1

Onderwerp: marsepein smelt

hallo,

ik had een taart gemaakt met een laag marsepein eroverheen.
nou heb ik die netjes afgedekt buiten de koelkast gezet.
de volgende dag wilde we eraan beginnen, maar nu is de hele bovenkant
letterlijk weggesmolten. het botercreme is doorzichtig geworden en je ziet gewoon al de bischuit erdoorheen komen.

heb ik iets fout gedaan?

4 september ben ik uitgerekend van ons tweede kindje!

2

Re: marsepein smelt

Heb je wel echte roomboter gebruikt en geen halfvolle of light ofzo? Daar zit nl meer water in waardoor je marsepein kan smelten...

Tierelangroetjes, Marjolein
www.tierelantaarten.nl   *taarten gemaakt met liefde*

3

tja dat kunnen veel dingen zijn..  Balen hoor !!! Je botercreme niet lang genoeg gemixt. ... ??? Dan is het water uit de mix niet genoeg gemengt met de boter en dan kan je marsepein gaan smelten. En als je kapsel te vers is kan dit ook gebeuren, geloof ik . Als je in de zoekfuntie marsepein smelt invult kom je een hoop topics tegen over dit onderwerp. Daar staan veel tips op.
Succes

Groetjes van Miranda
Voor meer taartjes: www.miertjestaartjes.mijnalbum.nl

4

ik had botercrememix gebruikt met smaakstof caramel.
het mixen kan het niet zijn, we hadden het op de minuut afgeklokt.
het biscuit was wel aardig vers ja. ik ga even zoeken, bedankt

5

En heb je de mix lang genoeg in laten trekken. Het moet echt minimaal een uur zijn. en het liefst langer. Het lijkt dan op behangerslijm. Als het te slap is dan zit er ook nog terveel water in en dan gaat het ook niet goed.

Groetjes van Miranda
Voor meer taartjes: www.miertjestaartjes.mijnalbum.nl

6 Laatst bewerkt door hammie (12-03-2008 11:14)

ja we hebben het ruim 3 uur in laten trekken. en ik had al eerder deze mix gebruikt en toen geen problemen.

ik moet wel eerlijk zeggen dat ik best een dikke laag vulling erin heb gedaan.
bavorios (of hoe je het schrijft ;))
had wel al eerder deze vulling gebruikt en toen wat minder en geen probleem gehad.
ik had hem afgedekt met zilverfolie.

7

Oh, wat balen zeg!

Bavarois moet je echt in de koelkast bewaren! Dit is een slagroom product en dit kan eigenlijk niet lang buiten de koelkast, dan komt er te veel vocht vrij waardoor het gaat smelten.

De botercreme aan de buitenkant moet idd een dun laagje zijn. Het kan ook zijn dat je niet lang genoeg gemixt hebt, waardoor het mengsel niet goed is geworden en daardoor komt ook wat vocht vrij. Ik heb de laatste tijd  het idee dat de boterproducenten meer vocht toevoegen aan de boter? Misschien omdat de boter prijs zo omhoog is?? Ik vind nl. dat ik ook veel langer moet mengen dan voorheen :(

Je kunt ook wat minder water in je mix doen, dan wordt het mengsel ook stijver. Je kunt rustig 10-15% minder erbij doen dan de verpakking aangeeft.

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat