1

Onderwerp: Icing - niet juiste stevigheid/dikte :S

Hoe krijg je je icing nou in de juiste stevigheid.. mij mislukt het telkens weer.
Ik krijg niet zo'n mooi lijntje als bijvoorbeeld hier:
http://www.bakedecoratecelebrate.com/images/techniques/outline/outline_step2.jpg

Waardoor het spuiten van vlinders ook een grote ramp is! En met welk spuitmondje kun je dan het beste vlinders spuiten? (Had speciaal spuitmondje 1 gekocht, maar toen ik deze uitprobeerde sprong mijn wegwerpspuitzak kapot van wege de druk, met als gevolg dat de hele keuken onder de icing zat :s )

Wat moet ik doen?? :think:

2

Re: Icing - niet juiste stevigheid/dikte :S

Mondje 2 gebruiken ;)
Om je icing steviger te maken, voeg je extra poedersuiker toe. Je moet best wel kracht zetten dan voor de lijntjes (of voor de bloemetjes), alleen dan weer niet zo hard dat je spuitzak knapt ;)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

De truc zit hem met name in de hoeveelheid poedersuiker, ik deed er in begin ook veel te weinig in. Leek mooi dik genoeg totdat ik ging spuiten, toen vloeide het alsnog erg uit.
Nadeel is dan wel dat als je veel moet spuiten je behoorlijk kramp in je handen kunt krijgen (zoals Marianne al verteld)..... voordeel is als je het veel doet je gespierde handen krijgt ;)....

(ik niet gespierd van de sportschool, maar van het taarten maken ;) hihihi)

greetz KiT

er is altijd wel een reden voor taart

4

Diede schreef:

Had speciaal spuitmondje 1 gekocht, maar toen ik deze uitprobeerde sprong mijn wegwerpspuitzak kapot van wege de druk, met als gevolg dat de hele keuken onder de icing zat :s

Wat moet ik doen?? :think:

Ligt er volgens mij ook nog aan of je poedersuiker of suikerbakkerspoeder gebruikt. Die laatste is fijner. Ik heb ook wel eens icing gespoten met spuitmondje 1, maar icing met poedersuiker gemaakt. Die is dus niet fijn genoeg, want hij ging verstopt zitten... :s En ja, dan knapt je spuitzak! ;)

5

Ik deed er teveel poedersuiker in en daarom werkte het niet. Nu heb ik ong 4 dl poedersuiker op 1 eiwit. Voeg een klein beetje citroensap bij voor wat extra smaak. 10 min kloppen met handmixer nadat je de poedersuiker bij stijf geklopte eiwit voegt

voor inspiratie kijk op www.kakeboksen.no

6

Ik gebruik ook gewoon suikerbakkerspoeder (poedersuiker staat hier nog een heel klein beetje van en wordt alleen voor op de pannenkoeken en poffertjes gebruikt).

Het verschil zit hem in de houdbaarheidsbewerking zeg maar, in poedersuiker zitten meer "toevoegingen" om het langer houdbaar te maken.

greetsz KiT

er is altijd wel een reden voor taart

7

KiT schreef:

Ik gebruik ook gewoon suikerbakkerspoeder (poedersuiker staat hier nog een heel klein beetje van en wordt alleen voor op de pannenkoeken en poffertjes gebruikt).

Het verschil zit hem in de houdbaarheidsbewerking zeg maar, in poedersuiker zitten meer "toevoegingen" om het langer houdbaar te maken.

greetsz KiT

Ik gebruik dus Noorse poedersuiker hehe misschien anders dan in Nederland

8

dus eerst eiwit stijfkloppen en dan de poedersuiker erbij en dan nog 10 min kloppen met handmixer? op welke stand, hoog of laag of ergens in het midden?

kijk ook eens op www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.

9

kwebbeltje schreef:

dus eerst eiwit stijfkloppen en dan de poedersuiker erbij en dan nog 10 min kloppen met handmixer? op welke stand, hoog of laag of ergens in het midden?

Laat em altijd zo hard mogelijk gaan;) Icing is goed als je een beetje tussen duim en wijsvinger pakt en van elkaar trekt en dat de punten dan blijven staan (beetje moeilijk uitleggen). In iedergeval Icing moet niet glad worden als je het even laat staan

10

En gewoon twee zakken in elkaar schuiven, gan krijg je zeker geen ongelukjes. :)
De buitenste blijft schoon en gebruik je gewoon nog een keer.
Ook is de nederlandse (bakkers) poedersuiker vrij grof, de engelse is veel fijner.
Dat houd in dat je de nederlandse wel 4x mag zeven, dan is hij ook fijner en krijg je mooiere icing, wel een klus.
o, en ik gebruik altijd eiwitpoeder, maar ongeveer 15 gram meer op een kilo dan nodig is, het water pas ik dan niet aan, dan is je icing ook veel mooier.
succes.:)

11

Nou een heleboel tips, dankjewel :)
Ik ga er weer een keer voor zitten, in hoop dat het dan beter lukt :)