1

Onderwerp: Icing cijfers/letters rechtop de taart, hoe pak ik dat aan?

Voor de taart van mijn nichtje a.s. zondag wil ik graag bovenop de taart haar leeftijd zetten (rechtop) met cijfers van icing. Tenminste: ik denk dat het met icing moet :D.

Hoe pak ik dat het beste aan?

- Als ik die cijfers een dag of drie van tevoren spuit is dat dan voldoende?
- Kan ik ze daarna nog verfen?
- Moet ik ze als ik ze spuit er direct een prikker in doen? (Om ze later op de taart te kunnen zetten).
- Als het niet met prikkers moet: hoe zet ik ze dan rechtop?
- Als het niet met icing moet, waar dan wel mee?

Veel vragen :D, ik ben benieuwd naar de antwoorden!

www.detaartentantes.nl
Workshops en webshop taartdecoratie. Ook afhalen in Zwolle en Elburg!

2 Laatst bewerkt door Anne Brith (23-03-2008 19:41)

Re: Icing cijfers/letters rechtop de taart, hoe pak ik dat aan?

Hmmm ik zou het dan met icing doen...wel het cijvertje helemaal af maken in de kleur die je wil...en bevestigen met wat botercreme OF een prikkertje die je dan erindoe als de icing nog nat is...

moet lukken...

net zo maken als je vlinders van icing maak...op huishoudfolie of bakpapier...

wat ik wel zou doen is de achterkant ook netjes maken...en dan misschien 5 dagen ervor maken zodat t kan drogen

vergeet te vragen waar in zwolle woon je? mijn man heeft de hele familie in de buurt hehe...wezep...zwolle...nunspeet...

succes

Mijn blog is te vinden op: http://villaperlesukker.no/

3

Ik zou ze van fondant met tylose maken of met een andere 'paste' die goed hard wordt. Zelf had ik letters van fondant met tylose gemaakt en daar meteen tandenstokers in vast gemaakt. Toen een paar dagen laten drogen en in de taart gezet. Eventueel kun je ze met een beetje icing nog beter vast zetten.

4

Met icing gaat prima, maar wel enkele dagen laten drogen en steeds keren en reserve spuiten, mochten ze breken. Het vastzetten met icing, of misschien met wat marsepein in de vorm van een bloemetje of zo ertegen aan.

5 Laatst bewerkt door Lady_Sharon (23-03-2008 22:11)

Je kan ook runout maken van Icing. Dan wordt de oppervlakte veel vlakker en geheel wordt keihard dus kan je goed rechtop in wat icing zetten. VInd zelf moeilijk om dingen in botercreme te zetten sinds dat zo zacht blijf in vergelijking met icing

voor inspiratie kijk op www.kakeboksen.no

6

Eh... wat is een runout? :o

www.detaartentantes.nl
Workshops en webshop taartdecoratie. Ook afhalen in Zwolle en Elburg!

7 Laatst bewerkt door karentje (24-03-2008 06:21)

Een runout is hetzelfde als je doet met vleugeljes van vlindertjes of op koekjes.
Zo kan je ook hele kleurplaten vullen en laten drogen om ergens op te zetten zou je willen. Allemaal dezelfde methode. :)
Ik zelf steek de lettertjes ook uit , uit fondant met tylose, om ze rechtop te zetten.
En doe er geen prikkertje in maar zet ze vast met een stipje icing in de kleur van het lettertje .

8

is er ergens een uitlleg hoe je tewerk gaat met runout
karentje je hebt het ook over

Zo kan je ook hele kleurplaten vullen en laten drogen om ergens op te zetten .....
daar ben ik nu ook wel heel benieuwd naar

9

Zoals de koekjes , lijntje spuiten en vullen met een iets dunnere consistentie . Dus kleurplaatje in hoesje steken en dat er op spuiten. Zoals puzzelen.
Let wel, dat is zeer breekbaar ! Maar kleiner figuurtjes kan je zo wel maken om op een taart te bevestigen.

10 Laatst bewerkt door Sansan (24-03-2008 14:35)

Je kunt ook icing spuiten over een bol ondervlak, zodat het uit zichzelf al blijft staan.
Denk aan de vorm van een tiara die kun je ook rechtop zetten zonder dat het omvalt. Beetje plakken met icing kan natuurlijk nooit geen kwaad.

(natuurlijk is het lastig 'bol spuiten' als het om een getal gaat; te weinig 'lengte' met