1

Onderwerp: Hoe maken julllie die mooie ogen

Hoi allemaal,

Met verbazing bekijk ik steeds jullie mooie taarten en zie veel puzzelplaatjes van (Disney)prinsessen met prachtige ogen. Puzzelen lukt me wel, maar tot nu toe heb ik veiligheidshalve steeds gekozen voor een relatief makkelijk plaatje, zoals bij Hello Kitty. Die heeft makkelijke oogjes om te maken, haha. Maar nu wil ik toch ook wel eens zo'n mooie prinses maken voor mijn dochter, met die mooie vrouwelijke ogen. Heeft iemand tips voor hoe je zoiets aanpakt?

2

Re: Hoe maken julllie die mooie ogen

Niemand die mij een tip kan geven? :s

Hoi ik lees gelijk even mee,ik hoop dat er iemand is die ons een tip kan geven. Zelf doe ik het gewoon heel klein puzzelen, met een wit streepje op de iris, zodat er wat meer diepte en de ogen komt zodat het wat meer leeft, de wimpers doe ik met een zwarte eetbare stift bewerken. Maar ik vind het ook moeilijk en ik weet ook niet of dit de goede manier is.

Anke

Liefs van Anke
"Een beetje van mezelf en een beetje van hier"

4 Laatst bewerkt door tom poes (11-02-2008 22:57)

Beginnen met het hoofd! Dan ben je nog fris, is het nog niet laat, ben je het nog niet zat...
Op een ingekleurd plaatje kijken hoe het oog eruit ziet en niet vanaf een kleurplaat. Dan kun je goed zien hoe dat zit met oogwit, iris en pupil. En ervoor zorgen dat je alles in 1 laagje maakt, door een gaatje / deukje in je onderste laagje te maken en daar het volgende in te leggen. Anders krijg je zo'n 'torentje-oog ;)'
En inderdaad de eyeliner / wimpers voorzichtig met de stift, niet te dik, want dan moet je weer opnieuw beginnen.... maar het is nog vroeg, je bent het nog niet zat en dan lukt je anders ook nog wel :+

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

5

Ik neem een klein bolletje wit fondant en"teken" met de eetbare stift een iris erin...

http://www.mijnalbum.nl/Foto-7ZEMBSYF.jpg

www.detaartentantes.nl
Workshops en webshop taartdecoratie. Ook afhalen in Zwolle en Elburg!

6

aha, tekenen met eetbare stif dus.... dat ie het geheim. Ik voreg me al af hoe mensen die ogen zo bij elkaar gepriegeld kregen... :)

7

VROEG me af...
sorry voor de typfouten. Wat ik nog wou zeggen: bedankt voor jullie reactie dames, ik kan weer aan de slag!

8

ik gebruik geen stift bij de disney oogjes, werkt veel te slordig. gewoon heel fijn werken, zorgen dat je oogje in het gezichtje ligt en niet er op en het oogje heel goed bestuderen zodat je exact hetzelfde doet.

een workshop bij

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

9

Tekenen? echt niet!
Ik heb gewoon net zo lang met het fondant (dat werkt nl iets beter voor hele fijne dingen zoals wimpers en haren) lopen friemelen totdat het de gewenste dikte had.

Wat ik wel een goeie tip vond van Wendy is de ogen uitsnijden, dan apart je oogwit met iris en pupil opbouwen Pas dan het oogwit op maat snijden. Bij de meeste plaatjes zit de pupil toch niet recht in het middel en dus kun je het mooiste stukje voorzichtig uitsnijden en in het uitgesneden gat van je oog plaatsen. Snap je het nog?

Al met al evengoed wel een prima priegelwerkje, en kun je inderdaad beter zorgen dat je het maakt als je fris en fruitig begonnen bent en niet op het moment dat je al uren aan het puzzelen bent en als laastse nog even snel de ogen wil doen. (zeker dat nog even snel werkt echt niet, sprak zij uit ervaring).

Maar als ik je, net als Catherine, mag aanraden: Ga een keer op een workshop bij onze zeer ervaren dames. een openbaring....

greetsz Kitty

er is altijd wel een reden voor taart

10

Ik start inderdaad ook altijd met het gezicht, daar doe ik ook ongeveer net zo lang over als over de rest van het plaatje :D.
Ik snij eerst de vorm van het gezicht/hoofd uit, maak dan een neus, vul de wangen op (door er een stukje onder te leggen en dan in vorm te "duwen"), dan de mond en als laatste de ogen. Ik maak een deuk waar de ogen moeten komen (uit het puzzelplaatjes knip ik de ogen en die leg ik op mijn gepuzzelde gezicht zodat ze precies op de goede plek komen).
Dan pak ik een klein bolletje wit en een kleiner bolletje kleur voor de iris. Die druk ik beide plat en leg ze met veel gepriegel (want ze plakken nogal en zijn klein :D) op elkaar.
Dan een piepklein bolletje zwart (echt heeeeel klein, je hebt snel te veel) en die druk ik plat op het gemaakte oog op de plek waar de pupil moet komen. Zorg dat beide pupillen op dezelfde plek zitten en even groot zijn.
Het zo gemaakte oog plaats ik dan in de deuk (eventueel eerst nog een beetje bijsnijden) en dan een flinterdun zwart draadje rollen om de contouren en wimpers te maken. Als finishing touch nog een flintertje wit in de pupil en je bent weer een uur verder :lol:.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is hoe ik het doe, het is nogal een omslachtig verhaal geworden :o.

www.detaartentantes.nl
Workshops en webshop taartdecoratie. Ook afhalen in Zwolle en Elburg!

11

oef, wat een priegelwerk Sigrid en Kitty. Knap dat jullie dat kunnen. Maar jullie verhaal is wel duidelijk. Misschien moet ik het toch nog eens een keer een middagje gaan proberen.... En als ik het goed begrijp kan je beter met fondant dan met marsepein werken? Misschien scheelt dat inderdaad. Ik werk in principe altijd met marsepein. Voor een workshop heb ik, vrees ik, voorlopig even geen tijd. Als het me een keer lukt om mooie ogen te creeren, kom ik ze hier laten zien. Bedankt voor jullie adviezen!!