1

Onderwerp: GRRR even mopperen

Hoi allemaal

Net een taart willen bekleden met blauwe rolfondant. Bij het kneden gaat hij plakken (ook aan de houten roller) en ik krijg blauwe smurfenhanden. Eindelijk het formaat goed gaat hij scheuren als ik em wil oppakken. Weer kneden, uitrollen en op de roller leggen, bleek hij te klein te zijn en scheurde hij weer, gggggrrrrrr. Kunnen we de fondant niet in plakken kopen van 30x30 cm uitgerold en klaar voor gebruik. Uiteidelijk maar zo gelaten en de stukjes netjes wegesneden die dubbel zaten en het gat opgevuld.

Het is een eivorm in het blauw met witte autootjes erop en een witte strik.
Ik heb geen foto kunnen maken want het toestel ligt bij mijn zus grrr ook dat nog. Misschien kan de garage (waar de taart voor is) wel een foto maken.
Hij is als bedankje gemaakt omdat ze geregeld klanten doorsturen voor ons verzekeringskantoor. Smaken doet hij wel met bokkepootjesvulling..

Als ik nog een foto krijg gemaakt dan zet ik em op het forum.

Wat doe ik fout? Het plakt en scheurt!!!!
En ik wil deed weekend nog twee of drie taartjes maken zonder stress!!!

Groet
Ester

2

Re: GRRR even mopperen

Bij mij scheurt de fondant als hij te droog is. Misschien helpt het om in magnetron te leggen een paar seconden. Dan wordt hij wat meer elastisch. Anders is het heel goed om een plastic deegonderlaag te gebruiken. Ik gebruik die van Tupperware en een deegroller van plastic (ik gebruik die van Wilton). Marsepein en fondant zetten zich niet zo gauw vast op plastic en je hoeft dan ook niets er op te gebruiken wat het kan uitdrogen.
Fondant droogt ook weer sneller dan marsepein dus zo snel mogelijk op taart leggen als je klaar bent met uitrollen en niet even laten liggen in open lucht. Je kan evt plastic op leggen als je fff wat anders moet doen voordat je het op de taart legt

voor inspiratie kijk op www.kakeboksen.no

3

Ik rol de fondant uit op mijn ceramische kookplaat die bestrooid is met poedersuiker. De allereerste keer dat ik fondant gebruikt ging het geweldig goed. Toen heb ik ook echt bewust lang gekneed en hij plakte niet.

Wat kan ik doen tegen het plakken?

Ik leg het ook meteen op de taart hoor anders word hij idd droog en hard het uit.

Groet Ester

4

Esterke schreef:

Ik rol de fondant uit op mijn ceramische kookplaat die bestrooid is met poedersuiker. De allereerste keer dat ik fondant gebruikt ging het geweldig goed. Toen heb ik ook echt bewust lang gekneed en hij plakte niet.

Wat kan ik doen tegen het plakken?

Ik leg het ook meteen op de taart hoor anders word hij idd droog en hard het uit.

Groet Ester

Misschien wordt het door het lange kneden toch te warm en gaat daardoor plakken.
Ik zou het even een uurtje weg leggen op een koele plaats en dan nog eens proberen.

"Ik maak nou eenmaal graag strikken" 
Groetjes, KARIN  www.taartvankarin.nl

5

Wordt het dan weer hard?
Misschien moet ik mijn handen in de vriezer leggen en kneden...
Dus als het te warm wordt gaat het plakken. Dat vermoeden had ik al.

Bedankt voor de tip die gaan we gebruiken.

Moet ik de fondant dun of dik (minder kans op scheuren?) uitrollen voor een mooi resultaat?

Groet
Ester

6

Esterke schreef:

Kunnen we de fondant niet in plakken kopen van 30x30 cm uitgerold en klaar voor gebruik.

Er is wel kant en klaar gerolde marsepein :Y

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

7

Zelf heb ik nog nie met marsepijn gewerkt. Misschien probeer ik dat nog wel eens.
Lijkt mij dat dat meer plakt..

Groet
Ester

8

Hoi Ester...Bij het uitrollen van je fondant regelmatig je fondant verschuiven en eventueel wat poedersuiker er onder bij doen...doordat het fondant wat warm is gaat dat plakken...of heb je het fondant zelf blauw gekleurt? Zo ja dan kan het zijn dat er teveel kleurstof in zit en klopt de verhouding met je fondant niet meer...dit kun je oplossen door er wat poedersuiker door te doen en even laten rusten...

Hoe dunner je het fondant uitrold heb je ook meer kans op scheuren...dus het is de kunst om een goeie dikte te rollen...een kwestie van oefenen!!!

Succes met de volgende taarten... ;)

"Het is altijd een feestje met elk Ti-Ta-ToverTaartje"
Groetjes, Dolores...  www.ti-ta-tovertaartjes.nl

9

Ik rol mijn fondant uit op een met poedersuiker bestuifd oppervlak en draai regelmatig. Mijn allereerte keer met fondant ging beter dan deze. geginners geluk. Ik had toen de fondant niet te dun uitgerold. Dus dit weekend dikkere fondant dan maar. Ik wilde natuurlijk zuinig zijn gisteren om wat fondant over te houden voor de paastaartjes. Eigen schuld dikke bult..

De garage waar de taart voor was/is. Vroeg of ik ook hun logo kan maken... Want ze hebben een opendag over een aantal weken en misschien was het wel leuk om dan een of meerdere taarten te hebben met het logo erop. 
Hmmmm misschien mijn eerste opdracht?? Het logo is niet zo moeilijk. Na pasen eens kijken of ik een proeftaartje kan maken.

Groet
Ester

10

H

11

Ik hoop dat het doorgaat.
En ik hoop dat het mooi en lekker wordt...
Als ik met mijn handen in het haar zit dan kom ik bij je langs Do!

Groet
Ester

12

Esterke schreef:

Ik hoop dat het doorgaat.
En ik hoop dat het mooi en lekker wordt...
Als ik met mijn handen in het haar zit dan kom ik bij je langs Do!

Groet
Ester

Je bent van harte welkom...ik hoor het wel... :Y

13

oke houd ik je aan..
doei
Nu ga ik nog strijken en poetsen voordat een dochter terug is van school en de ander wakker is

Grt
Ester

14

Veel plezier vanmiddag :D

15

Je zou inderdaad als het niet lukt die uitgerolde marsepein kunnen gebruiken, zoals Pooh zei, die kun je dan met die spuitbussen van Wilton kleuren.... Maar wie weet nog een keertje proberen en komt het dan helemaal goed :Y

16

Het is uiteindelijk allemaal goed gekomen hoor... ik moet iest geduldiger zijn..

groet
Ester