1

Onderwerp: Heel compact/stevig biscuit-deeg

Hallo!

Ik ben nu bezig met het maken van m'n eerst taart (zelfstandig dan...) en ben de biscuit aan het bakken. Ik heb de biscuit mix van de webshop gebruikt, en me keurig aan de hoeveelheden gehouden, maar ik kreeg een hele stevige/compacte massa. Klopt dit?? Ik kon m'n mengkom zelfs ondersteboven houden zonder dat er iets uit viel.

De taart staat nu in de oven en komt al een flink stuk boven de vorm uit, en staat bol (baktijd is nu zo'n 15 min.). Heb dus het gevoel dat er iets niet helemaal goed gaat....

Kan iemand me laten weten of dit klopt, of dat het beslag er inderdaad heel anders uit had moeten zien?

Bedankt!

2

Re: Heel compact/stevig biscuit-deeg

Het beslag hoort er heel luchtig uit te zien..
Denk niet dat het helemaal goed is als je het op de kop houdt en t er dan niet uit komt :P
Ik heb geen idee wat je fout hebt gedaan als je je aan de goede hoeveelheden hebt gehouden...
Gewoon even proeven straks denk ik, sorry kan je niet zo goed helpen :(

3

Bedoel je met compact heel veel beslag of echt niet door te roeren?

Het moet heel luchtig zijn en bijna wit. Wanneer je het uit de kom haalt om in de vorm te doen voel je bijna niet dat er iets op je lepel zit, zo luchtig is het bij althans... En het is erg veel beslag nadat je minstens 10 minuten hebt geklopt.

Je hebt waarschijnlijk te veel beslag in de vorm gedaan. In de oven rijst je kapsel als een tierelier, dus minder dan de helft vullen is genoeg.

En als je kapsel bol staat is de oven te warm. Je kunt de temperatuur beter laten oplopen.

4

Het beslag is wel in volume flink toegenomen, en echt wit. Heb me heel strikt aan de hoeveelheden gehouden, dus daar zou 't niet aan moeten liggen. Inmiddels is de taart uit de oven en staat hij wel wat bol, maar is 't niet extreem hoog geworden gelukkig. Nu af laten koelen en dan vanavond aan de slag om te bekleden, ben benieuwd of 't nog wat gaat worden...

Bedankt in ieder geval voor jullie reacties!
Donna

5

Volgens mij gaat het goed hoor. Als ik de mix gemaakt heb is het bij mij ook niet meer vloeibaar (en wel wit en veel) en het rijst bij mij ook bol boven de vorm uit. Als het dan bij op zijn kop zetten niet plat genoeg wordt kan je dat bolle er gewoon afsnijden.

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

6

Volgens mij gaat het prima zo......en die 'kop' op je taart word ook wat minder als je hem straks op zijn kop hebt gestort inderdaad!!!

Lieve taartgroetjes van Annemieke!!!
http://www.mijnalbum.nl/Album=ITO7BKL3