1

Onderwerp: Taart niet zo hoog geworden

Ik heb zojuist de blokkerbol uit de oven gehaald en hij is niet zo hoog geworden.
Ik heb het biscuitrecept met 6 eieren gemaakt en met aflopende temperatuur gebakken. Totaal 65 min. Toen was hij ook pas gaar.

Kan ik voor een volgende keer nog meer beslag maken en dan nog langer in de oven voor nog een grotere bol?

Groet
Ester

2

Re: Taart niet zo hoog geworden

Aflopende temperatuur? Het moet een oplopende temperatuur zijn ;)

Maar wat is niet zo hoog? Hoe hoog is hij?

[b][color=pink][url=http://www.naara.nl]Na

3

NEEEEEEEEEE aflopende temp is juist GOED!!!!!

Maarre... ik bak de blokkerbol met 7 eieren. Misschien had je gewoon iets te weinig beslag, dan wordt hij ook niet zo hoog. Kwam hij wel bijna tot bovenaan? Ik bedoel na het bakken, niet het beslag natuurlijk ;)

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

4

Waarom een aflopende temperatuur? Moet dat weer anders bij de mix (al heeft zij volgens mij gewoon het biscuitrecept gebruikt, en die moet toch echt oplopend)?

5

Nooit oplopend, altijd aflopend. Ongeacht of je mix of biscuitrecept gebruikt :)

Groetjes, Carin

6

In het recept staat toch echt oplopend ;)

7

huhuh doe ook altijd oplopende temperatuur  :Y

josee

8

ik doe ook altijd oplopend ( soezie mix) en ze worden mooi hoog en goed gaar, waarom zeg jij aflopend Carin, wat is daar het voordeel van? ben benieuwd!!

MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM
nieuwsgierig naar mijn taartjes? : www.keetie.com

9 Laatst bewerkt door Carin (22-02-2008 21:32)

Hier zijn al heel wat discussies over geweest :s.
Omdat in het begin van het bakproces "het" gebeurt, en daarna alleen nog maar gegaard wordt.
Maar als het bij jullie lukt met oplopend, dan zou ik dat gewoon erin houden. Doe ik het lekker aflopend :P nav de tip van de bakker ;)

Groetjes, Carin

10 Laatst bewerkt door Esterke (22-02-2008 21:41)

Hoi..,

Ik heb gewoon het biscuitrecept van deze site gebruikt.
Mijn taart ging wel iets omhoog in de oven maar niet tot bijna boven aan! Tot wat boven de helft ongeveer. Ik had bloem gebruikt en geen maizena of zelfrijzend bakmeel. Hij is 10 cm hoog.

Dus eieren zorgen ervoor dat het beslag gaat rijzen?! Moet ik dan ook per ei nog 30 grm suiker en 30 grm bloem toevoegen? Dus eigenlijk gewoon meer beslag maken?

Ja op het forum heb ik ook diverse meningen gehad over oplopende en aflopende temperaturen. Ik heb gewoon de aflopende aangehouden.
Ik ben een beginner dus voor mij zijn dit nieuwe dingen.

Ik hoor het graag van jullie

groet
Ester

11

Lang mixen is essentieel, of je nou mix gebruikt of het recept. De eieren zorgen inderdaad voor volume. Een hoge begintemp zorgt ook voor volume, dus aflopend bakken is juist goed. Eerst een boost geven, en dan garen op een wat lagere temp om te voorkomen dat je kapsel donker/droog wordt.
Als je een ei m

Groetjes, Carin

12

Ik heb bijna 15 min gemixt op hoogste snelheid van de handmixer.
Kan het misgaan door te lang te mixen?

Bij het recept van deze site (Biscuit 2) staat geen maizena of zelfr.bakmeel. Dat vond ik ook wel een beetje vreemd, maar ja het staat er zo.

Volgende keer maak ik gewoon het beslag met 9 eieren, 270 bloem, 270 suiker en zout. En wat over is gebruik ik idd voor een klein gebakje.

Ik ga een taart maken voor 8mrt en wilde een testtaart maken met de blokkerbol. Hij is in iedergeval gaar geworden.

Als ik nu meer beslag maak moet hij dan ook langer in de oven?

Groet
Ester

13

carin wat gebruik jij dan voor recept voor beschuitcake ,als jij praat over maizena?

14

Bij het recept basis biscuit staat maizena vermeld.

15

Esterke schreef:

Bij het recept basis biscuit staat maizena vermeld.

dat recept is mij ook niet gelukt dus maakten ik gewoon mijn eigen weer...

Mijn blog is te vinden op: http://villaperlesukker.no/

16

ik maak mijn cake altijd volgens het basis biscuit recept, het beste recept tot nu toe, maar mijn taart komt niet hoger dan 6 cm.

17 Laatst bewerkt door Carin (23-02-2008 17:02)

blackangel schreef:

carin wat gebruik jij dan voor recept voor beschuitcake ,als jij praat over maizena?

Ik gebruikte eerst een oud recept van de bakker.
Maar tegenwoordig al lange tijd biscuitmix en dat vind ik super (en makkelijk ;)). Ik bak nu in 3 inch hoge pannen en mijn kapsels worden 8 a 9 cm hoog.

Groetjes, Carin

18

taartgek schreef:

ik maak mijn cake altijd volgens het basis biscuit recept, het beste recept tot nu toe, maar mijn taart komt niet hoger dan 6 cm.

Bij mij ook. Maar het smaakt nog steeds prima en er kunnen ook makkelijk 2 lagen vulling in. :)