1

Onderwerp: Puzzelstukjes blijven aan folie plakken en blijven rafelig

Ik kan niet puzzelen!! GRRRR

Als ik wil puzzelen dan rol ik de fondant uit en leg het dan op het doorzichtige folie waaronder de afbeelding zit. Dan snijd ik het uit en als ik het er dan af wil halen dan blijft het plakken en wordt het figuurtje helemaal uit z'n figuur getrokken. Vooral met letters is dit een dom gezicht.

Hoe kan ik dat oplossen? Zodat ik wel gewoon m'n strakke, originele figuurtje blijf behouden?

Ik zie ook vaak op puzzelplaatjes dat jullie de zijkanten van de figuurtjes zo mooi rond hebben, bij mij is het vaak rafelig. Hoe los ik dat op?

taart taart en nog eens.....taart!

2

Re: Puzzelstukjes blijven aan folie plakken en blijven rafelig

Hoi,
ik heb het nog maar 1x gedaan, maar toen heb ik het op van dat plastic tafelzeil gelegd met ietsie poedersuiker eronder....het bleef toen niet plakken.
Geen idee of dat nou toeval was of niet hoor :o Maar misschien het proberen waard

Groetjes Tien

3

Snij jij de figuren op de folie uit?
Volgens mij moet je juist het papier

4

WAt voor folie leg je eronder? Ik stop de tekening in een insteekhoesje en smeer daar een beetje crisco op. Ik heb ook een tekening (of meerdere) waar ik de losse onderdelen uit knip. Op een ander vlak rol ik de marsepein uit en daar leg ik het onderdeel op wat uit die kleur gesneden moet worden. Dat onderdeel til ik met een paletmesje (of kaasschaaf) op en leg het op de insteekhoes. Zo stel ik de puzzel samen. Dan even in de vriezer zodat je hem makkelijker over kan tillen naar de taart.

Ik bedenk ineens...volgens mij staat er een how to op Felicitaartjes!

Suc6!

Je hart fluitsert, luister goed!

5

Irma, ik rol alles uit op tafelzeil omdat het dan zo mooi plat wordt aan de onderkant. Ik leg dan het uitgeknipte stukje voorbeeld erop en dan snijd ik eromheen. Vervolgens leg ik het op zo'n insteekhoesje. Maar daar gaat het dus mis, ik krijg het haast niet van het folie af om het op het insteekhoesje te leggen. Het rekt dan helemaal uit en rafelt dan. Hopelijk zo beter uitgelegd......

taart taart en nog eens.....taart!

6

Op zich helpt het wel als je je uitgerolde stukje al eventjes in zijn geheel wat los maakt voordat je het figuurtje gaat uitsnijden. En bij het plaatsen op het tekeningetje kun e de randjes toch weer even gladmaken met een tooltje?
Als je letters maakt kun je er ook voor kiezen om de letters te laten liggen en de 'omgeving' eromheen weg te halen, dan het hoesje even in de vriezer waardoor het geheel wat 'vormvaster' wordt...

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

7

detaarteter schreef:

Irma, ik rol alles uit op tafelzeil omdat het dan zo mooi plat wordt aan de onderkant. Ik leg dan het uitgeknipte stukje voorbeeld erop en dan snijd ik eromheen. Vervolgens leg ik het op zo'n insteekhoesje. Maar daar gaat het dus mis, ik krijg het haast niet van het folie af om het op het insteekhoesje te leggen. Het rekt dan helemaal uit en rafelt dan. Hopelijk zo beter uitgelegd......

Als je zou rollen op je werkblad met een klein beetje poedersuiker zou je dat probleem niet hebben. Dan ligt je lapje netjes los van de ondergrond, je kan het van zeil ook loshalen maar tegen de tijd dat je je stukje uitgesneden hebt plakt het w

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

8

En de rafeltjes kun je wegboetseren met zo'n boetseertooltje