1 Laatst bewerkt door Riannah (04-02-2008 09:58)

Onderwerp: zelfgemaakte bavaroise vullingen

Ik ben van het weekend aan de slag gegaan om een aantal vullingen te maken,
durfde er nooit aan te beginnen omdat ik dacht dat het ontzettend veel tijd koste.
maar ik was in een 30 minuten klaar.
ik heb de  onderstaande 2 vullingen gemaakt en ik moet je zeggen ze waren super super lekker .

bokkepootjes bavarois:

1 pak bokkepootjes verkruimelt

1/2 liter volle melk
1 vanillepeul
200ml slagroom
6 blaadjes gelatine
3 eidooiers
80 gram suiker

breng de melk aan de kook met de vanille peul en laat hem 10 minuutjes trekken,
week ondertussen de gelatine in koudwater
mix de eidooiers met de suiker.
haal de vanillepeul uit de melk en schaap hem leeg, doe het prut terug bij de melk.
voeg nu een beet je bij beetje de melk bij de eidoor/suiker mengsel , mix het onder tussen goed door. doe alles weer terug in de pan en kook dit door 10 minuutjes, wel met je garden af en toe roeren,
laat het mengsel afkoelen, (moet nog wel warm zijn ) mix nu de gelatine blaadjes er door totdat ze allemaal zijn opgenomen, laat het mengsel nu helemaal afkoelen,
klop ondertussen de slagroom lobbig, voeg het mengsel beetje bij beetje aan de slagroom toe.
laat het minimaal 2 uur opstijven in de koelkast,
mix de bokkepootjes er door en laat het nog maals een 30 minuten opstijven,
nu is het klaar voor gebruik.

aarbeienbavarois

1/2 liter volle melk
paar druppels aarbeien eccance ( als je dit zo schrijft)
200ml slagroom
6 blaadjes gelatine
3 eidooiers
40 gram suiker
1/2 blik aardbeienvlaaivulling ( even met de staafmixer alles fijn mixen)

breng de melk aan de kook met de druppels aardbeien eccance,
week ondertussen de gelatine in koudwater
mix de eidooiers met de suiker.
voeg nu een beet je bij beetje de melk bij de eidoor/suiker mengsel , mix het onder tussen goed door. doe alles weer terug in de pan en kook dit door 10 minuutjes, wel met je garden af en toe roeren,
laat het mengsel afkoelen, (moet nog wel warm zijn ) mix nu de aardbeienvlaaivulling er door en dan de gelatine blaadjes totdat ze allemaal zijn opgenomen, laat het mengsel nu helemaal afkoelen,
klop ondertussen de slagroom lobbig, voeg het mengsel beetje bij beetje aan de slagroom toe.
laat het minimaal 2 uur opstijven in de koelkast.
nu is het klaar voor gebruik.

2 Laatst bewerkt door Ria (M.C.) (04-02-2008 10:01)

Re: zelfgemaakte bavaroise vullingen

Ik kan me voorstellen dat die erg lekker zijn. Ik zet ze meteen op mijn vullingenlijstje!

Groetjes, Ria
"Le talent, ça n'existe pas, le talent, c'est avoir l'envie de faire quelque chose."

3

kan je ook natuurlijk aarbeien gebruiken en mixen?

4

taartgek schreef:

kan je ook natuurlijk aarbeien gebruiken en mixen?

kan natuurlijk ook, kon alleen nu geen lekkere aarbeien vinden, alleen maar van die zure dure dingen.

grt

5

waar kan je aardbeien eccance koopen.:think:

6

Bij een toko,

ze hadden ook kersen en pineapple.

7

Ik zit dit recept eens terug te lezen (is alweer bijna een jaar geleden de laatste reactie geweest maar vooruit :oops:)
er staat in dat het met eidooiers moet, dooiers is het geel van een ei als ik me niet vergis.. klopt dit dan of moet het juist van 2 eieren het eiwit zijn?

Ondanks het jaren van bakken nog veel te leren ;)

8 Laatst bewerkt door witje75 (16-02-2009 07:21)

Miriam schreef:

Ik zit dit recept eens terug te lezen (is alweer bijna een jaar geleden de laatste reactie geweest maar vooruit :oops:)
er staat in dat het met eidooiers moet, dooiers is het geel van een ei als ik me niet vergis.. klopt dit dan of moet het juist van 2 eieren het eiwit zijn?

Eidooiers zijn eigelen.

Riannah, ik heb het nu 2 keer geprobeerd, maar als ik melk met eidooiers 10 min. zachtjes laat koken, gaat hij schiften.
Eerste keer heb ik steeds gemixt met de mixer, en schifte hij heel erg.
Tweede keer gemixt met de garde, en heel zachtjes laten koken, en nog steeds schifte hij aardig.
Wat doe ik nu fout, want ik doe eerst de hete melk beetje voor beetje bij eigeel, en dan pas in de pan. Eerste paar minuten gaat nog goed.
Waarom moet het eigenlijk 10 min. koken? Wordt het dan dikker, of alleen zodat eigeel goed gaar is?

hoi!

Klinkt heel lekker, binnenkort maar eens proberen :)

@ witje: bij citroentaart moeten er ook eidooiers door (door de warme melk). Dan moet je de pan van het vuur halen. Erdoor kloppen (ik doe altijd alle dooiers vergelijk en stevig kloppen met een garde) en dan weer terug op het vuur en blijven roeren. Misschien dat het dan wel lukt?

10

verliefdmeiske schreef:

hoi!

Klinkt heel lekker, binnenkort maar eens proberen :)

@ witje: bij citroentaart moeten er ook eidooiers door (door de warme melk). Dan moet je de pan van het vuur halen. Erdoor kloppen (ik doe altijd alle dooiers vergelijk en stevig kloppen met een garde) en dan weer terug op het vuur en blijven roeren. Misschien dat het dan wel lukt?

Zo doe ik het al. Maar 10 min. is erg lang, dan gaat hij weer schiften.

10 min is inderdaad erg lang (ben nu wel wakker ;))

Even gekeken in het recept van de citroentaart (het principe is hetzelfde, andere smaken, maar ook melk en eieren) en daar staat klop de eieren los in een andere kom en voeg deze al kloppend toen aan het mengsel in de pan. Breng het al roerende tegen de kook aan en laat het 1 minuut zachtjes doorkoken. ....

wellicht is dan 1 minuut voldoende, ik zou ook gaan voor de 1 minuut. Heb nu even geen bavarois (heb nog een vriezer vol liggen) nodig anders had ik het direct voor je uitgeprobeerd.

12 Laatst bewerkt door witje75 (28-02-2009 13:40)

verliefdmeiske schreef:

10 min is inderdaad erg lang (ben nu wel wakker ;))

Even gekeken in het recept van de citroentaart (het principe is hetzelfde, andere smaken, maar ook melk en eieren) en daar staat klop de eieren los in een andere kom en voeg deze al kloppend toen aan het mengsel in de pan. Breng het al roerende tegen de kook aan en laat het 1 minuut zachtjes doorkoken. ....

wellicht is dan 1 minuut voldoende, ik zou ook gaan voor de 1 minuut. Heb nu even geen bavarois (heb nog een vriezer vol liggen) nodig anders had ik het direct voor je uitgeprobeerd.

Dank je, 1 minuut zal nog wel lukken. Ga ik het zo nog eens proberen.
Ja, hoor nu heerlijk gelukt.