1

Onderwerp: Toch nog een paar vraagjes...

Ik heb al een hele tijd zitten speuren hier op het web, maar kom er toch niet helemaal uit.

Ik heb net nl banketbakkersroom gemaakt en dit wil ik mengen met botercreme, om mijn taart (20cm) mee te vullen.
Als ik het goed heb begrepen heb ik 375 gr room nodig, 250 gr boter en 50 gr poedersuiker.
Ik denk dat die 375 gr ook precies de hoeveelheid is, die ik heb gemaakt. Heb een zakje van dr Oetker gebruikt.
Maar nou vroeg ik me af, of deze hoeveelheid niet wat veel is voor 1 laag in een taart van 20 cm doorsnee. Ik ga de taart pas zaterdag vullen en afsmeren (met gewone botercreme!), dus kan op zich de mix wel in de koelkast bewaren. Maar als ik dus teveel heb, wil ik het invriezen en dat moet ik dan wel vandaag doen, lijkt mij.

Wie kan me dus vertellen hoeveel banketbakkersbotercreme (?) ik nodig heb voor mijn taart???

Ik had al op de site van felicitaartjes gekeken, maar kon er daar niet helemaal uitkomen.

En hoeveel botercreme heb ik nodig voor het afsmeren?? Dan kan ik daar ook rekening mee houden als ik het maak. (morgen waarschijnlijk).

Oh ja, en moet ik voor het vullen dan een dijkje maken met gewone botercreme? Was dit wel van plan voor mijn 2e laag, daar wil ik jam op doen.

En nog even voor de zekerheid, hoe lang is het nou allemaal houdbaar in de koelkast en hoe lang in de vriezer?

Alvast bedankt voor alle antwoorden, ik zal ze meteen opslaan/opschrijven!!

Groetjes van een beginner!

2

Re: Toch nog een paar vraagjes...

Botercreme kan je gewoon per 250 gr of 500 gr maken,
net zoveel als je wilt, en dan in kleine porties invriezen...
Nou ja, ik doe kleine porties omdat ik geen grote taarten maak!

Als je een laag vult met jam, doe ik geen dijkje eromheen!
Want je smeert hem toch rondom af als je taart opgevuld is,
dus komt je jam niet in aanraking met je bekleding.
Dit doe ik trouwens ook met banketbakkersroom,
gewoon een cm van de kant afblijven met smeren,
en dan doe ik geen dijkje eromheen!

Hoop dat je op de rest nog antwoorden krijgt!
Zoek anders nog even met de zoekfunctie op:
botercreme, dijkje, banketbakkersroom..!!

Ben benieuwd naar je taart(en)!!

3

Hoi Dianne,

bedankt voor je reactie! Kan je tips goed gebruiken.

Ik hoop inderdaad dat ik nog antwoorden krijg over de hoeveelheden die ik nodig heb, want zoals ik al schreef, kwam ik er bij felicitaartjes toch niet helemaal uit.

Zodra ik mijn taart af heb zet ik een foto op de site!

Nogmaals bedankt,

groetjes Cynthia

4

Volgens mij vergis je je hoor Cynthia, ik maak ook altijd de botercreme met behulp van die zakjes van dr Oetker maar volgens mijn berekeningen maak je met 1 zo'n zakje al 500 g creme! Je doet er sowieso als 400ml water bij, toch? En er zit iets meer als 100 g poeder in zo'n zakje. Ik heb destijds berekend dat ik dan 340 g boter en 70 g poedersuiker toe moest voegen voor de creme van de website, of vergis ik me nou zo?

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

5

Ik denk ook dat kokkie gelijk heeft, want je hebt al snel meer botercr

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

6

Hallo Kokkie en Marianne,

bedankt voor jullie reacties. Ja, Kokkie, zo heb ik er helemaal niet over nagedacht, echt een beginner he, dus ik heb toch 250g boter toegevoegd en 50 g suiker. Maar het is wel heel lekker hoor, dus ik dacht prima zo.
Ik heb maar een beetje gegokt hoeveel ik nodig had en de rest inderdaad ingevroren. Ik zal deze antwoorden wel gelijk ff in mijn "computer taartenbakboek" zetten, zodat ik het volgende keer meteen kan opzoeken.

Nogmaals bedankt voor jullie antwoorden!!

Groetjes Cynthia

7

hoi dames,

ik heb hier een zakje banketbakkersroom van Dr. Oetker staan....er hoeft alleen maar water bij !

Het zakje is 140 gram, heb er 2 gekocht en kom dus eigenlijk "iets te kort" als ik perse op 375 gr. zou  moeten uitkomen.

Ben nog een beginneling, dus van daar ff  de kant-en-klare mix gekocht. Later als ik meer ervaren ben ga ik het ws allemaal zelf in elkaar flansen !

Greetz,

Marianne

8

marianne, volgens mij moet je uitgaan van het gewicht van het klaargemaakte spul hoor? dus met water erbij. het is best veel namelijk dan. ik had laatst een klein taartje van 20 cm met een laagje gedaan en toen had ik een half pakje klaargemaakt, was naar mijn idee zat. maar ik wilde dan ook maar een 1 cm dik laagje en niet te dik.... maar misschien heeft iemand anders daar nog andere idee

kijk ook eens op www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.

9

Hoi Brenda,

kan je zien dat ik echt geen keukenprincesje ben haha. Ik had hubbie gister op pad gestuurd om ook de ingredienten maar meteen mee te nemen als ie toch de weekboodschappen doet. Hij keurig meegenomen wat ik had opschreven.

Nu kijk ik net ff op de uitleg van onze Karin, staat daar dus voor het vullen: 375 klaargemaakte banketbakkersroom, 250 gr boter en 50 gr. poedersuiker.

Volgens hubbie moet ik die ingredienten van Karin er ook nog in doen, maar ja...ik d8 eerlijk dat ik met een beetje water bij het zakje van dr. Oetker klaar te zijn ?

Greetz,

Marianne