Onderwerp: taart voor kindje met melk, ei, soja en suiker allergie
Wie o wie heeft een leuk/ goed recept voor een kindje met een allergie voor melk, ei, soja en suiker. Er mag echt geen spoortje inzitten.
Je bent niet ingelogd. Inloggen of registreren.
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » taart voor kindje met melk, ei, soja en suiker allergie
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
Wie o wie heeft een leuk/ goed recept voor een kindje met een allergie voor melk, ei, soja en suiker. Er mag echt geen spoortje inzitten.
Oei, dat wordt wel heel moeilijk! Ik denk dat je maar een beetje moet gaan experimenteren met bloem, zoetstof en plantaardige boter ofzo... Eieren en suiker zorgen er juist voor dat de cake/koek/(wat je ook bakt) wordt zoals het wordt, dus zonder die ingredienten wordt het denk ik best lastig!
Hoi Grindi,
Ik heb je vraag in het daarvoor bestemde forumonderdeel gezet (de parade is om de resultaten te showen) Hier zien ze je vraag sneller.
Succes!
Dit is echt heel erg lastig!! Fondant en marsepein houden natuurlijk gelijk op..
Ehm...
Misschien kan je voor een taart kiezen op de manier van kwarktaart,
zo ongeveer:
Koekjes kruimelen (als het kindje koekjes mag natuurlijk!)
De helft van het gewicht wat de koekjes wegen aan gesmolten boter toevoegen,
de koekjes en boter mengen, en in een vorm doen en even in de koelkast laten opstijven.
Voor het mengsel zou je vruchten kunnen pureren en nog wat hele overhouden die je erdoor kan roeren, zoals perziken, mandarijntjes, e.d uit blik, als gelatine of agar-agar (is natuurlijke gelatine) mag dan kan je het mengsel van vruchten daarmee stevigheid geven,
dan pak je het vruchtensap wat je verwarmd met de gelatine/agar-agar en daarna de vruchten en het mengsel erdoor, en dat in de vorm gieten en zo af laten koelen...
Daarna kan je het garneren met hele vruchtjes die je apart gehouden hebt,
of met vers fruit!
Snap je het nog? Altijd best moeilijk om uit te leggen via tekst ipv woorden rechtstreeks...
Misschien is mix van Schär ook een idee, weet niet of daar suiker inzit,
zou je bij een natuur of reformzaak kunnen kopen!
Zelf een appeltaart maken kan natuurlijk ook, als je maar bloem, boter en beetje water gebruikt, een deeg kneden, en verder afmaken naar appeltaart recept..
appels zoet ik nooit met suiker, maar voeg er rozijnen of cranberry's of stukjes gedroogde abrikoos aan toe, beetje kaneel en citroensap, heerlijk! Het vocht van de appels is namelijk ook zoet, dus dat geeft ook een heerlijk effect!
Je mag me ook wel even mailen als je nog vragen hebt,
ik heb zelf ook kinderen met allergie van o.a. ei, melk, soja, noten, peulvruchten e.d.
Gelukkig mogen ze wel suiker, maar dat beperk ik zo veel mogelijk!
Succes, hoop dat je er wat van kan maken, zou fijn zijn voor het kindje,
is het je eigen kindje?
Ik heb al 2 keer zo'n bestelling gekregen en ik heb, op aanraden de kruidencake mix gemaakt. Helemaal kant en klaar van HOME MADE, bij de C 1000 en AH hebben ze hem in ieder geval. Je hoeft daar alleen maar water bij te doen.
En hun vonden het heerlijk.
Ik heb trouwens botercreme van plantardige wajang boter gemaakt.
Zou daar geen suiker inzitten dan?
Ik gebruik hem zelf niet omdat er sporen van noten in zitten,
en daar kan mijn dochter niet tegen..
Maar goed, je kan altijd even bellen of mailen met de fabrikant,
over alle ingredienten..
Is mij al vaker overkomen dat de allergenen niet op de verpakking staan,
en na een mailtje of telefoontje blijkt dat het er wel in zit..!
maar botercreme moet toch met poedersuiker aangemaakt,
zou dat ook met zoetstof gaan dan??
De boter is wel vervangbaar, maar de suiker...
Succes ermee! Hoor graag wat je gedaan heb!
edit:
heb net even op google gezocht, en in mix voor kruidcake die je zelf maakt gaat basterdsuiker en melk, dus ik zou even heel goed lezen of navragen wat er precies inzit!
Melk kan je door Spa Rood oid vervangen, vanwege de bubbels krijgt het luchtigheid!
Melk kan je ook door rijstdrank vervangen. Werkt prima!! Alleen die suiker he........ In cake vervang ik die door een deel druivensuiker en een deel zoetstof. Afhankelijk van wat wel of niet mag zou je bv ook fructose kunnen gebruiken. (ik geloof dat dat wat makkelijker werkt, maar ik heb er zelf geen ervaring mee) Maar het blijft behelpen! En anders moutstroop/ rijststroop, o.i.d. of diksap als dat wel mag.
En bakpoeder om het te laten reizen. (weet de hoeveelheid niet, maar er staat wel een eivrij recept op het forum)
In Wajang zit geen melk, maar ik weet niet of er soja in zit. Perfect culinair (vloeibaar bak en braad product, ook geschikt voor bakken) heeft ook geen melk, maar weet ook niet hoe het met de soja zit. En bij natuurwinkels hebben ze reform margarine. Zit ook geen melk in.
Ik zou even navragen waar e.e.a. wel mee gezoet mag worden. Mijn zoontje mag geen melk en suiker en vooral die suiker blijft zoeken en proberen.
Groetjes,
Mirjam
Mijn ervaring met vervangers voor suiker zijn deze:
ahornsiroop en melassestroop.
Maar dat is zo stevig, dat het niet meer rijst..en super klef wordt...
Misschien zijn de andere die Mirjam zegt wel goed te gebruiken,
maar vraag even na, inderdaad, wat wel mag!
Hoop dat het alsnog gaat lukken!!
Heb net via internet besteld: Tagatesse! Hier is een tijdje geleden al een topic over geweest (zoek op tagatose) en sindsdien ben ik erg nieuwsgierig naar deze zoetstof. Hoop echt dat dit wat is. Als het goed is krijg ik het deze week nog binnen. En als ik het dan uitgeprobeerd heb zal ik hier nog wel verslag uitbrengen.
Groetjes,
Mirjam
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » taart voor kindje met melk, ei, soja en suiker allergie