1

Onderwerp: plannen???? (beetje lang)

Jeetje heb ik dat?

M'n oma word morgen 72 en in eerste in stantie wilde ik een bloemetje doen. maar gisteren zou ze het een gedeelte vieren en dan een dinsdag dus. Alleen gisteren zijn er op mijn ouders na helemaal niemand geweest :(

dit vond ik zo sneu. want het huilen stond dr naderder dan het lachen (ze kan zelf het laatste half jaar nergens heen omdat m'n "opa" een herseninfarct heeft gehad en had dus gehoopt zo iedereen weer eens te zien)

Dit vond ik zo sneu dat ik gisterenavond toch begonnen ben met een taart.
al is het maar als een oppepper.

Nu moet ik voor een donderdag (tractatie juffen) ook een taart hebben en voor vrijdag (zoontjes verjaardag) 2 eigen taarten en een kwarktaart.
Kortom voor een beginner mega veel natuurlijk.

Nu heb ik al wel 2 kapsels in de vriezer voor donderdag en vrijdag en daar moet er nog 1 bij komen. voor oma staat er nu een verse in de oven dus die maak ik vandaag en morgen.

Maar hoelang van te voren kan ik nu de taarten gaan maken? dus echt bekleden enz.

Wel is het natuurlijk een goede les voor me want ik kan heeeeeeel erg veel oefenen ;)
Iemand die me even kan helpen met een planning van het maken voor?????

Ik heb wel al de roosjes/strik voor oma d'r taart
de kuikentjes en haas voor de taart voor school dus dat scheelt alweer.
Alvast bedankt

2

Re: plannen???? (beetje lang)

het hangt er maar van af wat je gebruikt als vulling. Ga je voor jam en botercreme, dan kan het wel een week op voorhand. Vanaf dat je iets gebruikt met room in, zou ik het maar 2 dagen op voorhand doen, dus slagroom, bavarois, enz...
wat ik doe is meestal zo veel mogelijk op voorhand doen, alle versieringen maken, marsepein of fondant kleuren, botercreme maken, kapsels bakken, onderborden maken enz.... de dag zelf (of de avond ervoor) taarten in elkaar steken en dan duurt het niet zo lang meer voordat je klaar bent.

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

3

Je kan ook taarten bekleed en al in de vriezer parkeren, en dan maakt het niet uit welke vulling erin zit. Wel in een kartonnen taartdoos in de koelkast laten ontdooien, dan gaat het marsepein niet smelten.

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

4

De vullingen zullen denk ik worden. iets met sinasappel "curd" 4 vruchten jam.
banketbakkersroom en een laagje chocolade aan zulke dingen denk ik. dus eigenlijk niet te moelijk ;)
1 van tim zijn taarten wil een ganache taart proberen hoelang kan dat van te voren?

5

Dat zou ik niet weten.
Maar misschien is het een idee om, als je een behoorlijk aantal taarten hebt deze week, en je nogal strak moet plannen, geen dingen te doen die je nog nooit gedaan hebt ;)???
Ik zou het denk ik 'bekender' houden... stel dat iets niet lukt... of dat je alles op de laatste dag moet doen... "gewone" marsepeintaarten kun je nu al maken (vullen en bekleden) en invriezen... scheelt je weer een hoop op het laatste moment.

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

6

dat is weer wel waar natuurlijk.
dank je wel.

7

ik zou ganache echt maximum 4 dagen bewaren hoor!!

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

8

Heb even niets zinnigs te zeggen waar je wat aan hebt. Wilde alleen even kwijt dat het zo lief is dat jij dan een mooie taart maakt! Zo sneu als je oma graag iedereen weer ziet en ze komen niet :( Ik denk dat ze heel blij is met je taart :Y

En dan hoop ik dat ze dinsdag struikelt over de voeten (figuurlijk dan h

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com