Onderwerp: [HOWTO] scheve taarten
Excuus allereerst, ik had dit al veel eerder beloofd!
(Ook is het zo dat ik dit niet helemaal zelf heb bedacht, maar dat Susanne mij de techniek heeft doorgemaild, maar bij deze dus nu ook een fotoversie)
1. Je bakt 3 biscuits in mooie opeenvolgende maten. Deze manier is alleen geschikt als het bovenste taartje klein, lees licht, is en verder niet gesteund hoeft te worden om te voorkomen dat 'ie door de taart zakt!
2. Het belangrijkste: hoe snij je ze door?
Als je taartje hoog genoeg is en je wilt graag 2 laagjes vulling, dan snij je eerst een dun plakje van de taart RECHT af (dit kan met de taartzaag eventueel). De rest snij je scheef door (dit moet met een mes), je begint 1 cm onder de rand en je eindigt 1 cm boven de rand.
In mijn voorbeeldbaksel vond ik de grootste taart (links in beeld) niet hoog genoeg en die heb ik maar 1 keer doorgesneden.
3. Nu leg je de taarten zo op elkaar dat de dunste delen op elkaar liggen en de dikste delen dus ook. Je kunt even een beetje puzzelen hoe je het beste resultaat krijgt, eventueel leg je het bovenste rechte plakje er tussen in of onderop. Zet de 3 taartjes ongevuld bovenop elkaar om te kijken hoe je ze het beste kunt stapelen zodat het er uiteindelijk toch min of meer 'in het lood' uitziet en niet een enorme 'Toren van Pisa' is...
Je ongevulde taart ziet er nu dus zo uit:
4. Nu ga je de taarten vullen, het jamlaagje doe je zonder dijkje van botercreme, de andere laag gebruik je wel een dijkje. Heb je je taart maar 1x doorgesneden, dan doe je alles wat je lekker vindt in 1 laag, met dijkje.
5. De taarten netjes afsmeren en bekleden zoals je gewend bent.
6. Aangeven door middel van een klein indrukje waar de volgende taart moet komen en deuvels in de taart maken (maisprikkers bij mij) en 1 maisprikker te lang in het midden zetten.
7. De tweede taart moet dus een gat in het midden van het onderkartonnetje hebben zodat je hem er goed bovenop kan zetten! (onderkartonnetje is bij mij hier eigenlijk wat te groot en zie je nog wat zitten, beter dus nog iets kleiner knippen)
8. Mijn bovenste taartje was maar erg klein dus hoefde verder niet gedeuveld te worden, maar wel 1 prikker in de middelste om eventueel afglijden te voorkomen. Let op.... er staat in het midden van de middelste al een prikker vanuit de onderste taart, dus daar moet 'ie naast!
9. Bovenste taartje erop zetten (had bij mij ook geen kartonnetje)
10. Taart afdecoreren en genieten van het resultaat!
Een echte whimsicaltaart heeft ook scheve zijkanten.
Zie hier nog een echte officiele how to met prachtig resultaat maar wel een erg ingewikkelde manier. Als je een grote boventaart hebt of hoger wil dan 3 taarten dan zul je wel aan deze methode moeten omdat je deuvels natuurlijk altijd op een horizontale ondergrond moeten staan! Bij mijn grote bruidstaart heb ik een recht kapsel uit een reservekapsel een extra schuin gesneden laag gegeven, waarin een gat, waarin de volgende taart komt te staan, dat is dan toch nog iets eenvoudiger dan de manier hieronder...
http://www.cakecentral.com/article1-Ins … -Cake.html
Deze beschrijving is weer iets eenvoudiger zo te zien:
http://www.sugarcraft.com/catalog/weddi … ycakes.htm
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"