51 Laatst bewerkt door Sir Kneighf (02-04-2008 14:46)

Re: To mix or not to mix ?

Naära schreef:

Oke, hier een sommetje. Eerst de mix.

Ik ga even uit van de prijzen van mix hier in de webshop. Gemiddeld betaal je voor 1 kilo mix 3,50 (ligt er even aan welke hoeveelheid je besteld).
Eieren haal ik bij de Albert Heijn, 10 voor 1,49.
Water reken ik maar even niets voor ;)
Volgens wat ik hier en op felicitaartjes heb kunnen vinden heb je nodig voor een ronde vorm van 24 cm:
330 gram mix (1,16), 33 ml water en 5 eieren (0,75)
Kom je dus uit op de prijs van een kapsel van 24 cm. rond: 1,91
(Maar eigenlijk zou je ook de verzendkosten gedeeltelijk moeten meeberekenen, tenzij je de mix gewoon om de hoek bij de winkel kan kopen ;) )

Dan nu de losse ingredi

Blackadder: "They do say that verbal insults hurt more than physical pain. They are, of course, wrong, as you will soon discover when I stick this toasting fork into your head."

52

Als enkel de eieren duurder zijn dan is de berekening verder hetzelfde en kom je met mix dus ook duurder uit.

[b][color=pink][url=http://www.naara.nl]Na

53

Dat snap ik :D
Maar ik bedoelde dat mijn mix en zelfgemaakt biscuit (als dat me zou lukken) allebei duurder zijn. Ik had een tijdje geleden ook zo'n soort totaalbedrag gevonden en toen begreep ik niet waarom ik zo duur uitkwam.
Het is een beetje offtopic, maar zou jij misschien niet eens foto's kunnen maken wanneer je biscuitbeslag maakt?

Blackadder: "They do say that verbal insults hurt more than physical pain. They are, of course, wrong, as you will soon discover when I stick this toasting fork into your head."

54

Oh, haha, ja dan snap ik je.

Ik heb hier wel foto's van het maken van beslag (heb een keer van het maken van een gedecoreerde taart een complete fotoreportage gemaakt). Was alleen nog wel met m'n ouderwetse handmixer, weet niet of dat uitmaakt voor je?

55

Ik denk dat dat wel handig kan zijn, dus als je dat zou willen plaatsen heel graag!
Misschien zie ik dan waarom het zo vaak mislukt bij mij ;)

56

Marianne schreef:

Ja, voor mij is het makkelijke omrekenen zeker een voordeel. Ik weet precies (bijna op de halve centimeter) hoe hoog een biscuit wordt met welke hoeveelheid mix en (afgewogen) ei. Dus als ik moet omrekenen naar een afwijkende vorm, gooi ik er een wiskundige formule tegenaan (nou ja, dat doet excel dan voor me) en ik heb exact de biscuit die ik wil. Natuurlijk valt er ook prima te rekenen met zoveel-ei-per-liter, maar het vari

57 Laatst bewerkt door Carin (02-04-2008 15:51)

christophe schreef:

Marianne, kan je met je rekentool ook de baktijd berekenen? Of is dat experimenteren? Dus volgens de diameter van je bakvorm en de hoeveelheid deeg de baktijd herberekenen?

Ik heet weliswaar geen Marianne, maar ik wil wel even MIJN antwoord geven op deze vraag.
De baktijd blijft ALTIJD een beetje experimenteren. De ene keer bakt precies hetzelfde kapsel een (paar) minuutje(s) meer of minder dan de andere keer. Er is nou eenmaal geen gouden regel voor het bakken die exact tot op de minuut klopt.
En wanneer een kapsel gaar is, dat kun je erg goed zien. Zonder enige berekening, zonder enige toevoegingen, gewoon met puur natuur ogen, en met ogen-met-toevoeging trouwens precies eender.

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

58

En over ongezond gesproken: google eens op suiker, dan wil je ook niet weten wat je tegenkomt... Maar in de bakkelarij en versierdelarij is ook suiker vrij moeilijk te vermijden! Daarbij is er voor de eventuele alternatieven ook niet altijd alles te zeggen....

Dus als je zo gaat beginnen (bv de vis uit kwekerijen waarbij je ook niet altijd wil weten waarmee die beesten gevoerd worden, dus dat zegt ook niet alles) is het einde zoek, is mijn mening...

Het voordeel van zelf taart maken uit losse ingredienten is wel dat je helemaal zelf kunt bepalen hoever je gaat met toevoegingen enzo. Iedereen moet natuurlijk lekker bepalen waarbij ie zich het beste voelt...

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

59 Laatst bewerkt door lilo (02-04-2008 16:22)

Marianne schreef:

Ja, voor mij is het makkelijke omrekenen zeker een voordeel. Ik weet precies (bijna op de halve centimeter) hoe hoog een biscuit wordt met welke hoeveelheid mix en (afgewogen) ei. Dus als ik moet omrekenen naar een afwijkende vorm, gooi ik er een wiskundige formule tegenaan (nou ja, dat doet excel dan voor me) en ik heb exact de biscuit die ik wil. Natuurlijk valt er ook prima te rekenen met zoveel-ei-per-liter, maar het vari

60

Je wil niet weten hoeveel stookolie de vissen in zee binnen krijgen,
en wat de koeien en varkens voorgezet krijgen..ik weet toevallig waar het visvoer van 'onze' vissen uit bestaat, en die kan je echt met een gerust hart eten,
maar goed, dat is weer een heel ander verhaal!
Ik denk dat bio-groente e.d toch beter zijn dan gespoten groenten..en dat dat ook voor de vis e.d gaat gelden!
(moet een beetje onze zaak verdedigen h

61 Laatst bewerkt door lilo (02-04-2008 16:42)

kids4co schreef:

Je wil niet weten hoeveel stookolie de vissen in zee binnen krijgen,
en wat de koeien en varkens voorgezet krijgen..ik weet toevallig waar het visvoer van 'onze' vissen uit bestaat, en die kan je echt met een gerust hart eten,
maar goed, dat is weer een heel ander verhaal!
Ik denk dat bio-groente e.d toch beter zijn dan gespoten groenten..en dat dat ook voor de vis e.d gaat gelden!
(moet een beetje onze zaak verdedigen h

62

Ach, in hoeverre is het eigenlijk 'nodig' om zo ver te gaan in het bijhouden wat je in een taart stopt? Misschien ben ik gewoon erg makkelijk, ik denk dan 'het is maar een taart..' :lol:

63

christophe schreef:

Marianne, kan je met je rekentool ook de baktijd berekenen? Of is dat experimenteren? Dus volgens de diameter van je bakvorm en de hoeveelheid deeg de baktijd herberekenen?

Nee dat doet mijn excelsheetje niet. Dat check ik met de hand, of-ie terug veert of niet. Mijn 'basismaat' kost 30 minuten: 10" op 140°C, 10" op 165°C en 10" op 180°C.
Adh daarvan gok ik op de gaarheid van grotere of kleinere vormen en check ik het na de ingeschatte tijd.

lilo schreef:

Mwah, volgens mij kan dit ook gewoon bij een recept uit "losse ingredienten".

Dat zeg ik toch ook ;) Maar het is (voor mij!) lastiger, dus vind ik het met mix makkelijker :)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

64 Laatst bewerkt door lilo (02-04-2008 17:15)

Marianne schreef:
lilo schreef:

Dat zeg ik toch ook ;) Maar het is (voor mij!) lastiger, dus vind ik het met mix makkelijker :)

Okido, het kwam op mij een beetje over als een voordeel van de mix t.o.v. losse ingredienten.... en dat snapte ik niet zo goed!

En iedereen moet natuurlijk lekker blijven doen wat ie zelf makkelijk en/of lekker vindt! Lijkt me zelfs een zeer goed plan! Er zijn al moeilijke dingen genoeg in het leven die niet zomaar te omzeilen te zijn! (oeeeee een filosofische noot ;) )

65

Klopt Lilo, en de viswijzer is gemaakt samen met natuur-mensen, dusse...mijn mening: kan je ook niet altijd op vertrouwen, mijn man is ook visser geweest, en weet wel waar hij over praat, en hij vind toch dat de viswijzer niet eerlijk in elkaar is gezet, heeft ook met de quotums te maken..

Maar dat even terzijde..

Ik ga toch ook maar eens alles in huis halen, om zelf een mix samen te stellen,
en heb ik veel tijd en zin, dan maak ik hem zelf,
en anders ga ik de mix van de webshop gebruiken!

Mooie tussenweg toch!

Vind wel dat woorden op de comp. vaak verkeerd worden opgevat,
en dat er dan zo'n geladen sfeer komt..dus mocht je dat gevoel ook hebben gehad na mijn stukje: het was absoluut niet zo bedoeld!!

66

Ik heb even deze discussie gevolgd.
en dit is wat ik denk.
de biscuitmix en de botermix zijn echt geweldig.
lekker makkelijk ook.
maar ik heb tot nu ook nog geen opdrachtgevers gehad die specifieke wensen hebben qua bio, kleurstoffen, etc.

Ik heb ook het recept van hier gebruikt ,net zo makkelijk maar toch minder luchtig naar mijn idee.

En als iemand mij zou vragen om zonder kleurstoffen te werken is er nog heel veel mogelijk.

aardbeien,door de creme bijv
een paar druppels bietensap.

en ik wil niet vervelend doen, maar als ik zou moeten nadenken bij alles waar ik een hap van neem zou ik niet echt vrolijk worden denk ik

cateren is ook gebakjes maken :)

67

hier ook grote voorstander van de mixen!

ik heb wel de indruk dat de Belgen er meer drukte over maken, vandaar ook mijn schuldgevoel in't begin. Maar toen hoorde ik van een patisserie chef hier dat de meeste bakkers ook mixen gebruiken en toen was het schuldgevoel weg.

het zal wel aan mij liggen maar als ik zonder mixen werk dan krijg ik mijn biscuits nooit zo luchtig en hoog. ook de botercreme mix maakt de botercreme veel lekkerder dan het natuurlijke recept.

en ja, mixen zitten vol E's en die zijn zeker niet goed voor de gezondheid, vandaar de keuze om het natuurlijker te doen, dat vind ik heel begrijpelijk hoor.

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

68

Marianne schreef:
lilo schreef:

Ik heb het dus precies andersom. Het recept is dus echt nog nooit mislukt bij me. Eerlijk waar. Hij rijst altijd hetzelfde, hij smaakt altijd goed, hij is altijd gaar, hij is altijd even luchtig.
Heb nu 2 taarten met mix gemaakt en de baktijd verschilde heel erg en de hoogte is anders.
Grappig h

69

Sir Kneighf schreef:

Ik denk dat dat wel handig kan zijn, dus als je dat zou willen plaatsen heel graag!
Misschien zie ik dan waarom het zo vaak mislukt bij mij ;)

Ik zal ze zo even opzoeken voor je. Eerst die kleine even op bed gooien.

70

Sir Kneighf schreef:

Misschien ben ik gewoon erg makkelijk, ik denk dan 'het is maar een taart..' :lol:

:lol:
Mee eens! Ik denk meestal "Taart! Lekker!" :lol:

Groetjes, Carin

71 Laatst bewerkt door christophe (02-04-2008 21:09)

catherine schreef:

mixen zitten vol E's en die zijn zeker niet goed voor de gezondheid, vandaar de keuze om het natuurlijker te doen, dat vind ik heel begrijpelijk hoor.

Niet alle E's zijn kunstmatig, er zijn er ook natuurlijke. Zie ook http://www.voedingscentrum.nl/voedingsc … ummers.htm
Die additieven hoeven niet perse slecht te zijn. Zo wordt natuurlijke gom ook vaak gebruikt. Ik vind het gewoon verstandig om toch minimaal te weten wat je eet, zonder te overdrijven. Alles bio hoeft voor mij ook niet. Anderen gaan daar dan weer verder in. Voor sommigen maakt het niets uit 'Je moet van iets sterven'.

72

"Arabische gom wordt in voedingsmiddelen als additief gebruikt, namelijk als verdikkingsmiddel, emulgator en stabilisator, bijvoorbeeld in kant en klare desserts, in dranken, in marshmallows en soortgelijk zacht snoep en in kwaliteitsdrop. Het bekende mint-snoepje Mentos en ook Läkerol bevatten Arabische gom. De toepassingen lijken op die van gelatine, maar Arabische gom is ook door vegetari

73

Mag ik inmiddels na 72!!!!!!!!!!!!! berichten opmerken dat ik dit topic een beetje vervelend begin te vinden?

Ik weet natúúrlijk heus wel dat ik dan niet hier moet kijken/lezen/reageren... maar ik denk dat ik niet de enige ben... en dat vast niet iedereen het hardop zal zeggen...

En uiteindelijk... ik geloof ook niet dat het forum werkelijk hiervooor bedoeld is :nooo

Hier laat ik het bij, ik zal de verstandigste zijn, die w

Groetjes, Carin

74

Euhm, ik zie dit gewoon als discussie/uitwisselen van ervaringen, zo'n beetje waar de topicstarter om vroeg. Niets vervelends aan mijns inziens, inderdaad is niemand ergens toe verplicht ;)
Dat jij of wie dan ook het een vervelend topic vindt wil toch niet zeggen dat het niet op dit forum besproken mag worden? Het is nota bene een taartenforum, waar moet je dit soort dingen anders vragen?

75

Verdorie, ik had me voorgenomen in dit topic niet meer te reageren :D

Met discussies op zich is niets mis, laat ik dat voorop stellen. Maar het gaat om de toon van de discussie. Inmiddels heeft het namelijk helemaal niets meer welke vraag dan ook, te maken.

Zoals ik al eerder aangaf lijkt dit verdacht veel op een situatie waarin "we" vorig jaar zaten en waarvan uiteindelijk niemand gelukkig is geworden, ook de betreffende topic-starter niet.

Ik geloof dat ik deze laatste alinea toch wel netjes verwoord heb :D

Groetjes, Carin

Berichten [ 51 tot 75 van 112 ]

Pagina's Vorige 1 2 3 4 5 Volgende

Log eerst in inloggen or registreren om te reageren

DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » To mix or not to mix ?