1

Onderwerp: Blokkerbol: hoeveel beslag en geleider in het midden?

Hoi allemaal,

Ik heb net een beslagkom (doorsnede 25 cm) van de blokker gehaald (tip op dit forum hier) om een boltaartje in te maken.

Mijn vragen zijn eigenlijk:
- Hoeveel (cake of biscuit) beslag je gebruikt om echt een mooi formaat te krijgen?
- Moet er een metalen "geleider" in het midden worden gebruikt? Mag/kan dit ook een lepel oid zijn?
- Als ik deze bol wil bedekken met vloeibare fondant (als dit eigenlijk wel kan), moet ik dan een dijkje aanleggen voor een vulling van gewone jam?

Nou bedankt alvast voor jullie reacties.

Ester (een gedreven beginner)

2

Re: Blokkerbol: hoeveel beslag en geleider in het midden?

ALs je met de zoekfunctie blokkerbol intypt dan krijg je een giga hoeveelheid informatie ;)

3

Ik doe mix obv 7 eieren. En een bloemnagel onderin. Een lepel zou in theorie ook kunnen omdat het metaal is, maar hoe zet je die rechtop???

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

4

Hoi Mirjam,

Ik heb zojuist gebakken met een biscuitrecept van 6 ei 180 grm bloem en 180 grm suiker. Hij is goed gaar geworden alleen niet zo hoog!

Hoe hoog word hij met een beslag van 7 eieren?

Ik heb trouwens ook wel 15 min gemixt totdat het een hele romige massa was. Toen het meel per eetlepel erin gemengd met een beslaglepel. Is dit alles juist?

Ik ben al blij dat de eerste in iedergeval gelukt is!
Morgenavond ga ik em vullen met aardbeienjam en overgieten met ganache.
En dan proeven maar!

Groet
Ester

5

Oh ja ik heb een gebogen breinaald erin gestoken en die leunde tegen een lange bbq spies die ik er dwars overheen had gelegd. Een plakbandje hield die twee bij elkaar.

grt
Ester

6

Ik stop een dikke spijker in het midden van het beslag, met de kop op de bodem.

7

Esterke schreef:

Hoi Mirjam,

Ik heb zojuist gebakken met een biscuitrecept van 6 ei 180 grm bloem en 180 grm suiker. Hij is goed gaar geworden alleen niet zo hoog!

Hoe hoog word hij met een beslag van 7 eieren?

Ik heb trouwens ook wel 15 min gemixt totdat het een hele romige massa was. Toen het meel per eetlepel erin gemengd met een beslaglepel. Is dit alles juist?

Ik ben al blij dat de eerste in iedergeval gelukt is!
Morgenavond ga ik em vullen met aardbeienjam en overgieten met ganache.
En dan proeven maar!

Groet
Ester

Iets hoger.... ;) Bij mij komt ie dan tot de rand, maar ik gebruik de mix van de hebshop dus misschien maakt dat wel verschil met zelfgemaakt?

Groetjes
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.