1 Laatst bewerkt door Lalidan (26-01-2008 17:28)

Onderwerp: Hoeveel tylosepoeder door Fondant??

Tsja, vanochtend bij Zoet geweest, het nieuwe winkeltje in Burgum, en heb van mijn moeder rolfondant gekregen zodat ik lekker roosjes ed kan gaan maken. Ik heb zelf (behalve met klei) nog weinig ervaring, en er werd me aangeraden er tylosepoeder bij te nemen, zodat het wat steviger werd.
Allemaal heel leuk en aardig, maar nu kom ik thuis en zie dat er geen handleiding op staat..... Dus hoe gebruik ik de tylose? Kan ik de poeder gewoon door de fondant mengen? Of moet er water aan toegevoegd worden? En hoeveel tylose moet ik gebruiken??

Ik wil er roosjes en vlinders van maken, dus wel vrij dun.

VOor het bekleden van een taart met fondant hoeft er toch geen tylose door of wel??

Nou ja, weer wat vraagjes van een beginner!! Maar het blijft leuk!

Bewerking: typfout verwijdert

2

Re: Hoeveel tylosepoeder door Fondant??

Ongeveer 2 theelepels op 500 gr. Ik vind het het handigst om de fondant wat uit te rollen, dan de tylosepoeder erop verdelen, het geheel dubbelvouwen en goed doorkneden. Geen water :nooo :nooo :nooo

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

3

Dank je wel! Wat een snelle reactie, super!
Kan ik het daarna meteen gebruiken of moet ik het dan nog even laten staan?

4

Weer heel snel: minimaal 2 uur laten rusten, maar liever nog de hele nacht! En let op tijdens het werken geen stukje waar je niet mee bezig bent laten liggen, want dan wordt dat ook hard, inpakken als een 'toffee' in huishoudfolie.
Suc6!

Tot taarts, Yvonne

5

Super, dan ga ik het vanavond vast mengen (wil morgenmiddag knutselen). Nog 1 laatste vraag (sorry, weet echt nog niks.... :O): vanacht gewoon in een kastje leggen of in de koelkast? En de rest van de fondant? Hoe bewaar ik dat?

6

Gewoon in een kastje, met en zonder tylose :+

Tot taarts, Yvonne

Maar als je heel dun wilt werken kun je toch beter met sugarflower paste werken, en niet met modellingpaste (=fondant + tylose) Dat kun je namelijk heel dun uitrollen. Voor patchwork uitstekers is dat bijvoorbeeld ideaal.

Voor het bekleden van de taart heb je alleen fondant nodig. En voor het maken van figuurtjes gebruik je dus die tylose erbij. Misschien makkelijk te onthouden zo:

Bekleden: fondant
Modelleren (massief): modellingpaste
Met uitstekers werken: flowerpaste

Verder precies zoals Tom Poes zegt.

Mijn taartjes zijn ook te zien op: http://mamasas.mijnalbums.nl/

8

enne...wat zegt tom poes...?
verzin een list?
:)

Jettie schreef: