1

Onderwerp: kleuters en koekjes versieren

Hallo, de juf van de eerste kleuterklas vroeg mij of ik aan rode en zwarte kleurstof kon geraken om lieveheersbeestjes te maken.
Ze wil koekjes bakken voor in de klas en de kinderen die laten beschilderen als lieveheersbeestje.
Dit lijkt me niet simpel, maar ik heb haar gezegd dat ik ging zorgen voor de gel kleurstof. Een beetje op een bordje (per 3 of 4 kindjes), verdunnen met alcohol en de kleutertjes laten 'schilderen' met een penseeltje.
Het moet zeker eetbaar blijven.

Ik had ook al gedacht aan icing, maar volgens mij wordt dat een echte kliederboel in de klas, de kleuters zijn tenslotte nog maar 3 en 4 jaar.

Zouden jullie dit ook op deze manier doen, of hebben jullie andere/betere/veiligere/gemakkelijkere manieren?

Laat mij aub weten hoe jullie dit zouden aanpakken! Want ik moet het materiaal bestellen voor de juf, in april.

Bedankt!

2

Re: kleuters en koekjes versieren

Ik zou de koekjes zelf bakken en eventueel al wit icen, hebben ze een leuker oppervlak om te beschilderen.
Of fondant gebruiken. Zo schilderen op het koekje lijkt me niet zo mooi.
De kleurstof voor in de klas met citroensap aanlengen in plaats van vodka.
en cupcakejes erbij doen met voorafgemaakte lieveheersbeestjes, verschillende fondantbloemetjes , pareltjes om zelf op te plakken.

3

Ik heb van het weekend met twee kleuters van 5 jaar cakejes versierd (meisjes, misschien scheelt dat?) daar zij waren beide in staat om zelfstandig een stukje fondant uit te rollen en met een uitsteker figuurtjes uit te steken.

Ik denk dat ik rode lieveheersbeestjes zou bakken (deeg rood kleuren met kleurstof) en er dan zwarte fondantstipjes en gezichtjes op zou laten plakken door de kleutertjes.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

4

Ja Jozien...dat is een leuk idee!!
Volgens mij gaat dat heel erg leuk worden,
met kleurstof deeg kleuren heb ik laatst ook gedaan,
en ze zijn op die leeftijd helemaal blij met zo'n koekje!!

Succes!!

5 Laatst bewerkt door belluna (19-03-2008 11:15)

kan de juf niet met gekleurd deeg werk, ik bedoel met chocolade deeg en gewoon, zodat je geen zwart heeft te gebruiken... en enkel de delen die rood moeten worden kan glazuren?

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

6

Hm, Belluna, dat lijkt me nogal omslachtig.

Ik denk dat ik het voorstel van Jozien eens ga voorleggen. Rode koekjes bakken en zwarte fondant gebruiken. Dat lijkt me al veel minder geklieder dan met kleurstof.
Ook een goede oefening voor de motoriek: kunnen ze zelf uitrollen en uitsteken, of bolletjes draaien voor de oogjes, worstjes voor de voelsprieten ...

Bedankt voor het helpen meedenken!
Oh ja, en ook voor de tip van het citroensap ipv vodka, droogt dat dan ook zo snel op, of blijft het toch een beetje vochtig?