1

Onderwerp: kan je alleen botercreme gebruiken om een dijkje te maken?

jawel; als ik dan toch bezig ben...
mijn kinderen houden niet van boter (weet ook niet waarom, ik vind het heerlijk... :) maar kan ik ook iets anders gebruiken om een dijkje te maken om de aardbeienmousse van koenie tegen  te houden? de bovenkant kan ik ook met warme door de zeef gehaalde jam doen toch? (om de fondant te laten plakken...)
alvast bedankt weer voor het antwoorden!
groetjes irene evy

ik functioneer alleen op suiker...

2

Re: kan je alleen botercreme gebruiken om een dijkje te maken?

Misschien wat chocopasta door de botercreme doen, smaakt het niet meer zo naar boter hoor. Kinderen schijnen het heerlijk te vinden.
Over de bovenkant heb je gelijk, bijvoorkeur abrikozenjam vanwege de lichte kleur.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

3

helaas, ze houden dus ook niet van chocopasta... vinden het dan vettig smaken...grrrrr... en  dat is waar ook; abrikozen jam.... tjee dat krijg je als je veel met dementen werkt...toch besmettelijk :) grapje hoor!

4

Je kán het ook doen zonder dijkje als je de vulling niet tot de rand van de taart laat komen.
Dus tot de plaats waar je anders je dijkje spuit :lol:

Ik spuit n

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

5

hihihi.. en ook daar had ik natuurlijk niet aan gedacht! :) gisteren vulde ik met aardbeienmascopnevulling en eh...natuurlijk tot de rand...kun je het gedruip voorstellen...de kinders en mijn man wilde hem zelfs niet proeven.... :) en vandaag maar weggegooid...
en bij de bruidstaart is het wel handig dat ik wel de botercreme dijk doe... (vond ze lekker) maar aan de bovenkant ga ik de abrikozenjam doen...
al doende leer je... (alleen een beetje langzaam...)

6 Laatst bewerkt door Carin (04-02-2008 21:41)

Denk er wel aan dat je een minder mooie en gladde en strakke taart krijgt als je afsmeert met jam!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! En dat dan voor een bruidstaart :think:...

Ik denk toch dat een dun laagje creme beter is. Als je de mix van de shop gebruikt en niet t

Groetjes, Carin

7

wat slim van je...tja het is mijn eerste bruidstaart (en mijn laaste !) ze vond trouwens de botercreme lekker dus daar zal ik maar niets aan veranderen (wilde er saroma aarbeiensmaak indoen maar dat is misschien dan ook niet zo'n goed idee?
ik had deze keer een paar druppels citroen gedaan, mag dat of gaat dat lekken? en moet ik het bij de vanille houden????
(zoveel vragen weer...)

8 Laatst bewerkt door Carin (04-02-2008 22:56)

Je kan er elk smaakje bij doen wat je wilt, ik noemde vanille omdat het dan wat neutraler blijft, er komt dan niet zo'n uitgesproken smaak aan. Een schepje lemon curd erdoor kan ook.

Saroma schijnt ook te kunnen, maar heb ik zelf nog nooit gedaan, ik durf geen poeder met bindmiddel door m'n botercreme te doen omdat ik bang ben dat het t

Groetjes, Carin

9

Er is wel een alternatief voor het gebruik van boterdijkjes. Het is niet mijn idee (heb het zelfs nog nooit geprobeerd) maar heb het een tijdje geleden hier op het forum gezien kompleet met foto's. Helaas kan ik het niet meer terug vinden.

Het idee was om van een plak van je kapsel een circel uit te snijden zodat je alleen de rand overhoud. Dit leg je op de onderste plak. Vulling er in en een andere plak er boven op.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is

10

Dit bedoel je:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=11536

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

11

Je kunt bijvoorbeeld ook ganache gebruiken als een dijkje, ook heel lekker bij de aardbeienmousse. Maar de creme van de webshop, tja tot nu toe lust iedereen die, althans bij mij tenminste, en gewoon een dun lijntje spuiten dan is het vaak al genoeg hoor, ik zou het echt niet zonder doen, zeker niet voor een "serieuze" taart en bovenop ook een dun laagje is wel mooier en strakker dan abrikozenjam.
Maarja, als het echt om de smaak gaat en niet om het uiterlijk zou ik zeggen, leef je uit ;) :-D

Sukses h

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

12

he dames wat een goede tips allemaal! en die van granny ga ik voor de verjaardag van mijn dochter en man uitproberen (die zijn dezelfde dag jarig)... met aardbeienmousse..

ik maak trouwens de botercreme altijd zelf met roomboter poedersuiker en dan maar mixen (en eh... eerst altijd zonder citroen maar dat stuift zo... :D.

de ganache vond ze niet zo lekker (ja ook al geprobeerd...) hoezo is ze kritisch...
en eerst maar zeggen dat het helemaal niet uitmaakte wat er in of op kwam..

maar ik moet zeggen ik leer er ontzettend veel van met al jullie tips erbij!!!!
en ik ga ook maar lijntjes spuiten....

13

Botercreme kan je ook mengen met bv bebogeen, nesquick (aardbeien of banaan), koffieextract, enz..... Proef je echt geen boter meer!!

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.