1

Onderwerp: Paar beginnersvragen...

Hoi hoi,

Komende week wil ik mijn eerste taart gaan maken en heb alle spullen al in huis. Ik heb echter nog een paar vragen....

- Kun je nou wel/geen dijkje maken met de botercreme-mix? Waarom wel/niet?
- Hoeveel marsepein/fondant heb je ongeveer nodig voor het bekleden van een 28 cm taart bestaande uit 3 lagen?
- Hebben jullie nog ' DIT MOET JE ECHT NIET VERGETEN!" tips?

Alvast bedankt!!

Laura

Made by Laura's Little Bakery

2

Re: Paar beginnersvragen...

1. ik doe dat altijd wel zo en smeer daar ook de taart mee af en gaat altijd goed
2. als je kijkt bij schema's op www.felicitaartjes.nl dan heb je ongeveer 7 ons nodig om de taart te bekleden, de taart is dan ongeveer 8 cm hoog. Wat ik doe als ik de taart gevuld heb even meten met een cm hoeveel hij is in hoogte en diameter en dat bij elkaar optellen en dan de lap uitrollen totdat hij ook die maat heeft en dan gaat hij over de taart heen.
3. als je de taart in lagen snijd, even een cocktailprikkertje aan de zijkant in iedere laag steken, vullen en dan de lagen weer zo op elkaar stapelen dat de prikkertjes weer boven elkaar staan. dan maakt het nl. niet uit of je scheef gesneden hebt.

De onderkant van de taart is na het bakken je bovenkant !

3

Thank you!

4

Heb ook wel eens afgesmeerd met de mix, al had ik daar wel minder wat in gedaan als moest. Geen problemen mee gehad.

Gouden tip:
GEDULD! Niet te snel willen, rustig aan, niet stressen........

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

5

Afsmeren met mix gaat heel goed..geen problemen. (ik zet de taart nooit in de koelkast)

6

Kan ik een taart bekleed met fondant en gevuld met jam/botercreme 2 dagen buiten de koelkast bewaren?

7

Laura1986 schreef:

Kan ik een taart bekleed met fondant en gevuld met jam/botercreme 2 dagen buiten de koelkast bewaren?

ja hoor dat kan, alleen als je melk/slagroom houdende producten gebruikt moet je oppassen. Nu gaat het wel, maar 's zomers moet je goed uitkijken

8

Met Marleen eens, het kan inderdaad, maar ik zou hem wel koeler zetten dan op kamertemperatuur.. Bijvoorbeeld in een kelder, schuur, garage etc.
Bij vulling die in de koelkast hoort (slagroom, bavaroise etc) zou ik het per definitie niet doen.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

9

Hoi Laura, je kunt bij de how-to's een hoop dingen vinden over het hoe en wat, oa over een taart bekleden. Bij www.felicitaartjes en ook bij mijn website (ik doe de how-tos samen met Kaatje E. (Karin) www.tartacadabra.nl staat een howto van het vullen en afsmeren van je taart.
Ik laat hem wel altijd even opstijven in de koelkast, vind het zelf makkelijker om de taart dan heel mooi strak te krijgen, maar andere doen het niet en krijgen ook een strakke taart (zoals Wendy ;) ).
Als je de taart bijvoorbeeld in de studiekamer zet, verwarming uit en raampje open, staat ie lekker koel en kun je hem wel rustig 2 dagen bewaren hoor!

Veel sukses met je taart!!

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

10

Thanks lady's. Gaat helemaal goed komen. Het word een vrij simpele ronde taart bekleed met fondant (mijn moeder lust geen marsepein) en roosjes van fondant. De roosjes ben ik van plan om deze week te maken via de How To. Volgende week zondag wil ik de taart maken voor die dinsdag erop. Uiteraard post ik dan even een fotootje!