1

Onderwerp: Dijkje bij Petit Fours

Hoe doen jullie dat dan???
Je snijdt de taart toch pas in stukken nadat je hem gevuld hebt? Gaat de marsepein dan niet smelten door de vulling die ertegen komt? Of smeer je hem dik af met botercreme?

In de how-to op de website wordt overigens geen dijkje gebruikt.

Liefs Martinique
Verslaafd aan taarten maken sinds December 2007

2

Re: Dijkje bij Petit Fours

Ik gebruik de botercr

He hoi ik zat ook met die vraag dus lees direct effe mee, ik vond het ook al vreemd dat er in de howto's geen dijkje erom heen gemaakt werd. En het zou toch behoorlijk jammer zijn als ineens de marsepein zou smelten! Ik had zelf al gedacht om het grote kapsel eerst te snijden en dan de dijkjes spuiten en vullen......maar of dit ook handig is. Ik hoop dat er nog tips komen!!!!

Anke

Liefs van Anke
"Een beetje van mezelf en een beetje van hier"

4

Nou, ik ging gisteren dus petit fours maken en had een een mooi dijkje spoten, daarin jam gedaan, hup de bovenkant erop en doormidden gesneden. Lekt hij jam! :grr:  Dom van me, dat gaat natuurlijk lekken. dus de jam er zoveel mogelijk uitgesmeerd, aangesmeerd met botercreme, en ze staan dus nu een nachtje in de koelkast. Was er huiverig voor geworden om meteen door te gaan met bekleden.

De volgende keer ga ik dus smeren met iets dat niet kan lekken!

Roosje

5

Ik zou voor petit fours ook altijd voor een vulling met botercreme kiezen, in ieder geval niet slagroom ofzo. Vooral omdat dat niet zo stevig is om ze netjes door te kunnen snijden (is toch al een gedoe!).

Als je repen taart aan drie kanten afsmeert met botercreme lijkt me dat ook afdoende als je vullingen niet te dik zijn, maar ik denk dat dikke vullingen toch al niet zo handig zijn voor petit fours, dit ivm het snijden weer... Kun je beter twee keer doorsnijden...

Marsepein smelt trouwens niet zo heel erg snel als fondant.

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

6

Bedankt voor je tips Lilo!
Daar kan ik zeker wat mee!

Liefs Martinique
Verslaafd aan taarten maken sinds December 2007

7

Martinique schreef:

Bedankt voor je tips Lilo!
Daar kan ik zeker wat mee!

Oh gelukkig!
Tsja dat snijden vind ik de grootste crime... de rest is goed te doen!

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

8

ik doe bij petit fours altijd 2 laagjes vulling: een dun laagje botercreme en een dun lagje jam, dan in 4 of 5 repen snijden, en dan idd 3 kanten afsmeren en meteen bekleden, en dan in 4 of 5 of 6 stukjes snijden, afhankelijk van de grootte..

Petit fours worden ook wel weer erg groot als je een dikke laag vulling zou doen, en ze blijven minder goed rechtop staan...

Ik weet nog goed hoe ik de eerste keer aan het klungelen was en dacht "dit doe ik dus niet weer!" en pas na die keer door kreeg hoe het veel handiger kon. Nu maak ik in 3 kwartier tijd ong. 15 petit fours, bewerkelijker dan een taart bekleden nog, maar het is wel leuk voor erbij!

groetjes CIska