1

Onderwerp: sorry hoor, maar...

ik heb een bewaarvraagje. Ik kom er ongeveer uit met behulp van de zoekoptie, maar wil het toch even zeker weten.

Ik ga binnenkort een taart maken met een vulling van slagroom en bekleed met fondant en marsepein (wordt een stapeltaart).

Slagroom mag dus niet buiten de koelkast bewaard worden. Zodra de taart af is, bekleed en gedecoreerd en al, moet ik m dus in de koelkast bewaren.

Gaat dit goed? Ik heb tot nu toe altijd vullingen gebruikt die buiten de koelkast bewaard kunnen worden. Wat gebeurt er met de marsepein en fondant als die in de koelkast worden gezet? Ik lees vaak dat het dan kan smelten? Wat als ik het afdek met folie? (heb geen taartdozen in huis).

Ennnnn hoe lang kan slagroom wel buiten de koelkast bewaard worden? (als vulling)

Alvast bedankt :)

2

Re: sorry hoor, maar...

Ik zet taart altijd waar 'ie hoort: in de koelkast. Gaat altijd goed.
Ook met zogenaamde buiten-de-koelkast-houdbare-vullingen

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

3

Re: sorry hoor, maar...

Hallo Raffika,

Zolang de taart in de koelkast staat is er niets aan de hand. Let wel op dat de botercreme, die je gebruikt om de taart glad te smeren voor dat je de marsepein/fondant er op doet, geen vocht bevat. Je loopt dan het risico dat de marsepein gaat smelten.
Als je de taart uit de koelkast haalt kan de taart 'beslaan' omdat het temp. verschil tussen de koelkast en de kamer temperatuur te groot is. Het helpt als je de koelkast op de 'warmste' stand zet. De taart een uur van te voren uithalen zodat íe een beetje op temperatuur kan komen. Als het goed is trekt het evt. vocht wel weer weg. Anders even onder de afzuigkap. De ventilatie waait de taart weer een beetje droog.
Wat betreft de folie. Als de taart een beetje vochtig is kan de folie afdrukken geven in de marsepein. Ik laat 'm vaak in de koelkast onafgedekt staan.

Succes ermee!

Gr. Ingrid