigenlijk ook prettiger. Enige ervaring is wel handig, dan weet je een beetje hoe het aan moet volen als het klaar is, zeg maar....

De keren dat ik fondant maakte (van recept van deze site) kreeg ik never-nooit de hoeveelhee poedersuiker erdoorheen gekneed die in het recept gegeven staat, dus ga je het toch proberen: begin eerst een smet de helft en dan geleidelijk toevoegen totdat de consistentie ok is. Niet teveel toevoegen (geldt ook voor mmf), want als het fagekoeld is is het ook gelijk stijver.

Met gekochte fondant heb ik geen ervaring, ga liever voor de marsepein!
Succes!

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

12

De eerste keer heb ik ook de fondant zelf gemaakt. Maar was nogal stug om mee te werken en ook wel eventjes werk (recept volgens het forum hier). MMF ook eens zelf gemaakt, ging wel maar veel geknoei. Wel lekker.
Toen heb ik hem via een bakker kunnen bestellen, maar dat was nogal een plakkerig merk (kwam uit Italie geloof ik).
In Hasselt is er ook een winkel die het heeft (was het nu Pettinice of Ballina?) nl. Beuk (Sint Truidersteenweg). Ofwel bestellen bij de webshop, heb ik ook al gedaan. 't Is een beetje uitproberen welke soort voor jou het best werkt (ze hebben allemaal hun voor- en nadelen: sneller uitdrogen of niet, makkelijker kneedbaar of niet, smaak etc.)
In welke winkel heb jij hem gevonden en welk merk, als ik vragen mag?

Groetjes,

Kristien

13

Dank jullie voor de vele tips (((hugg)))

Kristien, ik heb hem uiteindelijk toch bij maalderij evers in zonhoven gevonden.
Ze hebben hem zelf niet, maar bestellen hem (waar weet ik niet) bij hun leverancier de iedere woensdag komt leveren.
Welk merk het is weet ik niet, ik kan hem woensdag pas gaan halen.
Ik ga toch wel even opletten dat het wel degelijk ROLfondant zal zijn, want hier heb ik ergens een bericht zien passeren van iemand die vloeibare mee kreeg :/

Bedankt ook voor je adresje!

xxx

14

Bij Beuk in sint lambrechts herk hebben ze ook fondant van Bakels in 1 k verpakkingen. Maar het suikeratelier is ook wel een goeie optie. Daatr kan je meteen ander spulletjes meekopen. Als je over Genk rijdt ben je in 20 minuutjes daar.

15

Karentje,
de tip van het suikeratelier had ik al gekregen ;) Een goede optie, maar ook meteen een gevaarlijke, ze hebben wellicht veel meer spulletjes :lol:

xxx

16

Tinkelbel schreef:

Dank jullie voor de vele tips (((hugg)))

Kristien, ik heb hem uiteindelijk toch bij maalderij evers in zonhoven gevonden.
Ze hebben hem zelf niet, maar bestellen hem (waar weet ik niet) bij hun leverancier de iedere woensdag komt leveren.
Welk merk het is weet ik niet, ik kan hem woensdag pas gaan halen.
Ik ga toch wel even opletten dat het wel degelijk ROLfondant zal zijn, want hier heb ik ergens een bericht zien passeren van iemand die vloeibare mee kreeg :/

Bedankt ook voor je adresje!

xxx

Is dit rolfondant van Leman?  want deze is niet zo makkelijk om een taart me te bekleden, deze is heeeeeel elastisch...

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

17

Ik weet het niet Katleen, ik kan hem woensdag pas gaan halen ;)

Als hij echt te elastisch is, kan ik er dan niet gewoon wat poedersuiker bijdoen?

Ik heb ook een lading rolfondant via de webshop besteld, dus moest deze echt niet goed zijn, dan heb ik nog een extraatje ;)

Welk merk rolfondant is dan wel goed om te bekleden?

xxx

18

Tinkelbel schreef:

Ik weet het niet Katleen, ik kan hem woensdag pas gaan halen ;)

Als hij echt te elastisch is, kan ik er dan niet gewoon wat poedersuiker bijdoen?

Ik heb ook een lading rolfondant via de webshop besteld, dus moest deze echt niet goed zijn, dan heb ik nog een extraatje ;)

Welk merk rolfondant is dan wel goed om te bekleden?

xxx

welk merk goed is? ik ben er voor mezelf nog niet uit, heb al vanalles geprobeerd, maar aangezien mijn leverancier makkelijk aan Leman raakt, of beter gezegd enkel Leman aanbied koop ik dat dus.  Heb nu twee soorten van de webshop in huis en ga deze uittesten ;)

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

19

Ik vind Bakels pettinice (in het emmertje) echt de beste.

20

karentje schreef:

Ik vind Bakels pettinice (in het emmertje) echt de beste.

en waar koop je die ?

Men zegt wel: "Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?".

21

Het suikeratelier, maar hier hebben ze hem ook.

22

Hallo, ik maak de rolfondant1 die je vindt bij recepten op dit forum en maak hem met  de kenwood heb intussen geleerd dat je alle natten ingredienten zeer warm(zoniet heet) bij de gezeefde bloemsuiker moet doen en dan neemt die alle vloeistof op, is dan wel wat plakkerig omdat het nog wat warm is maar als ik die in de frigo leg en daarna eruit haal is die goed om te bewerken
Groetjes Nicole

Vele en lieve groetjes Nicole

23

Ik mocht hem gaan halen vandaag en het was fleming (of flaming) cover paste...

Hij werkte ongelooflijk goed naar mijn mening! Voor een eerste keer met rolfondant gewerkt te hebben was ik dus echt wel tevreden.

Mijn eerste cupcakes met rolfondant zijn dan ook een feit :lol:
Ik ga proberen wat fotootjes te plaatsen...

xxx