1

Onderwerp: alles in 1 dag?

hoi dames,

Ik krijg morgen mijn bestelling binnen en wil gaan beginnen (hoezo veel geduld?)
Ik wil dus morgen mijn kapsel bakken, laten afkoelen (toch?) en dan meteen vullen, afsmeren en bekleden.....ehhhhh, kan dat?
Ik heb al zoveel gelezen hier op het forum dat ik de weg even kwijt ben. Ook het tijdstip werkt nu even niet mee ;) .
Moet ik het kapsel af laten koelen in de koelkast of gewoon op het aanrecht?
Ik wil de taart zondag aan mijn schoonouders geven (mits ie een beetje toonbaar wordt uiteraard. Dus zal hem in de vriezer moeten zetten vrees ik.....was dat niet in een plastic zak?

Voor alle antwoorden alvast bedankt, ik ga nu maar naar mijn bedje toe. hahaha

2

Re: alles in 1 dag?

Je kunt het biscuit beter eerst een dag laten rusten, dan is het een stuk makkelijker om mee te werken. Je laat hem gewoon omgekeerd afkoelen op het aanrecht of taartrooster, en als hij afgekoeld is doe je hem in een pedaalemmerzak.

Dan kan je de dag erna vullen, bekleden en decoreren. :D

3

Precies wat Nienke zegt, maar als je de tijd (of het geduld ;)) niet hebt, kun je hem na het afkoelen ook een paar uurtjes in de vriezer zetten, in folie bijvoorbeeld. Dan heb je hetzelfde effect.

Een kant en klare taart zet je inderdaad in een pedaalemmerzak (of gewoon in een taartdoos, doe ik altijd) in de vriezer. In zak of doos ook laten ontdooien.

Succes met je taart!!

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

4

Maar plakt dat plastic dan niet aan de fondant?

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

5

Hoi Suus,

Leuk om zo'n paketje binnen te krijgen...spannend!!!

Inderdaad je biscuit een dag van te voren maken en afgedekt laten afkoelen...
Als je de taart vult en versierd hebt kun je deze het beste invriezen in een kartonnendoos of in een pedaalemmerzak...zorg er wel voor dat de zak de taart niet raakt...en zaterdag avond uit de vriezer halen en in de loelkast laten staan...dan kun je het zondag ochtend uit de koelkast halen en op de aanrecht op temperatuur laten komen...de taart nog niet aan raken hoor, want anders krijg je vlekken erop...

Ik wens je veel succes...en mocht je nog vragen hebben kun je dat altijd laten weten... :-)

"Het is altijd een feestje met elk Ti-Ta-ToverTaartje"
Groetjes, Dolores...  www.ti-ta-tovertaartjes.nl

6

hiermee is ook mijn vraag beantwoord, thanx!

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

7 Laatst bewerkt door Suus (19-03-2008 12:25)

Thanx Do en de rest!
Het pakje is binnen en de biscuit zit al in de vorm. Hij staat nu inmiddels een minuutje of 20 in de oven en hij steekt ongeveer 2 cm boven het blik uit.....is dat een probleem? Ik heb de ronde vorm van de webshop van 20 cm. Hij ruikt wel al heel lekker :)

8

Hoi Suus...dat moet geen probleem zijn hoor...bij mij gebeurt dat ook altijd en zijn altijd prima...
Heerlijk h

9 Laatst bewerkt door Suus (19-03-2008 13:17)

Ja inderdaad, het ruikt heerlijk. Hij is eruit en ik vind um erg mooi geworden (als je dat al van een kapsel kunt zeggen ;) ). Hij is even hoog als het blik zelf geworden, dus die 2 cm is ie wat gezakt. Hij staat nu dus op zijn kop op een ovenrooster af te koelen....
http://i143.photobucket.com/albums/r138/Suus2007/DSC06581.jpg

http://i143.photobucket.com/albums/r138/Suus2007/DSC06582.jpg

Ik hoop alleen dat ie gaar is. Ik heb hem nog 5 minuutjes op 160 graden laten staan, maar ik zag geen plak meer op de prikker. Ook veert ie wat aan de boven en onderkant als je erop drukt....jemig...ik maak me zo'n zorgen dat het niet goed gaat.....en dat over een biscuit :/

10

hij ziet er prima uit! en als je gaat snijden zie je meteen of hij gaar is, maar met een droge prikker moet dat wel!

11

Tja, maar dan is het al te laat en moet ik opnieuw beginnen vrees ik....
En ik heb spijt dat ik de taartzaag niet erbij besteld heb......:grr:

12

Zoooo Suus...dat ziet er goed uit hoor...maak je nou maar niet ongerust...als je satestokje er droog uit komt is die gewoon gaar en je zei al dat deze ook terug veert als je erin drukt...dat is juist prima...
Je gaat lekker h

13 Laatst bewerkt door Suus (19-03-2008 13:31)

Thanx, Do!!! De rest moet dus morgen vrees ik.....(hij gaat straks in een plastic zak in de koelkast). Misschien dat ik maar eens een kuikentje probeer van fondant (ik heb geel, wit en zwart) ofzo.....ik wilde een paastaartje maken. Ik heb geen tylose, maar ach....ik zie wel.
hmmm...ik heb geen rood of oranje.....hoe maak ik nu snaveltjes en pootjes...:think:

14

Weja...gewoon lekker fr

15

Suus schreef:

hmmm...ik heb geen rood of oranje.....hoe maak ik nu snaveltjes en pootjes...:think:

Dan maak je zittende kuikens... :lol: ...en als je nou de kuikens lichter geel (Geel met wat wit mengen...maar dat wist je natuurlijk al... :D ) maakt dan kun je het snaveltje met de gewone geel doen... ;)

16

Do, je bent geweldig!!! :thumb:

Wel zonde dat ik er niet veel van mag proeven (als ie klaar is...), ik heb namelijk zwangerschapsdiabetes erbij gekregen en spuit nu 3 keer per dag insuline.....Misschien dat ik met pasen toch maar 1 keer ga zondigen dan :rolleyes:

17 Laatst bewerkt door Do (19-03-2008 14:01)

Suus...wat vervelend voor je...gaat het verder wel goed met je en is het nog vol te houden???

Maar met Pasen mag je toch wel ook voor 1 keer zondigen??? :D

Van mij mag dat wel hoor...als je het er ook maar bij 1 houd... :lol:

18

Gaat momenteel verder wel goed, Do (leuk zo'n slowchat :rolleyes: ). De eerste 22 weken waren zwaar, maar ach.....daar krijg je wel wat voor terug he? Dus ik wil niet klagen!
Kan ik zomaar iets van de gele en witte fondant afsnijden? (de gele is echt ontzettend kneedbaar (zit nog in de originele verpakking), de zwarte en witte is iets stugger. Moeten ze soms in de koelkast bewaard worden?)

19

Oh...gelukkig dat het nu iets beter gaat...je krijgt er op zeker wat moois voor terug :Y

Ja, je kunt er gewoon wat van afsnijden en bij elkaar kneden. Hoe meer je kneed hoe soepeler het fondant wordt. Wat je over hebt aan fondant kun je in een plastikzak (ik gebruik altijd zakjes met een zipper..deze zijn wat dikker dan de gewone zakjes EN je kunt ze goed afsluiten) doen...wel de lucht eruit halen...
Ik bewaar ze NIET in de koelkast...

Succes ermee... ;)