1

Onderwerp: Wie brainstormt er even met me mee: torens van kasteel

Ik wil binnenkort een roze kasteeltaart voor mijn dochters verjaardag maken. En zij wil ook graag een kasteeltaart krijgen, dus dat komt mooi uit :lol:.

Omdat ik nog meer taarten wil maken (tiara op kussen en een slagroomtaart), wil ik een klein kasteeltje. Ik had gedacht aan mijn 7 inch vierkante pan (17,5 cm). En hij wordt 10 cm hoog!

Dan de torens... die wil ik eigenlijk maken van lege keukenrollen :lol:. Echt waar! Insmeren met jam en bekleden met fondant.
Erop een ijshoorn op z'n kop, ook insmeren met jam en bekleden met fondant,

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

2

Re: Wie brainstormt er even met me mee: torens van kasteel

ik zou de keukenrollen insmeren met een beetje crisco of icing. Ik ben bang dat het met jam  te vochtig gaat worden! of evt eerst inpakken met huishoudfolie?
ik zou de torens gewoon stofvrij bewaren en niet in de vriezer. Dat lijkt me nl niet nodig. Het plakken kan je dan evt met tylose of icing doen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. (Ik heb nl nog nooit een kasteel gemaakt en wil dat eigenlijk ook zo laten :-D maar misschien krijg je tips van ervaringsdeskundigen ;))

3 Laatst bewerkt door tom poes (20-02-2008 21:59)

Ik ga me niet meer met de constructie van torens bemoeien (voorlopig althans), ben daar geestelijk nog niet aan toe.... :S :D :S
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=20266
Je zou het natuurlijk ook met stukjes pvc buis kunnen doen, heb je meteen kinderrollertjes en is je zweet en nattigheid probleem uit de lucht!
O,o, nou bemoei ik me er toch tegenaan :O

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

4

Hahaha Tom Poes, je kunt het toch niet laten he :lol: je hebt niet voor niets meer dan 5000 berichten :D

Ik heb jou kasteel gezien en ik ben bang dat ik weet waarom 'ie zo ging zakken/scheef ging :s.

Dat van die pvc buis is een goed idee. Dat ik daar zelf niet op kom zeg :D. Die zijn ook mooi glad, dus kan ik ze ook spuiten, ik heb zo'n spuitbusje van Wilton, rood weliswaar maar dat kleurt best bij roze :D. Ik heb vanmiddag al 60 klimroosjes van 0,5 cm (en 40 madeliefjes van 0,5 cm

Groetjes, Carin

5

tom poes schreef:

Ik ga me niet meer met de constructie van torens bemoeien (voorlopig althans), ben daar geestelijk nog niet aan toe.... :S :D :S

Hihi :) Jij moet je er z

Mijn website: Presentaart

6

Kan je, als je de keukenrollen wilt gebruiken, ze niet eerst in huishoudfolie wikkelen?
Dan kan je zo je fondant erom rollen...

Ik zal de Parade in de gaten houden, want mijn dochter zou zo'n kasteeltje helemaal geweldig vinden..laat ik hem maar niet zien, want dan kan ze niet wachten tot zij jarig is!

7

wat ik gezien heb in het boek van carol deacon is dus inderdaad het fondant om een keukenrol heen vouwen, alleen de keukenrol wordt er weer uitgehaald.

Dus keukenrol met huishoudplastic bekleden, fondant/marsepein met tylose verstevigen, paar dagen laten drogen, keukenrol eruit, hoorntje erop en klaar.

Ziet er in het boek eenvoudig uit om te maken, maar wel heel erg leuk resultaat. Ben benieuwd hoe je het gaat doen, heb dit nl. ook nog eens op mijn verlanglijst staan (en die is lang kan ik je zeggen).

Dus ik hoor je bevindingen graag !!!!

8

Ik had gedacht aan de pvc buizen :) dat lijkt me best handig.

Het is overigens niet zo dat ik perse niet-eetbare dingen wil gebruiken hoor. Maar ik wil graag lange dunnen torens en als ik die uit cake ga snijden lijkt het me erg instabiel. En als het van cake gemaakt is eten we het toch niet op. Alleen de biscuit zal worden opgegeten. Dus daarom dacht ik aan iets niet-eetbaars.

Tylose erdoor en dan de rollen er weer uit halen lijkt me ook wel wat. Alleen ben ik bang dat de torens dan wel erg breekbaar worden. En dat probleem heb je met pvc buizen niet.

denk denk denk ik ben er nog niet uit.

Houden jullie de parade maar in de gaten hoor :D. Vertel ik er straks lekker niet bij hoe ik uiteindelijk de torens heb gemaakt :lol:. Nee hoor, grapje. Ik zal het eerlijk vertellen. De torens wil ik eigenlijk al eerder maken overigens.
Maar de taart zelf is pas voor 8 maart, dan vieren we haar verjaardag. Of misschien doe ik de kasteeltaart op 1 maart, dan geeft ze haar partijtje. Maar wat moet ik dan in de plaats doen op haar verjaardag :s? Maar als ik het kasteel op haar verjaardag doe, wat wordt dan haar partijtje-taart :s.

Sjips, da's nog een heel gedoe zeg, die feestjes van je kinderen :D. Hopelijk maken jongens daar minder werk van :lol:.

Nou ja, het komt wel goed. En ik vind het hartstikke leuk om te doen :Y dus mij hoor je niet klagen hoor.

Groetjes, Carin

9

Ik denk dat de pvc buis het stevigst is! Keukenrol zou ik dan nog helemaal volproppen met aluminium folie oid zodat ze niet indeuken.
Ben erg benieuwd naar je taart! Lijkt me een heel werk, maar wel heel leuk om te doen :)

10

Maar de taart zelf is pas voor 8 maart, dan vieren we haar verjaardag. Of misschien doe ik de kasteeltaart op 1 maart, dan geeft ze haar partijtje. Maar wat moet ik dan in de plaats doen op haar verjaardag ? Maar als ik het kasteel op haar verjaardag doe, wat wordt dan haar partijtje-taart .

Waarom maak je niet het kasteel voor op haar verjaarspartijtje en fabriceer je dan op 8 maart alleen een nieuwe basis. Kun je ook nog eens een andere kleur doen ter afwisseling ;) de torens heb je dan toch al, die haal je voor het aansnijden weg en gebruik je op de 2e taart nog een keer. Of je maakt ipv een vierkante taart dan een ronde. Wat handig is is om in de hoeken van de vierkante kwart rondjes uit te steken die iets groter zijn dan je torens, dan schuif je de torens er zo in en staat het geheel ook redelijk stevig.

Succes! Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

11

Heb in een boek inderdaad ook wel eens gezien dat ze keukenrollen gebruiken, dat gaat best, voordeel daar van is, dat je er ook gelijk een sateprikker door kan prikken zodat je hem later in de taart kan prikken (zijkant bedoel ik he), staat ie ook goed stevig.

Als je in de buurt woonde, zou je zo mijn Wilton set mogen komen lenen hoor!!

Met die set heb ik trouwens de marsepein er zo tegen aan gedaan hoor, zonder nog iets extras er op te smeren!

Op zoek naar leuke hebbedingetjes, kijk eens op mijn site! Cakes by Bien heeft ook een FB pagina, zo ben je altijd op de hoogte!

12

bij mijn kasteel heb ik kant en klare jamcakerolletjes gebruikt en er dan 2 op elkaar gedaan,ingesmeerd met botercreme en bekleed met marsepein.kijk anders even in mijn album.succes!!
groetjes danielle
http://www.mijnalbum.nl/album=HLVPCHZG

13 Laatst bewerkt door Carin (21-02-2008 22:31)

Allemaal goede ideeen!

Hergebruiken... dat kan natuurlijk ook :D. Wel makkelijk :Y. Ik ben alleen bang dat de meisjes niets heel laten van de taart ;). Daarom doe ik z

Groetjes, Carin

14

carin, ik lag gisteren in bed aan je kasteel te denken (ha ha, ja, zelfs in bed denk ik nog aan taart)
Wat ook leuk is, als je die torens met tylose gaat maken, om de pvc-buis heen hard laat worden, maar dat je er raampjes uitsnijd.
Dan, als het hard is, haal je die buis eruit en kan je door het raampje heen kijken, lijkt mij een heel mooi gezicht.

En toen was ik nog verder aan het denken (als mijn hoofd toch die dingen kon maken :lol: ) kan je in 1 van die torens aan de binnenkant een trap maken met ongeveer driekwart een vloer waar doornroosje ligt te slapen in een bed. (maar ik denk volgens mij nu veel te ver door, neem het me niet kwalijk ;) )

Roosje

15

Swinta schreef:

carin, ik lag gisteren in bed aan je kasteel te denken (ha ha, ja, zelfs in bed denk ik nog aan taart)

Wow... :lol:

Swinta schreef:

Wat ook leuk is, als je die torens met tylose gaat maken, om de pvc-buis heen hard laat worden, maar dat je er raampjes uitsnijd.
Dan, als het hard is, haal je die buis eruit en kan je door het raampje heen kijken, lijkt mij een heel mooi gezicht.

Dat lijkt me inderdaad een leuk idee :Y

Swinta schreef:

kan je in 1 van die torens aan de binnenkant een trap maken met ongeveer driekwart een vloer waar doornroosje ligt te slapen in een bed. (maar ik denk volgens mij nu veel te ver door, neem het me niet kwalijk ;) )

Ik neem het je z

Groetjes, Carin

16

Ha ha ha, drie centimeter doorsnede is toch net íets te smal inderdaad voor een trap! Geen idee hoor hoe je dat (bij een brede toren ;))  zou moeten knutselen hoor, maar ja, zo vlak voor het slapen ga je gekke dingen denken!

Roosje