1

Onderwerp: Biscuitmix, bah

Even eerst dit: Smaken verschillen. Onderstaande bevindingen zijn puur gebaseerd op mijn smaak en mijn mening. Ik zeg dus niet dat jullie wondermixen slecht zijn, ik hoef het alleen nooit meer te hebben! ;) ;) ;)

Ik had hier nog een pak biscuitmix van Soezie staan. Wel wat over de datum maar er was me verteld dat dat niet zo'n probleem was.
Dus ik er vandaag maar eens mee aan de slag. Het is immers zonde om weg te gooien en aangezien ik over 4,5 week een bruidstaart moet afleveren was het misschien wel mooi te combineren. Dus goed hier rondgekeken hoeveel mix, water en eieren ik nodig had en hoe ik het het beste kon klaarmaken. En aan de slag.
Mixen ging goed, in de vorm scheppen ook. Maar toen dus het bakken...
Beslag begon wel wat te rijzen maar de bovenkant zat vol met bobbels. Dat was al nieuw voor me.
Na alle verhalen hier te hebben gelezen verwachtte ik dat hij erg zou gaan rijzen, maar dat gebeurde niet. Ja, hij rees wel hoor maar gewoon net zoals zelfgemaakt beslag.
Maar toen begon er een gigantische bult op te komen. Ik had hem netjes gevuld met een kuil in het midden om zo'n bult te voorkomen maar dit was tevergeefs. Uiteindelijk haalde ik een kapsel uit de oven die aan de rand 6 cm hoog was en in het midden 12 cm hoog. :grr:
Dus ding op z'n kop gelegd, bult proberen in te drukken, enz. Verder heb ik voor het eerst sinds ik bak overal stukjes aan de zijkant af moeten snijden om hem een beetje mooi in vorm te krijgen. Nu is hij wel een stuk platter geworden maar er zit nog steeds een flinke verhoging t.o.v. de buitenrand van het kapsel. M.a.w. als ik hem op z'n kop leg zit er een kier aan de onderkant. Nou kan ik dat wel proberen recht afsmeren met botercreme en de rest te verdoezelen met een sierrand maarja, het hoort natuurlijk niet zo! :o
En als klap op de vuurpijl proefde ik wat van de afgesneden stukken en vond ik het kapsel nog vies ook. Bleh! :s

Dus ik weet niet wat ik fout heb gedaan (zou het toch liggen aan de datum van de mix?) maar Naära en een kant-en-klare mix is dus absoluut een foute combinatie. :lol:

[b][color=pink][url=http://www.naara.nl]Na

2

Re: Biscuitmix, bah

Ik denk dat het aan de datum lag, het was gewoon te oud. Vanaf het begin bakte ik met Soezie en sinds kort ben ik overgegaan op een andere mix omdat ik die ik in grote verpakking kan kopen. Nooit problemen gehad gehad met mixen.

Winkel en webshop in Houten. Voor PME & Wilton Cursussen. www.liescakeshop.nl

3

Ik heb ook het vermoeden dat het inderdaad met de houdbaarheidsdatum te maken heeft, maar ik heb daar verder geen verstand van ;)
De mix van Soezie werd bij mij trouwens ook minder hoog (6 cm) dan die van de webshop (10 cm), ik heb geen idee hoe dat kan en of dat bij anderen ook zo is.

Blackadder: "They do say that verbal insults hurt more than physical pain. They are, of course, wrong, as you will soon discover when I stick this toasting fork into your head."

4

Nou ja, ik denk dat ik het kapsel en de overige mix in ieder geval maar weggooi (denk dat het zelfs voor cakeballetjes niet lekker genoeg meer is). Morgen maar weer nieuwe eieren halen en de kapsels gewoon met het nooit mislukkende recept maken ;)
Wel zonde van de spullen en het werk maar wel fijn dat mijn gevoel juist is gebleken (vond de structuur ook niet fijn en het kapsel heeft, zoals ik al vaak op foto's zag, geen mooie gouden kleur) en ik lekker bij de goedkope ingredi

5

Ik ben benieuwd naar je nooitmislukkende recept.

Groetjes,
Efje

Groetjes,
Efje

6

Gewoon die van hier op de site (basisbiscuit) ;)
Is vanaf de eerste keer perfect gegaan.

7

Lag vannacht te bedenken. Waarom komt dat vreemde en vervelende rijzen door de datum? Als het niet goed meer zou zijn zou je eerder verwachten dat hij niet gaat rijzen.

Proefde net nog een klein randje van wat ik had afgesneden en het smaakte me nu beter dan gisteren. Waarschijnlijk omdat ik nu niets verwachtte en gisteren verwachtte ik het lekkerste kapsel ooit te gaan proeven. Vies is het nu dus niet meer maar het is lang niet zo lekker als de zelfgemaakte kapsels.