1

Onderwerp: zelf biscuit gemaakt: wat doe ik verkeerd?

Gisteren zelf biscuit gemaakt volgens het basisrecept hier. Alles gedaan zoals het er stond, in een bak met warm water eieren met suiker gemixt en de bloem en maizena voorzichtig door het mengsel gespateld. Het beslag was heel dun en toe ik het in de bakrand deed liep er een groot deel onderuit. Verder rees het voor geen meter. Toen het was afgekoeld en ik het ging doorsnijden was het heel ''vast'' en zwaar. Geen luchtige biscuit dus. Balen! Maar wat heb ik nu verkeerd gedaan?

Wie heeft het antwoord?

Alvast bedankt!

Tierelangroetjes, Marjolein
www.tierelantaarten.nl   *taarten gemaakt met liefde*

2

Re: zelf biscuit gemaakt: wat doe ik verkeerd?

Hoi Marjolein, mmm moeilijk om te zeggen ;) maar het beslag hoort dus niet heel dun te zijn, ik denk dat je de eieren en suiker langer moet mixen, het moet een dikke cr

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

3

Ik kreeg dat basisbiscuit ook niet goed...MAAR dat andere wel...die er onder staat...bij mij werd t droog en ging ook niet goed rijzen...met nummer 2...werd die 2x zo  hoog!!!

Mijn blog is te vinden op: http://villaperlesukker.no/

4

Ik heb gisteren nummer 1 gemaakt en ze waren bij mij ook beduidend minder hoog als de mix.
nummer 2 zal ik ook nog eens gaan maken.

5

Misschien toch niet lang genoeg gemixt.

[b][color=pink][url=http://www.naara.nl]Na

6 Laatst bewerkt door liefhebber (09-03-2008 15:49)

10 min mixen boven een hete pan water, en met het onderstaande recept: 4 eieren, 100g suiker, 20g maizena 80g bloem.
eerst de eieren en suiker mixen boven die pan, daarna de bloem en maizena erdoor spatelen......
Doe ik al jaren zo, en het ziet er al jaren hetzelfde uit (die 10 m in zijn echt saaaaiiii met de handmixer)
Dit is voor een hoge 22 cm genoeg als ik een grotere van 28 cm bak dan bak ik 2 x dit recept.... 2 aparte kapsels dus die ik op elkaar zet...   ( uit het basis kookboek: kook ook)

7

Zoals Lara zegt hoort je beslag niet meer vloeibaar te zijn. Mogelijk heb je de eidooiers en de suiker niet lang genoeg geklopt. Het moet bijna wit zijn en flink in volume zijn toegenomen.

Een andere mogelijkheid is dat je eieren te groot waren. Het recept gaat uit van een gewicht van ongeveer 50 gram (zonder schil). Heb je eieren die veel meer wegen, dan wordt je beslag te 'nat'.

Tot slot luistert het erdoor mengen van de bloem heel nauw. Lara legde dat al uit, je moet het zo kort mogelijk en heel voorzichtig doen om je beslag luchtig te houden.

Bij mij werd mijn biscuit ook vaak niet wat ik wilde, dus ben ik tegenwoordig helemaal van de mix. Mislukt me nooit gelukkig!

Groetjes, Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

8

heb hem net ook gemaakt had dit berichttje gister gelezen dus dacht zal extra lang mixen
uiteindelijk werden de eieren en suiker 2 tot 3 keer zo hoog kwam bijna me kom uit
10 min mixen is dan ook genoeg
bloem mengsel erbij gedaan
het was alleen zo luchtig geworden dat de bloem moeilijk werd opgenomen
en je toch wel ff goed door moest roeren
hij is uiteindelijk ook maar een half uur in de oven geweest van 125 graden tot 150
ik heb wel zo'n mini oventje en die wordt erg heet
maar hij is dus goed gelukt ik ga hem morgen pas proeven dus over de smaak kan ik nog niet oordelen
maar hier is het dus gelukt

het leven is een groot feest,je moet alleen zelf de slingers ophangen            /