1

Onderwerp: Marsepein vraagjes

Hoi,

Ik ga voor het eerst een taart maken die ik wil bekleden met marsepein. Ik heb wat bloemen uitstekers gekocht om te decoreren.
Nu heb ik een aantal vraagjes:

- Is het nodig om tylose door de marsepein te doen als je figuurtjes, in dit geval bloementjes,  uitsteekt? Of kun je die er ook gewoon zacht op plakken?
- Ik lees hier over een tafelzeil om op uit te rollen, is dit ook nodig of kan het ook op een schoon aanrechtblad of bakpapier? Zelfde vraag over een (deeg)roller. Ik heb alleen een houten, is dat te gebruiken of niet?
-Als je marsepein hebt gekleurd met kleurstof en je hebt wat over, is dat te bewaren zoals de niet gekleurde marsepein?

Alvast bedankt!

2

Re: Marsepein vraagjes

Ik gebruik geen tylose bij het uitsteken, gaat prima (tenzij je ze niet op de taart wil leggen, maar ze rechtop moeten staan).
De houten deegroller werkt ook prima vind ik zelf, al heb ik er wel een klein stukje pvc buis bij voor kleine stukjes.  Een gladde ondergrond werkt prima, aan het een blijft het wat eerder plakken dan het ander.
Gekleurd marsepein bewaar ik net zo als het ongekleurde, goed verplakt in plastic.

Succes!

3

Re: Marsepein vraagjes

Ikzelf werd helemaal gek van het werken met een houten roller. Na twee taarten heb ik die dan ook keurig neergelegd voor koekjesdeeg maar heb ik een nylon roller gekocht. Tafelzeil is gewoon een stuk makkelijker vind ik, marspein kleefde bij mij zelfs nog op mijn glazen plaat. Ik heb gewoon een stuk doorzichtig tafelzeil bij de Marskramer gekocht, was twee euro kwijt maar een stuk minder ergernis dus.
En ja, gekleurde marspein kan je net zo bewaren als gewone blanke marsepein.

Oh ja, over tylose: ik heb al mijn poppetjes, figuurtjes etc nog altijd zonder tylose gemaakt...