1

Onderwerp: taart wordt niet hoog

Ik gebruik de biscuitmix en een taartvorm met een doorsnee van 24 cm.
Ik houd mij aan de hoeveelheid mix en eieren en water, temperatuur oven maar mijn taart wordt niet zo hoog, zijkanten zijn hooguit 3cm hoog.  En kan de taart dus maar in 1 laag snijden. Ik wil er zo graag in 2 lagen snijden. Wat doe ik verkeerd. Ik heb een electrische oven en zet deze wel op de blaasstand. Is dat het misschien.
Wie o wie kan mij helpen. Hetzelfde heb ik met de bolvormen. De biscuitmix komt niet echt omhoog. Tot hoe ver moet je de vorm dan vullen?

groetjes concetta

2

Re: taart wordt niet hoog

Kijk even in dit topic...misschien helpt dat ?
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=22124

3

Hallo Concetta,

Hoe heb je gemixt, dus met wat voor soort mixer? Want de mix moet je wel kloppen met de (slagroom)gardes van een handmixer of met de draadgarde van een keukenmachine.

Ik heb taarten gezien die met zo'n plat ding op de bodem van de keukenmachine zijn gemaakt of met een staafmixer, maar dat lukt gewoon echt niet. Wat de fabrikant ook beweert :S

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

4

Dan ligt het waarschijnlijk aan mijn keukenmachine. Ik heb inderdaad zo'n plat ding op de bodem van mijn keukenmachine. Ik had al zo'n vermoeden dat het daar aan kon liggen.

Pas geleden heb ik een nieuwe keukenmachine gekocht die heeft wel een garde, ga ik het daarmee maar eens proberen.
Hartelijk dank

5

Als je "mengding" op de bodem zit mengt het wel maar kan er geen lucht bij komen.

Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

6

Hoi hoi,

Ik heb vanmorgen ook een biscuitvorm gebakken, die ook niet goed gerijst (gerezen?) was....

Ik heb een workshop gevolgd en daar stond als tip bij dat als het niet lukte met het rijzen, dat je dan de temperatuur van de oven na 10 min. steeds een standje hoger zet. In mijn geval dus: 140 graden starten, na 10 min. op 155 graden, na 10 min. op 170 graden en de laatste 10 min op 180 graden.

Hij is nu bijna klaar en ziet er nu al beter uit.

Vraag me alleen wel af...hoe snel mag je hem uit de oven halen om af te laten koelen...meteen of...eerst nog ff laten "nagaren" in de oven die inmiddels uit is ?

Greetz,

Marianne

7

Ik laat hem altijd nog even in de oven staan, voor de zekerheid. Als je hem er meteen uithaalt, kan het zijn dat ie alsnog inzakt.

Groetjes Marianne
Creativity is inventing, experimenting, growing, taking risks, breaking rules, making mistakes, and... having fun!

8

Hier nog iemand bij wie het niet echt wil lukken....

Ik gebruik een handmixer, leg mijn eieren van te voren in warm water. Verder gebruik ik geen mix maar het recept voor basisbiscuit van deze site. Het deeg ziet er echt hartstikke goed uit, mooi volume en alles, zelfs nadat ik het meel er door heen geschept heb. De (gas)oven in, maar echt omhoogkomen doet het niet. Ik heb al een paar keer geprobeert om op 140 graden te beginnen en dan elke 10 minuten de temp op te voeren, maar ook dat helpt niet. Het vreemde is dat cakes bij mij w

9

Mijn vormen werden ook niet echt hoog,
totdat bij de 3 middeleieren er 1 klein eitje bij voegde.
En nu waren ze wel hoog geworden, met bakpapieren rand uiteraard,
het beslag zat nu al 1 cm onder de rand en werd 2x zo hoog..!

10

Heb je dat kleine eitje dan als 'extra' ei erdoor gedaan, of is dat ter vervanging van een 4de 'gewoon' ei??

11

@Lalidan: Hoe lang mix je? Ik ben nl. echt wel 10-15 minuten aan het mixen en de slagroomhaken mogen niet helemaal onder het beslag verdwijnen, want anders komt er niet genoeg lucht in je beslag. Dan kun je dus beter in 2x mixen.

12

Ik mix ook wel 10 tot 15 minuten. de garders verdwijnen niet helemaal onder. Ook daar zit het probleem dus niet.....

13

Ik heb het extra gedaan!
Had een bakblik waarbij ik zelf uitgerekend had hoeveel mix (van de webshop)
erin moest, en toen gewoon een klein eitje extra,
en met het mixen zag ik gelijk dat het veel meer werd!