1

Onderwerp: noten allergie? Iemand bekend ermee?

Zet dit bericht maar even hier, moet voor zondag een taart bakken en nu kreeg ik vandaag ineens door, geen noten, er is iemand allergisch voor. Nu doe ik nooit 'noten' in mijn taart, maar ja in de marsepein zitten wel amandelen. Iemand bekend met een noten-allergie??

Op zoek naar leuke hebbedingetjes, kijk eens op mijn site! Cakes by Bien heeft ook een FB pagina, zo ben je altijd op de hoogte!

2

Re: noten allergie? Iemand bekend ermee?

Van Wikepedia:
Notenallergie is een vrij vaakvoorkomende, meestal zeer ernstige allergie voor nootvruchten. Voor mensen met een notenallergie kan de blootstelling aan zeer kleine hoeveelheden nootfragmenten (b.v. via kruisbesmetting van andere (noot-vrije) producten in een fabriek bij de voedselverwerking) ernstige anafylactische reacties veroorzaken.
De allergie voor pinda's is het algemeenst. Er is bewijsmateriaal dat stelt dat pinda-allergie berust op het gebruik van pinda's in babyvoeding; indien de noot wordt gegeven aan zeer jonge kinderen die nog niet alle componenten van pinda's volledig kunnen verteren, zal het lichaam op die componenten reageren. Aangezien de pinda, een peulvrucht, een lid van de vlinderbloemenfamilie is en niet verwant is aan andere noten (zie noot (vrucht)), hoeven pati

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

3

Oh nee, geen fondant, daar kan ik echt niet mee werken!!?!!?

Op zoek naar leuke hebbedingetjes, kijk eens op mijn site! Cakes by Bien heeft ook een FB pagina, zo ben je altijd op de hoogte!

4

Ik geloof toch niet dat ik voor marsepein zou gaan met een notenallergie...
Ganache een alternatief?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

of botercreme????

cateren is ook gebakjes maken :)

6

Hoi Bien,
Helaas ben ik bekend met noten-allergie. Mijn zoontje is allergisch voor noten en pinda's. Ik gebruik altijd fondant. Maar zeker geen marcepein! Ik weet niet hoe heftig de allergie is, maar ook ganache is lastig omdat de meeste chocoladerepen niet veilig zijn. De repen worden namelijk gemaakt in fabrieken waar ook noten worden verwerkt en dan kunnen er sporen van noten inzitten. De allergie kan zo heftig zijn dat zelfs daar op gereageerd wordt! En de reactie op noten kan ook zeer heftig zijn, tot in shock-toestand of erger.
Cacao kan wel.

Dus ik zou adviseren om even te overleggen met de betrokkenen. Zij kunnen je vaak ook vertellen wat wel kan en wat niet. En anders toch aan de fondant....(lekker hoor!)

Er heeft trouwens ook ergens een recept voor notenvrije marcepein gestaan, maar dat heb ik nooit geprobeerd. Succes ermee! Patricia

groetjes, Patricia

7

Zeker GEEN marsepein gebruiken. Inderdaad beter geen chocolade. Ook geen chocoladepasta door de botercreme!

Het beste is fondant als bekleding en vullingen zoals jam, botercreme (geen bokkepootjes!) vruchtjes uit blik, dan wete je zeker dat je goed zit.

En het werken met fondant... het ligt er maar net aan wat je gewend bent

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

8

Heb al voorgesteld om voor die ene persoon ( is trouwens niet de jarige) een apart klein taartje te maken, want anders zie ik het echt niet zitten. Ben erg gehecht aan mijn marsepein, hahaha en anders zou ik qua decoratie ook niet weten wat om te doen. Ik moet nog horen of dat goed is, maar dat zal wel.

Begrijp dat cacao wel mag, dus dat zou dan eventueel nog door de botercreme mogen, want ik heb nl iets bruins nodig voor de basketbal

9

Waarom gebruik je niet gewoon fonfdant ipv marsepein??? Is alles in 1 keer opgelost en kun je de taart opmaken en afmaken zoals je gewend bent.

Groetjes, Carin

10

Ik zou het best willen Carin, maar fondant en ik zijn echt drama, ik heb al meerdere geprobeerd maar het wil niet zo goed lukken als marsepein en ik vind het persoonlijk ook niet zo lekker. Vind ik wel jammer, want het kneed stukken makkelijker dan marsepein en ik vind het ook strakker staan op een taart.

Als al mijn bestellingen de deur uit zijn, ga ik me er nog een keer aan wagen!!

11

Ik vind dat marsepein veel meer plakt en lang niet zo soepel is als fondant. Ik heb juist ruzie met marsepein! Grappig, zoveel mensen zoveel wensen...

Wel vind ik dat er groot verschil is in fondant. Je hebt fondant en fondant zeg maar... ik gebruik altijg RegalIce en dat vind ik super.

Succes met je taart

Groetjes, Carin

12

Moet ook iets maken voor iemand met een notenallergie; in bovenstaande wordt gesproken over fondant als veilig: dit geldt dan neem ik aan ook voor marsmallowfondant?

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

13

Dat kan je aannemen ja, bij mij op de zak staat niets vermeld over sporen van noten, en zal wel in een snoepfabriek gemaakt zijn, en daar wordt denk ik niet met noten gewerkt...

succes!

14

Ik had er ook niks over gelezen bij de ingredienten, maar ik dacht toch effe checken...
Bedankt!!

Groetjes Wendy

15

Je moet het even bij diegene vragen. Ik ben ook allergisch voor noten maar ik kan wel tegen Marsepein (GODDANK!!)

Ik weet dat ik niet perfect ben maar ik ben er zo dichtbij dat 't bijna eng is!  Ciao, Petra Hier vindt je mijn website.

16

Daar moet je wel mee oppassen, hoor Petra (Petje),
volgens de allergoloog van mijn dochter, (ben je misschien zelf ook bij) bouw
je een allergische reactie op, dus hoe meer je het binnenkrijgt, het moet er ook een keer uit...volgens hem dan..(bij mijn dochter klopt dat ook, 1 keer niet veel eczeem, 2de keer echt merkbaar, 3e keer heel haar lijfje onder het eczeem)

Hoop niet dat je het erg vind dat ik dit schrijf, maar mijn zwager is ook allergisch en kan opeens niet meer tegen walnoten..kreeg een dikke keel en kon vrijwel niet meer slikken...dus bijna gestikt, en hij is in de twintig, pas goed op jezelf dus!

17

Dank je Dianne, ik vind het zeker niet vervelend dat je dit zegt hoor! Ik heb dat wel bij appels inderdaad, ook een keer bijna gestikt. Maar bij marsepein echt niet! Ik kan ook ruiken of ik ergens tegen kan of niet (klinkt raar, dat weet ik). Koekjes met een beetje noot kan

Ik weet dat ik niet perfect ben maar ik ben er zo dichtbij dat 't bijna eng is!  Ciao, Petra Hier vindt je mijn website.

18

Heb net de opdrachtgeefster gesproken en het viel gelukkig allemaal mee. Ging echt om noten, maar niet zo erg dat bijv. chocolade al niet kon (kan soms ook sporen van noten bevatten, staat op de verpakking..) Ben dus wel gerustgesteld; was al even bang dat ik me een onmogelijke opdracht op de hals had gehaald. Ze heeft nl. ook nog een citrusvruchtenallergie! Maar dan goddank weer niet voor citroenzuur (zit ook overal in). Pfieuw!
Soms denk ik ook wel eens dat die Amerikanen gewoon overal ' may contain traces of nut' (want dat vond ik namelijk ook op het potje SK kleurpasta) opzetten, om rechtzaken te voorkomen....
Maar goed. Toch maar opgepast, voor alle zekerheid....
Vind het leuk om reclame te maken voor m'n taartjes, maar als er iemand van doodgaat.... Niet de reclame die ik zoek, hahaha!!!

Groetjes Wendy

19

Gelukkig Petje!
Die allergien zijn knap lastig,hoor!
En van dat ruiken, geloof ik wel:
mijn dochter van nu 3,5 weigerd al die jaren al iets van melk, soja, of melkvervangers te eten/drinken, want ze krijgt er buikpijn van,
dus ik denk dat zij ook echt weet dat ze er niet aan moet beginnen..

Kokkie, gelukkig dat het meevalt,
hoop dat je er een leuke taart van kan maken!