1

Onderwerp: Funky Letter tappits, grrrrrrrrrrrr

Ik was geweldig blij bij aanschaf van de funky letter tappits. Nu ik ze gebruik wordt ik met de minuut chagerijniger...

Ik wil een witte taart maken met zwarte letters en rozen en zwart witte vlinders voor mijn vader.

Maar het wil maar niet lukken met de tappits (met gewone tappits heb ik geen probleem) Letters breken constant af bij het eruit slaan. Van de ongeveer 30 pogingen heb ik nu maar 2 goede letters, dat schiet niet op!
Zou het eraan liggen dat ik zwarte marsepein gebruik? Vind ik altijd is stugger en plakkeriger...

Ik denk dat ik het hele idee nu maar omgooi. Gewoon hele andere kleuren, knalroze letters van fondant ofzo.

Zijn er meer mensen die dit herkennen?

Groetjes,
Chantal

2

Re: Funky Letter tappits, grrrrrrrrrrrr

Op www.tartacadabra.nl staat een how-to voor het gebruik van letter tappits!

3 Laatst bewerkt door Carin (31-01-2008 13:12)

Zwarte marsepein plakt inderdaad meer dan andere. Dat zou kunnen schelen.
Ik neem aan dat je er tylose door hebt? En dun uitrolt? En dan even laten opdrogen?
Met de funky tappits heb ik ook meer moeite dan met de anderen. Ik peuter meestal met een speld een hoekje los en haal dan met een cocktaiprikker de letter eruit. Als je dat uiterst voorzichtig doet zie je er niets van aan de voorkant van je letter. Met de prikker schuif je zeg maar tussen de letter en de tappit. Heel zachtijes en voorzichtig. Ook smeer ik de tappit dun in met trex. Met je vinger een beetje trex goed over het benodigde deel van de tappit smeren.
Maar zwarte letters heb ik er nog niet mee gemaakt, en gezien het feit dat dat m

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

4

ja, heel herkenbaar en sinds een tijdje werk ik enkel nog met fondant in de tappits, liefst zelfs met tylose door ...

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

5

Grappig, ik vond de Funky letters juist makkelijker dan de gewone... Was wel met rode regalice met tylose, gele marsepein (ook met tylose trouwens) wilde wat minder makkelijk. Verder doe ik het niet volgens de methode van Tartacadabra, maar dun uitrollen, even drogen, drukken, schuiven, tappen...

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

6

ik heb van de week de gewone tappits gebruikt met de mexican paste , dat gaat dus echt super goed  en filter dun .

misschien  zelf deze mexican paste even maken en zwart kleuren wie weet hoe goed het gaat , succes.
groetjes brigitta

groetjes brigitta
mijn blog:  http://thehighteastamper.blogspot.com/

7

Marianne schreef:

Grappig, ik vond de Funky letters juist makkelijker dan de gewone... Was wel met rode regalice met tylose, gele marsepein (ook met tylose trouwens) wilde wat minder makkelijk. Verder doe ik het niet volgens de methode van Tartacadabra, maar dun uitrollen, even drogen, drukken, schuiven, tappen...

Ik doe het ook precies op jouw manier. En met de gewone tappits gaat dat ook altijd goed. Ik heb het nu maar geprobeerd met roze fondant met tylose en dat gaat iets beter, maar ik sta nog steeds een beetje te ...... Het wil gewoon niet zoals ik het wil!
Vooral de letter G is verschrikkelijk.... Ik maak nooit meer die letters als er een G in de naam staat!!
Ach, het zal wel goedkomen, zoals zo vaak bij deze hobbie: geduld...!!!

Groetjes,
Chantal

8

:D :D......
Maandagavond had ik ook zo'n probleem met de tappits. Niet de funky's maar de kleine 'gewone'. Normaal heb ik daar helemaal geen problemen (meer) mee, maar toen ging het voor geen meter :S Ik geef de chocoladefondant maar de schuld....Er zat geen beweging in, steeds kwader sloeg ik met mijn lineaaltje op het aanrecht. Pats, grote barst erin :/

Zegt mijn man fijntjes: waarom maken ze daar niet gewoon van die dingetjes aan (en hij wees op mijn plungers) Jaaaaaa! top idee! Nou nog een fabrikant vinden die ze voor ons maakt!!!!

Groetjes, Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

9

Talla schreef:

Da's ook met een G :+

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

10

Ik heb vorige week voor het eerst letters met de Funky Tappits gemaakt en vond het wel aardig gaan. Al moesten sommige letters wel een paar keer voordat ze goed waren. Maar oefening baart kunst denk ik maar. De kids liggen trouwens in een deuk als ik daarmee bezig ben, het lijkt er namelijk op dat ik denk dat praten tegen die dingen ook helpt :lol:.

Chantal, de letter G heb ik nog niet geprobeerd. Maar ik zal op tijd beginnen als ik een taartje voor Geralda wil maken... ;)

11

ik heb ze de laatste keer even met een kwastje en wat crisco ingesmeerd en dat werkte wel goed moet ik zeggen, ze lieten veel beter los

12

Marianne schreef:
Talla schreef:

Da's ook met een G :+

Haha, :lol:

13

Mirand@ schreef:

Ik heb vorige week voor het eerst letters met de Funky Tappits gemaakt en vond het wel aardig gaan. Al moesten sommige letters wel een paar keer voordat ze goed waren. Maar oefening baart kunst denk ik maar. De kids liggen trouwens in een deuk als ik daarmee bezig ben, het lijkt er namelijk op dat ik denk dat praten tegen die dingen ook helpt :lol:.

Chantal, de letter G heb ik nog niet geprobeerd. Maar ik zal op tijd beginnen als ik een taartje voor Geralda wil maken... ;)

Nou inderdaad, begin er maar op tijd aan!! De G is verschrikkelijk. Normaal gesproken heb ik veel geduld. Op de

14

Ik heb net de funky tappits ook gebruikt met een tip van een collega!
Je marsepein, fondant of what so ever dun uitrollen, repen snijden, dan heel strak/glad huishoudfolie erop leggen en dan door de huishoudfolie heen de tappit erin drukken!

Werkt echt geweldig. Het blijft niet plakken, alleen gaan niet alle lijntjes van de letters helemaal goed door dus moet je iets helpen met een mesje, maar scheelt een hoop ergernis en geen geram op je aanrecht of tafel hahaha!

Succes!

Taartelijke groetjes, Renske
Mijn taartjes kan je bekijken op http://cakesforyou.mijnalbums.nl

15

Even in de vriezer...kan ook wel eens helpen...

16

Had er de laatste keer ook ruzie mee maar vandaag ging het prima. Gewoon heel dun uitgerolde witte fondant met poedersuiker bestrooid, aandrukken, heen en weer schuiven, met een prikkertje de restjes weghalen en daarna vielen ze er gewoon uit. Maar met andere kleuren is dat wel lastiger, dun uitrollen en eerst even laten drogen zou ik zeggen....

Groetjes Marlies

17

Tylose erdoor, 2 uur laten rusten, heel dun uitrollen en bij mij zijn de problemen voorbij.
Zonder tylose is het een drama.
Succes!

www.taartmomentjes.nl Een taart voor elk moment.