1

Onderwerp: Kapsel zakt in en verschrompeld

hmm lekkere titel zeg.
maar zodra ik mijn kapsel gebakken heb ziet het er erg mooi uit. Tot ik het eruit haal dan lijkt hij wel te verschrompelen en hierna iets in te zakken. Ik check of er iets aan het satestokje blijft hangen maar dit is niet,

Wel "sopt" mijn kapsel een beetje als ik erop druk.

wat gaat er fout of "hoort"dit zo??

2

Re: Kapsel zakt in en verschrompeld

Ik zou zeggen dat ie toch nog niet helemaal gaar is dan ...

Mijn kapsel gaat ook veel langer in de oven dan het recept aangeeft. Vraag me niet waarom maar hij is anders gewoon nog niet gaar.

3

hij is wel gaar want hij plakt niet. ik dacht dat ook eerst maar na een half uur staandan is hij niet meer soppig.

4

als hij soppig is vind ik het ook echt klinken alsof hij niet gaar is...

bouw je de temperatuur van de oven wel op? en misschien kun je m ook al denk je dat die goed is nog heel even op een lagere temperatuur laten staan om inzakken te voorkomen?

5

Ik heb het ook een tijdje gehad, met een prikker leek de taart ook goed gaar, maar de taart lijkt dan wel te krimpen, vooral aan de bovenranden. Maar als je ze gewoon wat langer in de oven laat zal het wel beter gaan. Ook niet met een prikker testen of ie gaar is, maar door erop te duwen aan de bovenkant. Als hij terug veert en stevig aanvoelt is hij goed.

Mijn online fotoalbum: http://lonnes.mijnalbums.nl 
Mijn facebook pagina: http://www.facebook.com/BakLonnes

6

er zit er weer 1 in dus ben benieuwd.
ik bak eerst op 140 dan  160 tot 180.
ik ga de grotere die er nu in staat iets langer er in laten staan als ik de oven uitzet,
kijken of dat help.

7

Hoe groot is de vorm die je zo bakt? Want die tijden hou ik aan voor een 20cm vorm en als-ie groter is, doe ik hem langer.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

8

mijn vorm was 15 cm en heb hem ruim 30min gebakken.
ik heb hem nog ff terug gezet toen ik de grote aan het maken was en nu is hij beter. dus toch en kwestie van iets langer erin.

9

Als ik met een sateprikker prik om te kijken of ie gaar is ga ik meestal nadat ik geprikt heb met mn vingers langs de prikker. K heb namelijk eens meegemaakt dat ik dacht dat het gaar was, want er leek niks aan de prikker te zitten, maar de prikker was (achteraf gezien) wel nat (wat ik dus niet zag). Het kapsel was dus nog niet gaar, terwijl er niets aan de prikker zat. Misschien een tip voor de volgende keer..! ;)

10

patje06 schreef:

hmm lekkere titel zeg.
maar zodra ik mijn kapsel gebakken heb ziet het er erg mooi uit. Tot ik het eruit haal dan lijkt hij wel te verschrompelen en hierna iets in te zakken. Ik check of er iets aan het satestokje blijft hangen maar dit is niet,

Wel "sopt" mijn kapsel een beetje als ik erop druk.

wat gaat er fout of "hoort"dit zo??

Met Biscuit heb ik nog niet zoveel ervaringen, maar gewone cake zakt in als je te snel de deur van de oven opendoet. Ik heb geleerd dat je de oven eerst een piepklein kiertje open moet doen, zodat de oven geleidelijk afkoelt. Misschien helpt dit bij jou ook! Succes!

11

Ik laat hem altijd nog 'n minuut of 5 in de oven als-ie wel gaar lijkt aan de satehprikker. En inderdaad ervoor zorgen dat er niet meteen koude lucht bij komt.