1

Onderwerp: marsepein en fondant smelten

Hallo allemaal,
Ik heb een vraagje, ik heb een aantal taartjes gemaakt alleen smelt steeds de bovenlaag van marsepein of fondant.
Ik smeer af met bortercreme met de mix van de webshop en of ik de taart nu in de
koelkast zet of op een koele plek, de laag "drijft"op de taart en loopt  aan de onderkant ook soms uit.
Kan het marsepein of de fondant niet tegen die botercreme of ligt het daar niet aan?
Help mij alsjeblieft met dit probleem want binnenkort moet ik een taart maken voor een groot en kritisch publiek en ik wil niet afgaan!!

2

Re: marsepein en fondant smelten

Dat is de reden waarom ik geen botercr

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Echt heel raar !!!
Ik smeer altijd af met de mix en heb echt nog nooit last van smelten gehad :s
(heb een taart nog nooit in de koelkast gezet overigens want dan ben ik er niet zo zeker meer van dat ie niet zal gaan smelten ;) )

4

Ik zelf gebruik ook altijd de mix en heb er nog nooit last van gehad.
En het maakt ook niet uit of de taart nou in de koelkast staat of niet.

Zal het misschien uitmaken welke boter/margarine je gebruikt? Welk merk ofzo.
Of halvarine, daar zit natuurlijk heeeeeel veel water in.

"Ik maak nou eenmaal graag strikken" 
Groetjes, KARIN  www.taartvankarin.nl

5

Halvarine is dan dus ook geen boter.....;-)

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

6

Heeft het ook niet te maken met hoe zacht je boter is als je de botercreme maakt?
Ik had namelijk gisteren de boter naar mijn mening iets te warm laten worden in de magnetron en de creme was gelijk een stuk dunner..
Normaal zet ik het ongeveer 5 a 10 sec. in de magnetron zodat je het net kunt mixen, maar gister dus iets te lang gedaan en toen was ie veeel dunner.

7 Laatst bewerkt door Kaatje E. (01-03-2008 19:21)

kokkie schreef:

Nee dat weet ik hoor maar toevallig zat er een vrouwtje bij mij op cursus die dus een kuipje havarine in haar bc had gedaan :(

8

ik heb de boter gewoon op kamertemperatuur en soms net te laat uit de koelkast volgens mij ligt het daar niet aan.
Wel koop ik gewoon de goedkoopste merkloze roomboter van de C 1000 zal dat het zijn?
Wel vreemd dat de een er geen last van heeft en de ander weer wel, zullen we samen het misterie oplossen???

9

koekedief schreef:

ik heb de boter gewoon op kamertemperatuur en soms net te laat uit de koelkast volgens mij ligt het daar niet aan.
Wel koop ik gewoon de goedkoopste merkloze roomboter van de C 1000 zal dat het zijn?
Wel vreemd dat de een er geen last van heeft en de ander weer wel, zullen we samen het misterie oplossen???

Je weet het maar nooit. Zou gewoon eens een ander merk proberen. Misschien is de oplossing wel zo simpel.

10

Zou het nog uitmaken of je roomboter met of zonder zout neemt ivm vocht vasthouden?

11

koekedief schreef:

Zou het nog uitmaken of je roomboter met of zonder zout neemt ivm vocht vasthouden?

Ik gebruik gezouten......... :/

ik heb er ook last van met de mix hoor, maak nu eigen boter creme zonder toevoeging van water en nu heb ik geen smeltende en lekkende taarten meer

Groetjes frutseltje
http://www.fantasia-cakes.nl

13

bedankt voor het meedenken! Ik ga weer lekker aan de slag!
Groetjes, koekedief.

14

Ik gebruik altijd ongezoute roomboter, niet de goedkoopste en ook niet de duurste, zelfs bij het opeten van de laaatste restjes ( na 2-3 dagen loopt het niet door en ik heb al taarten  gemaakt met marsepein , en met MMF.

Inge

15

Kaatje E. schreef:
kokkie schreef:

Nee dat weet ik hoor maar toevallig zat er een vrouwtje bij mij op cursus die dus een kuipje havarine in haar bc had gedaan :(

AAAAArghhhhhhhhh!!!!!

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

16 Laatst bewerkt door miep-miep (02-03-2008 22:45)

ik smeer altijd af met de botercreme van de webshopmix. Nog nooit last gehad van smeltende taarten. Begreep van Inge dat je echt heel goed moet mixen.  En de mix minimaal een uur moet laten intrekken. ( mix, poedersuiker en water) Totdat het net behangerslijm is. Zelf maak ik het vaak een avond van te voren klaar en dan ga ik de volgende ochtend mixen. Zeker 10 minuten. Water en vet is moeilijk te mixen en het duurt lang voordat het goed doorelkaar zit.  Als je bij zoeken smeltend marsepein intikt kom je vanzelf als het goed is een topic tegen van Inge waarin ze dit uitlegt.
Succes

Groetjes van Miranda
Voor meer taartjes: www.miertjestaartjes.mijnalbum.nl

17

koekedief schreef:

Die gebruik ik ook altijd (die boter), maar ik heb nooit last.
Ik laat mijn taart, als ik hem heb gevuld en afgesmeerd, even in de koelkast staan.
Mischien maakt dat ook wat uit??

Mijn taarten zien?? Kijk dan op www.cakecompany.nl

18

Hoi, ik gebruik ook altijd de goedkope roomboter en ik heb er ook nog niet eerder last van gehad. Wel dat het idd een keer wat dunner was doordat ik de mix niet voor 1 uur lang had laten staan op kamertemp. door gebrek aan tijd. Maar daardoor smelte de marsepein of fondant niet. Dus vanaf dat moment laat ik het altijd 1 uur staan en ik zorg er altijd voor dat mijn boter op kamer temp. ligt voordat ik het romig mixt en dan de cremesubstantie (idd net behanglijm) er bij doet
Succes ermee..................

Liefs van Anke
"Een beetje van mezelf en een beetje van hier"

19

Miep miep schreef over de topic van Inge, die heb ik niet gevonden maar wel nog andere tips zoals de onderste rand niet met botercreme afsmeren alleen smelt hij bij mij niet alleen aan de onderkant, De bovenkant drijft eraf wanneer je je vrkje erin zet.Zal volgende keer het "behangplaksel de hele nacht laten staan.

20

Hoera ik heb de topic van Inge gevonden en zie nu dat je de boter op kamertemperatuur ook 10 minuten moet mixen en dan de mix na uren staan weer 10 minuten moet mixen. Ga ik zeker proberen!!!
Bedankt voor het meedenken!!

Groetjes, Koekedief.

21

NOG EEN VRAAGJE:

Wanneer je de botercreme van de mix hebt ingevroren gaat dat na ontdooien dan nog probleemloos??

22

soms moet je het dan nog even doormixen, omdat het waterig lijkt (mogelijk het vet en water dat zich van elkaar scheidt tijdens ontdooien?)

zelf wist ik dat niet, heb dus voor taartje dat ik morgen ga ontdooien, botercreme gebruikt die uit diepvries kwam, zonder deze eerst door te mixen.
las daarna dat je beter dus even kunt mixen, dus hopelijk lig ik vanacht niet wakker van de spanning of het straks goed gaat met ontdooien :D

23

Ik gebruik altijd roomboter en poedersuiker voor de botercreme. Heb de mix nog nooit gebruikt. Ik gebruik alle soorten vullingen zelfs slagroom en maak hier geen dijkje voor. Fondant is echt nog nooit gesmolten. In of uit de koelkast maakt bij mij ook niet uit .....gaat altijd goed.

Groetjes Fatima

24

succes Padje 24 met je taartje, zou er niet om wakker liggen hoor!!

25

kHeb heerlijk geslapen, enne tis goed gegaan hoor :D