1 Laatst bewerkt door Wouter (14-01-2008 17:34)

Onderwerp: Petit Fours Fondant?

Vraagje:
Ik wil graag petit fours maken.
Daarvoor maak ik van kapsel een aantal lagen.
Vervolgens doe ik er allerlei lekkers tussen.
En snijd deze in mooie blokjes.

Nu wil ik deze blokjes graag van een laagje voorzien.
Nu heb ik wel eens bij de bakker gezien dat hij deze voorzien had van
een zoet laagje. Het laagje is over het gebakje gegoten of door een mengsel gehaald.
En vervolgens mooi hard geworden. Aan de zijkanten zie je duidelijk hard geworden druppels. Bovenop is mooi glad.

Nu is mijn vraag wat is dit precies... Ik heb eea geprobeerd. Maar te dun of te dik,
wellicht verkeerd recept.. En hoe doe je dat? Is het een soort doorhalen net als een bon-bon?

Alvast vriendelijk bedankt,

Wouter

2

Re: Petit Fours Fondant?

ik denk dat je vloeibare fondant bedoelt...ik heb ook zo'n emmertje staan en heb het intussen een aantal keren geprobeerd en ik ben geen vrienden met het spul..van dat roze koeken spul zeg maar....
maar je kan natuurlijk ook met marsepein bekleden...bij howto's en dan projecten staat een uitleg hoe je dit kan doen.....
hoop je hiermee geholpen te hebben...

groetjes Saskia
www.taartenmeer.nl

3

http://www.deleukstetaartenshop.nl/prod … cts_id=970
Bedoel je deze?
Ik heb het nog nooit geprobeert, wil het snel eens gaan doen :)

4

In het boek hoe versier ik een lekker koekje wordt het volgens mij helemaal uitgelegd...bijna iedereen heeft dit boek maar toch zijn er maar weinig die het hebben geprobeerd :S

5

ik heb het wel eens geprobeerd...maar bij mij viel het hele cakeje erin.....hahahahaha
zal wel een kwestie van oefenen zijn....

groetjes Saskia
www.taartenmeer.nl

6

Eccht geweldig dat jullie gelijk reageren
Thanx alvast voor de tips.
Boekje is idd in bestelling.
Marsepein heb ik geprobeerd, maar fondant is voor mij de uitdaging!
Heb ook wel eens fondant van de banketbakker geprobeerd.
Maar als die warm is, is die te dun en is het resultaat niet echt top en loopt het er helemaal langs en stopt de fondant niet net over de rand van de bovenkant.

Wat is de truc?

7

ik weet ook (nog) niet wat de truc is. Mijn vloeibare fondant dekt nooit mooi, en ofwel loopt hij teveel af (te heet?) ofwel niet genoeg (dan stolt hij dadelijk).
Dus als jij het geheim hebt ontrafeld: laat maar weten!

8

Het is ook iets met de temperatuur, volgens mij moet het precies 40 graden zijn, maar dat zou je kunnen vragen aan de banketbakker. En wat ik zie in het boekje van Peggy Porschen, de doopt ze er ook echt in met een vork, in een grote schaal, ik denk dat als je het giet, het ook te snel afkoelt, althans bij mij wel (of anders is het te dun en loopt het eraf, haha ook hier nog niet gelukt nee ;) :-D)

sukses Wouter en hou je ons op de hoogte?

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

Misschien is het ondertussen al gelukt bij jullie, maar vandaag ging het bij mij meteen de eerste keer goed!

Ik heb het volgende gedaan:

1. Shortening (Crisco) ongeveer anderhalve eetlepel in een kom en laten smelten in de magnetron. (weet niet hoelang, zelf in de gaten houden wanneer deze gesmolten is)
2. 3 eetlepels poedersuiker toevoegen aan de gesmolten crisco en goed roeren.
3. Eventueel nog meer poedersuiker toevoegen. Het moet een dikke klont worden die door de kom 'geschraapt' moet worden.
4. Voeg een beetje water toe en roer dit goed door.
5. Blijf water toevoegen en roeren totdat je merkt dat je 'klont' geen water meer opneemt.
6. Zet de kom eventjes in de magnetron (ongeveer 1 minuutje)
7. Voeg opnieuw poedersuiker toe aan je 'papje'
8. Blijf poedersuiker toevoegen totdat je een dikke substantie krijgt.

De vloeibare fondant is goed wanneer je met je vinger of met een vork door de fondant een streep kan trekken en deze na 2 seconden helemaal weg is (niet eerder of niet later)

Je kunt het dan nog heel even in de magnetron zetten (10 a 20 seconden) zodat het makkelijker te gieten is. Roer het dan daarna nog een keer goed door!!

Succes!

www.taartenvankris.nl <-- Ook voor het bestellen van eetbare prints op icing, frosty en ouwel!

10

Sorry maar fondant maak je niet met vet maar met suiker. heb wel geleerd hoe t moet maar das thuis niet te doen