1

Onderwerp: Help, veel te veel beslag + overstroming

Hoi hoi,

Ik ben mijn eerste taart aan het maken en het loopt nu al niet zo soepeltjes. Ik heb een 28 cm springvorm (7,5 cm hoog - bodem etc) en heb de volgende hoeveelheden gebruikt volgens felicitaartjes.nl

430 gr mix voor biscuit
7 eieren
43 ml water

maar toen ik mijn springvorm voor 2/3 vol had gedaan had ik nog minimaal 1/3e van mijn beslag over! Hoe kan dat? Daarnaast is mijn biscuit nu al boven mijn bakvorm uit aan het steigen...hoe ga ik dit oplossen...afsnijden?

Bedankt voor de tips alvast!

Made by Laura's Little Bakery

2 Laatst bewerkt door Laura1986 (10-02-2008 12:12)

Re: Help, veel te veel beslag + overstroming

Ow ja, de oven staat op 175 graden

Hij is nu tot +- 3 cm boven de vorm uitgestegen in bultvorm...wat een gedoe pfff

Dat word nog een kapsel bakken I guess....tips voor de volgende x?

3

Die van mij is net ingestort :grr:

natascha

Groetjes Natascha

4

Waarschijnlijk gaat het wel goed en zakt je bult weer wat terug na het eruit halen, evt. 'help' je een beetje door met een schone theedoek de bult wat terug te duwen. 7 eieren klinkt mij ook wat erg veel in de oren voor een doorsnee 28 cm... klopt idd wel met het schema, maar 6 is dus de volgende keer wel genoeg!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

5

Oke bedankt voor de tip, het eindresultaat valt me 100 % mee. Ik heb hem meteen na het eruithalen uit de vorm gehaald en op het taartrooster gezet. Toen zakte hij een stuk in! Het resultaat is nu een spiegelgladde ( : - P ) bovenkant en lelijke onderkant (maar who cares). Denk dat deze wel bruikbaar is, hoera!

6

Ik doe zoiezo altijd 1 ei (+ mix en water) minder als het schema, bezuiniging ;)
Als je een bultige bovenkant-die-nu-onderkant-is hebt kan je dat er misschien afsnijden? Hou je toch wel genoeg over.

Je boft wel, meestal heb je bij je eerste taartje de ene catastrofe na de anderen, inzakkende taarten bijvoorbeeld, of superplat omdat ze niet rijzen.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

hoi, tegen het overstromen doe ik standaard met bakpapier een rand erin zodat het kapsel mag rijzen wat hij wil maar ik niet hoef te poetsen, waarschijnlijk heb je een 5 cm hoog bakblik en het schema gaat uit van 7 cm hoog.

gr monica
En mijn website is in de lucht www.monicake.nl

8

Hoi,

Mijn bakblik is 7,5 cm...geen 5 cm. Dat van dat bakpapier is wel een goede tip, had ik al wel van gehoord maar dacht dat dat bedoeld was als je vorm minder hoog was dan de taart die je in gedachten had. Het beslag dat ik over had heb ik in een cakevorm gekieperd..

Heb idd mazzel gehad dat het nog zo goed is verlopen. Rijzen was in ieder geval geen probleem, haha. Maar nu komt het vullen en bekleden nog....wish me luck