1

Onderwerp: Hoe ganache glad maken???

Zojuist een taart gemaakt met ganache erover, voor het eerst
Is op zich prima gelukt, alleen had ik gehoopt er een spekgladde taart ervan te kunnen maken. Toen ik de choco uit wilde strijken stolde de choco al snel en nu kun je het zien waar ik gestreken heb. Hoe krijg je zo'n taart glad? Het kapsel had ik afgestreken (goed glad geworden!!) met botercreme.
Ook had ik nogal wat onhandigheid bij de zijkanten! Ik heb de choco er maar op gedaan met een spatel. Hoe doen jullie dat? :o

Groetjes Tien

Groetjes Tien

2

Re: Hoe ganache glad maken???

Hoi Tien.

De ganache koelde bij mij niet snel af maar nou heb ik het ook altijd flink warm in de kamer en de keuken. Ben nogal een koudkleum.
Maar ik heb eerst heel grof chocolade over de taart gegoten en in de hoekjes en naadjes geduwd en de zijkanten. Even wachten totdat het beetje droog was. Heb hem in de keukenvensterbank gezet met het raam een beetje open. Das boven het aanrecht en op ooghoogte. En laagje voor laagje er op gezet. Ben er best wel lang mee bezig geweest. Die palet messen bij de blokker vandaan voor 2,99, liggen bij de schilders spullen die werken hartstikke mooi. Die tip had ik ergens op het forum gelezen. Laagje voor laagje en blijven smeren en geduld hebben..........

Groet van Marianne (Friesland)

3

Hoi Tien,

Als je ganache maakt is geduld het belangrijkste ingredi

4

hmmm OK in laagjes dus dat heb ik niet gedaan... :grr:
De botercreme eromheen was wel goed koud en stijf dat wel. Misschien dat ik de ganache al teveel had laten afkoelen ofzo? :think:

En hoe gaat het dan met de zijkanten? Lekt dat er gewoon overheen ofzo? Houden jullie de taart scheef?

Sorry voor het vragenvuur!! :s

Groetjes Tien

5

mijn ganachetaarten zijn tot nu toe bolletjes, dat giet wat makkelijker dan een platte taart :O

Alles goed???? nee 3 fout

6

Ik heb de volgende werkwijze ergens gezien, weet niet of je deze toegepast hebt,
maar misschien heb je er wat aan:

Eerst een grote kom wegzetten, daarop een kleinere kom/verhoging, daar je taart opzetten, dan kan je gieten, en komt het teveel in de grote kom terecht, zodat je dat weer kan hergebruiken..

Nogmaals, heb het nog nooit zelfgedaan..

7

Ik zet mijn taarten altijd op een taartrooster boven een kom. Dan giet ik de goed afgekoelde ganacher erover. Voor de zijkanten: ik giet flink wat over de rand heen (met een maatbeker) en dan druipt dat mooi naar beneden en heb je de zijkanten mooi bedekt. Ondertussen vul ik dan de rest op en je hebt een volledig bedekte taart zonder dat er een spatel aan te pas komt.

8

Hoi Tien, als je op mijn website kijkt www.tartacadabra.nl bij Recepten staat daar een heel verhaal bij de Ganache, over hoe je het kunt gieten enzo.
Bij biscuittaarten. Maar ik doe het inderdaad ook zoals Nathalie, maar gebruik eigenlijk altijd een andere type chocotaart ipv de biscuit en dan heb je de botercr

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

9

Ik heb eerst wel gegoten. Maar omdat ik 2 opelkaar had gestapeld en er wat verschil in grote van de taarten was zaten er flinke 'ribbels en naden' tussen. Dus moest ik wel spatelen. Ik heb heb niet glad gemaakt met botercreme, want ik dacht dan wordt het wel een hele chocolade bom omdat ik ook cacao door de botercreme had gedaan........En eigenlijk wist en weet ik dat nog niet of dat ook nodig is met een taart met ganache.
Het werkte wel super dat spatelen en daar kan je hem superglad mee krijgen....

10

Ik heb dit wekend ook met ganache gewerkt. Weet niet hoe het komt, maar de ganache was heel vloeibaar, ook als ze koud was. Dus in verschillende keren op de taart gedaan, en telkens tussendoor in de koelkast geplaats. Daardoor had ik wel 'druppels'. Die heb ik nadien met de haardroger 'weggeblazen'/'weggesmolten'

Misschien een tip voor als het toch niet op de juiste manier loopt ;)

Groetjes,
Vanessa

11

Ik heb ook een vraag over ganache. Word het chocolade weer hard. Of moet ik dan alleen chocolade gaan gebruiken. Maar dit vloeit weer niet zo fijn. Heeeeelllluuupp

Ik wil het een zaterdag maken.

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

12

Ik heb de mijne een n8je koel laten staan en toen was ie redelijk hard. Maar ik moet morgen weer 1 maken en zal hem weer een n8je laten staan......
Zal beetje beter opletten.
Wat mij wel opviel, omdat ik lang met mijn neus boven de chocolade had gehangen stond de taart mij tegen en heb ik er zelf niet eens 1 stukje van geproefd. Die van morgen is een bestelling. Mijn eerste echte bestelling.............

13

jolanda71 schreef:

Ik heb ook een vraag over ganache. Word het chocolade weer hard. Of moet ik dan alleen chocolade gaan gebruiken. Maar dit vloeit weer niet zo fijn. Heeeeelllluuupp

Ik wil het een zaterdag maken.

Het wordt wel hard, maar niet zo hard dat het knapt als je het snijdt (hopelijk snap je wat ik bedoel) Een soort hele dikke pasta lijkt het wel op...
Ik heb het 1 op 1 gemengd (pure chocolade en slagroom) en erover gegoten. Iedereen vond het erg lekker!!

Groetjes Tien