1

Onderwerp: botercreme van halfvolle roomboter

Hallo,
Om botercreme te maken, gebruik ik altijd de botercrememix en de roomboter van de AH. Helemaal lekker, maar om een keer een "magere"variant te maken heb ik roomboter light van campina gebruikt.
Het werd een hele vieze drap, met klontjes :s die ik zo uit de kom kon schenken.
de smaak was goed hoor, maar kon er verder weinig mee. Hebben julie daar ervaring mee?
groetjes joke

2

Re: botercreme van halfvolle roomboter

ik heb nog maar 1x botercreme gemaakt, wel met de botercrememix van de webshop..maar wist niet dat het met roomboter moest..heb het met blue band gedaan...?

sorry, heb geen tips voor je

3

Hmmmm....

Ik herken het gedeeltelijk, maakte zondag botercreme van weideboter en schrok toen er ineens allemaal water in de bak zat tijdens het romig mixen van de boter. Dacht eerst dat ik de garde niet goed had afgedroogd maar toen ik een nieuwe lading mixte gebeurde het weer :S Toen keek ik op het etiket en toen bleek dat weideboter 30% (of zoiets) minder vet was dan gewone roomboter. Ik weet nu waarom, er zit water in...
Maar goed, ik kon het water afgieten en de botercreme zag er precies zo uit als anders. Maar magerder zal ie niet zijn geweest :D

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

4

botercreme hoeft niet perse met roomboter gemaakt te worden.
ik denk dat er veel mensen gewoon margarine (blue band) gebruiken.
zelf vind ik roomboter toch net even lekkerder dan margarine.
als ik een appeltaart of cake bak doe ik dat ook altijd met roomboter.
geen dure. gewoon  de zaanse hoeve van de appie. kost iets van 92 cent per 250 gram.
veel bakplezier maar weer.
groetjes

5

ik denk dat er veel mensen gewoon margarine (blue band) gebruiken

ohh, gelukkig, dacht al dat het speciaal met roomboter moest..maar denk dat het wel een vollere smaak geeft, onthouden voor de volgende keer!

6 Laatst bewerkt door Ginger (16-01-2008 14:27)

Ja je kunt waarschijnlijk ook prima margarine gebruiken..
Even mijn studie (voeding en dietetiek) gebruiken.
Margarine en roomboter bevatten allebei 80% vet. Het verschil is de verhouding vetzuren (margarine is iets gunstiger dan roomboter = minder transvetzuren). Halvarine (dat is dus weer wat anders!) wordt vaak aangegeven met "light" bestaat voor 40% uit vet, daar zit dus veel meer water in dan roomboter of margarine.. daardoor kan je botercreme mislukken. Halvarine kun je wel prima gebruiken als broodbesmeersel.. :)

Handig onthouden in de supermarkt:
- Margarine en roomboter zijn de vaste boters (in een wikkel) om mee te bakken!
- Halvarine is de zachte boter (in een kuipje!) om mee te besmeren!

Margarine en roomboter zijn ook boters om b.v. vlees in te bakken. Met halvarine kan dat niet, omdat er veel meer water in zit gaat het ontzettend spetteren, oppassen dus!

Ik zal snel eens kijken hoe het zit met die van campina light.. denk toch dat het dan <80% vet is.

Hoop dat jullie er wat aan hebben :) *sorry niet alles slaat op het bakken van taart, hihi*

7

Ik gebruik altijd half roomboter half margarine, dan vind ik het het lekkerste.

Groetjes Petra,
www.taartendecoratie.nl: de winkel voor al je taartspullen vind je in Ridderkerk!

8

Ik gebruikte altijd blue band boter. Maar vond het dan altijd erg naar boter smaken. Toen kreeg ik als tip om eens roomboter te gebruiken. Stuk lekkerder !!!!!!!!!!

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

9

Ginger schreef:

Hoop dat jullie er wat aan hebben :) *sorry niet alles slaat op het bakken van taart, hihi*

Super, dat soort kennis in huis :thumb:

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

10

Ik vind het met roomboter echt v

Mijn website: Presentaart

11

Ach, als ik dan toch al slecht bezig ben met taart (eten) ;) dan ook maar echte roomboter :D

Groetjes Tien

12

Mijn buurvrouw had ook eens 'botercreme' proberen te maken met linera light ofzoiets. Het was heel erg gaan schiften. Het leek een beetje op hele rare eiersalade... hahaha! Maar ik heb het heeel lang gemixt met wat koude stukjes boter erdoor en het kwam wel goed. Daarna bleef het ook gewoon goed.

Mijn online fotoalbum: http://lonnes.mijnalbums.nl 
Mijn facebook pagina: http://www.facebook.com/BakLonnes

Botercreme hoort met echte roomboter gemaakt te worden, gebruik je margarine dan mag het officieel geen botercreme meer heten natuurlijk. Maar je kunt het natuurlijk wel gebruiken ;) of het lekker is is voor ieder z'n eigen mening.

Mijn taartjes zijn ook te zien op: http://mamasas.mijnalbums.nl/

14

Ik hoorde dat "echte" bakkers soms 10% van de roomboter vervangen door margarine. Mij is toen verteld dat er in margarine bepaalde gunstige eigenschappen zitten die dan de cr

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

15

Ik heb laatst koekjes gebakken met de linera roomboter. Ik gebruikte het recept van peggy porshen. Het deeg werd heel plakkerig. Ook toen ik het nog een nachtje in de koelkast had bewaard. De kinderen konden er niet mee uit de voeten, zelfs voor mij was het lastig met uitrollen etc. Ik dacht dat het door  de linera kwam of is het recept van peggy een tegenvaller?

Gr. Ingrid