1

Onderwerp: Altijd foutjes en vouwtjes

Hoi allemaal, allereerst mijn complimenten aan iedereen, wat komen er veel mooie, strakke en schitterende taarten voorbij. Dan kom ik gelijk op het volgende punt. Ik weet hoe je moet bekleden, hoe de fondant/marsepein om een taart heen gaat, heb ook al meerdere malen naar de howto's etc. gekeken. Maar ik hou altijd foutjes en vouwtjes.....arggggggggg het lukt me niet en ik wil het zo graag. ik doe precies zoals het wordt voorgeschoteld maar altijd kom ik in de knoei en ik wil ook zo graag strakke taarten maken zonder versierrandjes vanonder. Ben ik de enige??? Bij iedereen komen zoveel strakke taarten langs, zonder versierrandjes en vouwtjes.
Wie kan mij nog (meer) tips geven????

Groetjes Anke

Liefs van Anke
"Een beetje van mezelf en een beetje van hier"

2

Re: Altijd foutjes en vouwtjes

Misschien kan je beginnen met het fondant iets dikker te laten, zodat je er niet zo snel scheurtjes in komen bij het goed leggen en glad strijken. Heb je ook naar de filmpjes gekeken naast de geschreven howto's? Er zijn namelijk verschillende technieken, misschien dat het je met een iets andere techniek wat makkelijker af gaat.

Blackadder: "They do say that verbal insults hurt more than physical pain. They are, of course, wrong, as you will soon discover when I stick this toasting fork into your head."

3

Ja misschien ietsje dikker laten dan gaat het makkelijker (als je het dan onder de knie hebt ga je weer wat dunner als je dan wilt)
Wat ik ook aan je tarten zie is dat je volgens mij de afsmeerlaag best dik hebt onder je fondant/marsepein
Als je je taart omgkeerd gebruiket heb je als het goed is een mooie strakke taarten en hoef je niet echt een dikke afsmeerlaag te gebruiken.
Waar je taart mooi strak is hoef je alleen een plaklaagje onder je fondant te doen (denk maar aan hoe het er uit zou zien als je een plaklaag met pritt-lijm zou maken, je zou je taart er dan doorheen kunnen zien)

Misschien moet je even bij workshops kijkien of bij Babbel na het bakken. Er zijn vaak mensen die samen freubelen, misschien kun je naar iemand toe gaan om even te kijken hoe anderen het doen.

Succes !

Groetjes Nicole

Ik smeer idd wel een laag botercreme over de taart, maar das toch ook de bedoeling zodat je de taart mooi glad krijgt en hem er niet doorheen ziet????
En een te dikke laag marsepein/fondant lijkt me ook niet lekker....maar door te dikke laag botercreme krijg ik dan die foutjes en vouwtjes?????

Liefs van Anke
"Een beetje van mezelf en een beetje van hier"

Je moet ook een beetje botercreme op je taart smeren, om te plakken. Maar niet te dik. Een dun laag je waar je als het ware je taart nog doorheen kunt zien.
En met niet te dun uitrollen bedoelen ze, laat het een paar mm. dikker. Dus i.p.v. 2 mm. 5 mm. bijvoorbeeld. Dikker moet ook niet want ook dat is weer niet makkelijker. Het geeft niet als je dat te dik vind want bij het glad strijken van je taart word je marsepein automatisch weer iets dunner. Maar zo heb je veel minder kans op het vouwen aan de onderkant. Probeer het maar eens.

Mijn taartjes zijn ook te zien op: http://mamasas.mijnalbums.nl/

6

Wat m.i. ook helpt tegen vouwtjes aan de onderkant is ervoor zorgen dat je lap marsepein of fondant echt ruimschoots groot genoeg is en niet precies groot genoeg.
Anders moet je alles naar beneden frommelen. Als 'ie groot is heb je de ruimte om e.e.a. strak te smootheren.

Groetjes, Marielle

7

Roggeknorrie schreef:

Ik smeer idd wel een laag botercreme over de taart, maar das toch ook de bedoeling zodat je de taart mooi glad krijgt en hem er niet doorheen ziet????
En een te dikke laag marsepein/fondant lijkt me ook niet lekker....maar door te dikke laag botercreme krijg ik dan die foutjes en vouwtjes?????

Hoi, nee hoor die laag botercr

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"