1

Onderwerp: Botercreme niet lekker: te machtig en boterig

Om de vulling niet in aanraking te laten komen met de fondant en om de boven- en zijkant glad te maken gebruik ik botercreme. Ik maak dat zelf met roomboter en poedersuiker. Volgens mij heb ik het recept van hiernaast gebruikt.

Maar ik krijg vaak de opmerking/vraag: 'wat is dat harde, machtige boterachtige spul' aan de rand van de taart. Veel mensen vinden het niet lekker. Hoe kan ik dit nu lekkerder maken. Want om eerlijk te zijn is het ook niet mijn favoriet. Heb vaak het gevoel dat ik gewoon boter zit te eten.

Zou de mix van de webshop al uitkomst bieden? Of hebben jullie een ander idee?

taart taart en nog eens.....taart!

2

Re: Botercreme niet lekker: te machtig en boterig

Ik doe er een beetje lemon curd doorheen. Bij mij alleen maar positieve reacties hierover.

marleen

3

Ik weet niet hoe lang je mixt, maar volgens mij moet je 10 minuten mixen en dat scheelt ook al in de smaak. Lekker een paar eetlepels jam oid erbij maakt ook verschil. En het dijkje niet al te dik maken, dun afsmeren..
Of gewoon ipv botercreme chocoladepasta gebruiken als het combineert met de vulling!

4

Ik gebruik de mix uit de webshop en die is zaaalig !!

5

Bij mij wordt de botercreme zo luchtig als mousse bijna. Heb nog nooit iemand gehoord in mijn omgeving. Klop het ook wel 10 minuten op vol vermogen dan.
En inderdaad een smaakje erdoor is altijd goed.

6

Ik vind de mix uit de webshop zeker heel veel verschil maken, die is veel zachter en naar mijn mening ook minder zoet.

7

Ja, de mix gaat zeker uitkomst bieden !
Maar je kunt door de gewone roombotercreme ook een smaakje doen dat scheelt ook en vooral heeeeeel lang mixen en niet minder suiker er in doen dan het recept aangeeft dan is het echt niet boterig van smaak hoor.
Maar de mix is natuurlijk het aller aller lekkerste :Y

8

Ik gebruik ook meestal de mix en die is echt geweldig!
Als ik niet de mix gebruik doe ik 1 op 1,5 (1 boter op 1,5 suikerbakkerspoeder) maar ik mix het niet te lang, de smaak wordt namelijk niet beter van lang mixen.

Groetjes, Carin

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

9

Een beetje melk bijdoen helpt ook  en ik denk, moet hem nog eens maken, dat de meringue botercreme heel erg lekker is.

10

boter eerst goed zacht laten worden en lang mixen inderdaad maakt het een smeuiige creme. En smaakstofje eraan toe voegen kan prima. citroen aroma, amandelaroma enz. Bij ons is de sinaasappelaroma in de zomer favouriet en in de winter amandelaroma door de botercreme :P

11

ik ga maar de mix uit de shop bestellen en inderdaad een smaakje toevoegen. Hopelijk wordt het dan beter!

Bedankt voor jullie hulp!

taart taart en nog eens.....taart!

12

mirjam buit schreef:

boter eerst goed zacht laten worden en lang mixen inderdaad maakt het een smeuiige creme. En smaakstofje eraan toe voegen kan prima. citroen aroma, amandelaroma enz. Bij ons is de sinaasappelaroma in de zomer favouriet en in de winter amandelaroma door de botercreme :P

Sinaasappelaroma lijkt mij ook heel erg lekker, alleen kan ik dat tot nu toe nergens vinden. Heb ook al in Duitsland en Oostenrijk gekeken, maar ook daar kon ik het niet vinden.
Waar koop jij de sinaasappelaroma dan?

13

de mix van de webshop is heel luchtig en helemaal niet boterachtig. Maar sinds een tijdje gebruik ik ook het recept van de site van dutchdecorator, en die vind ik ook erg lekker, daar gaat een beetje vanille essence in...

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

14 Laatst bewerkt door karentje (08-01-2008 18:01)

Ik heb gisteren de meringue botercreme gemaakt en die is fantastisch lekker. Het is even wat meer werk maar zeker de moeite (recept staat op mijn site)
Ik ga deze nu altijd gebruiken. Gewoon heerlijk en zo smooth...

15

karentje schreef:

Ik heb gisteren de meringue botercreme gemaakt en die is fantastisch lekker. Het is even wat meer werk maar zeker de moeite (recept staat op mijn site)

Als ik het goed begrijp van het recept op je site, dan worden de eiwitten verhit toch? Anders kan het toch gevaarlijk zijn? En hoeveel zout moet erbij want dat staat niet bij de ingredi

16

karentje schreef:

En hoe stevig blijft de botercreme ? Vergelijkbaar met de mix of meer of minder stevig. Zou je er cupcakes mee kunnen bespuiten ? Denk je dat je er een taart ook mee af kunt smeren ?

17

Laat ik nu net vandaag een pak eiwit gekocht hebben in de sligro. Kan ik dit zeker eens proberen. :-D

18

Aja een snuifje zout, direct eens verbeteren.
De eiwitten worden verhit au bain marie en de hitte die de suiker doet smelten is ook de juist hitte om salmonella weg te krijgen.
Ik heb dit recept onder andere van colette peters haar boek en ik zag het al dikwijls terug komen.
De boter kan misschien nog wat minder, daar ben ik nog niet echt over uit.
De voordelen zijn de stevigheid en de smeuigheid zonder ook maar iets van de suikerkorrels.

Ik was aangenaam verrast.

19

jiska schreef:
mirjam buit schreef:

Sinaasappelaroma lijkt mij ook heel erg lekker, alleen kan ik dat tot nu toe nergens vinden. Heb ook al in Duitsland en Oostenrijk gekeken, maar ook daar kon ik het niet vinden.

Sorry, ik zie je berichtje nu pas.
Ik heb inderdaad een flesje toen gekocht in Duitsland bij Kaufland.
Die is inmiddels op en heb nu een hele grote fles staan van bloedsinaasappel aroma (nog lekkerder) en die komt bij de sligro vandaan. Hebben ze heel veel verschillende aroma's.

20

mirjam buit schreef:
jiska schreef:
mirjam buit schreef:

Sorry, ik zie je berichtje nu pas.
Ik heb inderdaad een flesje toen gekocht in Duitsland bij Kaufland.
Die is inmiddels op en heb nu een hele grote fles staan van bloedsinaasappel aroma (nog lekkerder) en die komt bij de sligro vandaan. Hebben ze heel veel verschillende aroma's.

Bedankt voor je reactie. Dit is echt een supertip! Ik ben al zo lang naar verschillende aroma's op zoek. Ga dus binnenkort maar eens bij de Sligro kijken.

21

misschien scheelt het ook als je de "afsmeerlaag" niet zo dik maakt.

Voorheen deed ik dat nl ook, maar nu niet meer en ik heb bij mijn taarten er nog niemand over gehoord. (wel voeg ik ook een smaakje aan de afsmeerbotercreme toe en mix ik het lang genoeg).

greetsz KiT

er is altijd wel een reden voor taart