1

Onderwerp: invriezen van een taart, een hoop vragen

Ik zou binnenkort enkele taarten willen invriezen, bekleed en al met witte fondant, zodat ik ze de dag zelf kan stapelen en afwerken. Kan dit ? Ik was van plan om biscuit en chocoladecake als kapsel te gebruiken. Voor de vulling zou ik dan jam en meringue-botercr

Als je vreugde wil vermenigvuldigen, moet je haar delen. (Pythagoras)

2

Re: invriezen van een taart, een hoop vragen

Taart in een plastic zak, bv. pedaalemmer zak, in de diepvries zetten, 24 uur voor gebruik eruit halen, plastic zak eraf en in een kartonnen taartdoos in de koelkast laten ontdooien. Gaat bij mij altijd goed! Maar heb je witte fondant van Bakels (met vanillesmaak), dan is ie niet in te vriezen, hoorde ik laatst van Inge.

Groetjes, Rianne
Wil je mijn taarten bekijken? www.taartdoos.haaralbums.nl

3

Dat is niet die van Bakels, dat is Ballina :) (Bakels is PettinIce)
Invriezen lukt nog wel, maar het ontdooien.... er blijven druppeltjes op liggen, hij wordt niet echt mooi strak meer.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

4

je kan de taarten gevuld en wel invriezen hoor
maar ik denk dat ik de fondant niet zou invriezen

plaatjes , boetseersels maak ik ook van te voren
dus op de dag zelf bekleed ik een biscuit en doe de plaatjes erop.

Ik heb van Marianne  gehoord dat de biscuit iets lekkerder wordt door invriezen
en dat klopt
mijn biscuits die ik zo gebruik zijn veel droger dan diegene die in de vriezer hebben gelegen

cateren is ook gebakjes maken :)

5

Ballina kun je ook gewoon invriezen hoor, deed ik ook vaak (deed, want ik gebruik geen Ballina meer, vind het waardeloos spul, maar dat heeft niets met het vriezen te maken). Ontdooien in een kartonnen taartdoos in de koelkast, en 2 uur voor gebruik uit de koeling halen.

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

6

Ik heb mijn fondant zelf gemaakt met een beetje clear vanilla-extract erdoor, Pettinice vind ik heel erg vies en Ballina heb ik nog niet geproefd. Ik zal het eerst maar eens proberen met een 'test'taartje om te zien of het lukt. Alvast bedankt voor de reacties.

Als je vreugde wil vermenigvuldigen, moet je haar delen. (Pythagoras)

7

Marianne schreef:

Dat is niet die van Bakels, dat is Ballina :) (Bakels is PettinIce)
Invriezen lukt nog wel, maar het ontdooien.... er blijven druppeltjes op liggen, hij wordt niet echt mooi strak meer.

Oja, dank je, was een typisch geval van de klok en de klepel hahaha

Groetjes, Rianne
Wil je mijn taarten bekijken? www.taartdoos.haaralbums.nl

8

Hoi dames,

Ik heb nu een aantal keer mijn taart ingevroren. Deze was dan gedecoreerd en al met marsepein. Maar bij het ontdooien ( in de koelkast zonder zak of iets dergelijks eromheen) wordt ie toch wat plakkerig en krijgt het echt een nattig laagje.
Hoe voorkom ik dit?
Alvast bedankt!

Amina

9

dat voorkom je niet, gewoon geduldig zijn, dit heet "zweten" en gebeurt altijd, gewoon afblijven en dat droogt vanzelf in de koelkast op :)

MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM
nieuwsgierig naar mijn taartjes? : www.keetie.com