1

Onderwerp: binnenkant taart leeg!

ik heb een heel vreemd bakprobleem.
Bij mijn biscuitdeeg (gewoon eigen recept) lijkt mijn kapsel heel mooi te worden, rijst goed. Als ik 'm dan mooi bruin en wel uit de oven haalt zak het middendeel naar beneden. Bij het doorsnijden is de binnenkant gewoon leeg met een beetje vochtig beslag! Ik heb dit recept al vaak gemaakt, maar nu is het al 2 keer achter elkaar mis gegaan! Wie weet hoe dit komt?

2

Re: binnenkant taart leeg!

Dit lijkt ook wel het probleem waar ik vorige week tegen aan liep. In eerste instantie werd de bovenkant al snel bruin, dat ik vreesde een zwarte taart uit mijn combimagnetron te halen. Dit was echter niet zo en het kapsel werd inderdaad mooi hoog, was al helemaal blij dat het zo goed ging voor de 1e keer. Toen ik wilde prikken of die gaar was, kwam het stokje er nattig uit. Ook zat er zoveel lucht in dat als ik er op drukte het wel leek alsof het een spons was..!

Ik blijf dus even mee lezen, ben benieuwd naar de reacties!

3

Het klint als een biscuit die niet gaar is...

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

Jee wat vervelend! Kan het zijn dat je nu een andere, te kleine bakvorm hebt gebruikt of een hogere baktemperatuur? Dat het rijzen te hard is gegaan??!
Ik probeer ook maar wat hoor ;)

Groetjes, Marleen

5

Heb je je oventemp tijdens het bakken al eens op laten lopen ?
Dus lager beginnen en om de 10-12 minuten ietjes hoger zetten tot de aangegeven temp (wel langer in de over laten dan)

6

Klinkt toch ook een beetje alsof je deeg te compact is als je erin doet, gecombineerd eventueel met de baktijd!
Hoe doe je je eigen recept precies en vooral: waar mix je mee?

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

7

Als je met de temp van de oven wilt gaan "spelen" raad ik je aan de temp AF te laten lopen en niet OP te laten lopen!

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

8

dat ga ik gewoon even allemaal proberen! Ik hou jullie op de hoogte!

9

Ik heb hier op het forum eens de tip gelezen om je biscuit in een koude oven te zetten en dan de oven aan op de temp. die je moet hebben (ong. 180 graden). Sindsdien doe ik het altijd zo en dat gaat bij mij perfect. Wel de oventijd verlengen, je biscuit is klaar als de bovenkant bij indrukken "stevig" aanvoelt (niet meer zompig) en de randen loslaten van het bakblik.
Compleet tegengesteld van Carins manier :), maar bij mij werkt het goed.

www.detaartentantes.nl
Workshops en webshop taartdecoratie. Ook afhalen in Zwolle en Elburg!

10

Nou, ik heb gisteren geprobeerd om het biscuitdeeg "dat nooit mislukt"van Evelien te maken. Daarbij heb ik zo'n beetje al de bovengenoemde tips gebruikt! Resultaat: MMMMMMM eindelijk goed! (ik weet nu alleen nog niet waar het aan heeft gelegen)
sigrid, hoeveel langer bak jij het deeg ongeveer in een koude oven?