1

Onderwerp: Kapsel is vooral hoog in het midden

Elke keer als ik een kapsel bak dan rijst hij mooi, maar wel in een soort 'bol' vorm. Dus het midden wordt hoger dan de zijkanten, ook al heb ik het beslag glad gestreken, alles met de Kennie 10 minuten gemixt, en al verschillende baktemperaturen/tijden uitgeprobeerd, en zelfs de bakvorm met een opstaande rand bakpapier bekleed. Hebben jullie dit ook wel eens en wat kan ik er aan doen?

2

Re: Kapsel is vooral hoog in het midden

heb je ook al geprobeerd met een koude oven te beginnen? Dat werkt bij mij super!
En dan vooral met het biscuitdeeg van Eveline! Sinds ik dát gebruik lukt mijn kapsel altijd!

3

Met een koude oven beginnen heb ik nog niet gedaan, ik ga het de volgende keer meteen doen! Rijst hij dan wat egaler?

4

Een groter en hoger bakblik er omgekeerd overheen zetten?

Blackadder: "They do say that verbal insults hurt more than physical pain. They are, of course, wrong, as you will soon discover when I stick this toasting fork into your head."

5

Ik heb dat ook vaak, maar ik doe het volgende:

Zodra hij uit de oven komt, even wachten tot ie niet meer heet is, maar lauw. Uit de vorm halen, in een plastic zak stoppen en op de bult leggen. Zo verdwijnt de bult bijna altijd vanzelf. En anders snijd ik hem eraf!

Het valt me trouwens op dat ik het eigenlijk meestal wel heb met Soeziemix, maar niet met webshopmix.

Groetjes, Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

6

Dazwa84 schreef:

Met een koude oven beginnen heb ik nog niet gedaan, ik ga het de volgende keer meteen doen! Rijst hij dan wat egaler?

ja bij mij wel.
Ik zet de oven n

7

Jozien schreef:

Ik heb dat ook vaak, maar ik doe het volgende:

Zodra hij uit de oven komt, even wachten tot ie niet meer heet is, maar lauw. Uit de vorm halen, in een plastic zak stoppen en op de bult leggen. Zo verdwijnt de bult bijna altijd vanzelf. En anders snijd ik hem eraf!

Het valt me trouwens op dat ik het eigenlijk meestal wel heb met Soeziemix, maar niet met webshopmix.

Groetjes, Jozien.

De bult snijd ik inderdaad ook af, en soms leg ik hem ook op de bult neer, alleen dan wordt hij wel zo laag als de zijkanten zeg maar, terwijl ik die zijkanten ook het liefst een paar cm. hoger wil hebben :D

8

Probeer eens 10 minuten mixen op de hoogste stand en ongeveer 3 minuten op de laagste. Of ze daar minder bol van worden weet ik niet, maar sinds ik deze tijden aanhoud worden ze wel nog hoger. Je hebt een Patissier toch?

Blackadder: "They do say that verbal insults hurt more than physical pain. They are, of course, wrong, as you will soon discover when I stick this toasting fork into your head."

9

DÉ tips van de Bakker (mijn eigenste privebakker :)):
Met vullen, je beslag meer naar de randen toewerken. Dus in het midden lager vullen. En nadat het uit de oven komt direct storten (op z'n kop dus) op een lichtjes met suiker bestrooide theedoek.
Niet klooien met een koude oven (is funest voor een lekker kapsel) of afsnijden (is funest voor de stevigheid en dus een mooi eindresultaat).

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

10

Sir Kneighf schreef:

Probeer eens 10 minuten mixen op de hoogste stand en ongeveer 3 minuten op de laagste. Of ze daar minder bol van worden weet ik niet, maar sinds ik deze tijden aanhoud worden ze wel nog hoger. Je hebt een Patissier toch?

Dat doe ik eigenlijk al, 10 minuten op hoge snelheid en 2 / 3 minuten op lage snelheid, helaas werden ze nog steeds laag :)

11

Carin schreef:

DÉ tips van de Bakker (mijn eigenste privebakker :)):
Met vullen, je beslag meer naar de randen toewerken. Dus in het midden lager vullen. En nadat het uit de oven komt direct storten (op z'n kop dus) op een lichtjes met suiker bestrooide theedoek.
Niet klooien met een koude oven (is funest voor een lekker kapsel) of afsnijden (is funest voor de stevigheid en dus een mooi eindresultaat).

Dat ga ik eens proberen, waar dient de suiker voor?

12

Tegen het plakken van je kapsel aan je theedoek. Je stort je kapsel direct uit de oven, dus loeiheet.

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

13

Hee Carin, das een goeie tip, ga ik de volgende keer ook doen!

Roosje