Onderwerp: cakeballetjes
Voor degenen die veel restjes cake/ kapsel over hebben, het niet opsnoepen maar het wel zonde vinden om weg te gooien heb ik dit recept gevonden. Op diverse sites op internet, steeds weer net wat anders van samenstelling. De chocolade cakeballetjes met naturel cake en vanille botercreme aan de binnenkant vond ik qua smaak wat weg hebben van Melocakes (je kent ze wel, die soort negerzoentjes maar dan met een lekkerder koekjes onderin).
Hieronder vind je mijn manier:
Maak de stukken cake of kapsel heel fijn met de staafmixer (of heel goed prakken met een vork denk ik, het moeten echt fijne kruimeltjes worden).
Roer door de kruimels wat botercreme en melk tot het een samenhangende massa wordt. In een boel recepten zie ik dat ze koffiemelk gebruiken. Dat klinkt mij alleen niet zo smakelijk in de oren. Bovendien heb ik dat nooit in huis en botercreme en melk wel. Het komt er dan ongeveer zo uit te zien (bij een naturel cake/ kapsel):
Vervolgens maak je balletjes van het deeg. Het gaat ongeveer op dezelfde manier als gehaktballetjes draaien. Misschien moet je het wat beter in elkaar drukken. Ik gebruik een hele kleine ijstang om de bolletjes te maken. Als je een grotere ijstang hebt kun je die ook gebruiken, vervolgens de bolletjes door midden snijden en weer mooi rond maken. Ze zien er dan zo uit:
Je kunt ze dan om op te stijven in de koelkast of vriezer zetten. Je kunt ze ook in de vriezer bewaren om later te versieren. Wanneer de balletjes zijn opgesteven kun je ze weer even uit de koelkast halen om ze iets minder koud te laten worden. Anders wordt de chocolade sneller 'lelijk' door de condens die aan de balletjes zit, balletjes uit de vriezer eerst laten ontdooien.
Vervolgens kun je de balletjes door de chocolade/ vloeibare fondant/ royal icing e.d. halen en ze naar eigen inzicht verder decoreren.
Eet smakelijk!! Maar wees niet verbaasd als ze binnen no-time op zijn!!!
Edit 8 juni 2009:
Voor een cursist van me heb ik de laatste keer precies bijgehouden hoeveel van de ingrediënten ik gebruik voor mijn cakelollies.
Per 100 gram biscuitkruimels meng ik er 80 gram stevige botercreme doorheen (dus 20gr. roomboter, 20gr. margarine, 40gr. poedersuiker en wat vanille extract).
Daar maak ik gelijke stukjes van met behulp van een ijsschep. De stukjes wegen dan ongeveer 20 gram per stuk. Daarvan draai ik stevige balletjes. Nadat ik er een stokje (roerstaafje, maiskolfprikker of lolliestokje) in heb gestoken stop ik ze in de vriezer. Minimaal een uurtje tot ze stevig zijn, of tot een paar weken als ik ze niet direct nodig heb.
Per 10 lollies smelt ik 100 gram (Callebaut) chocolade. Als alle callets gesmolten zijn roer ik er nog 50 gram callets doorheen tot ze allemaal gesmolten zijn. Daarna haal ik de lollies door de chocolade, snel versieren zoals je wilt nu de chocolade nog niet hard geworden is en in een stuk oasis/piepschuim steken om verder uit te harden. Er is nog wel wat chocolade over, maar daar kom je toch niet onderuit. Kun je nog mooi van de restjes wat chocolaatjes maken.
Eet smakelijk!!
Mijn facebook pagina: http://www.facebook.com/BakLonnes